کچالوی پنجشیر پس از این فاسد نمی‌شود

mail-admin
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۶/۴ - ۱۱:۴۲
کچالوی پنجشیر پس از این فاسد نمی‌شود
۴ سنبله ۱۳۹۹
دره و آبشار(یا دره‌ی هزاره)، دو ولسوالی زیبا و دورافتاده ولایت پنجشیر است. اکثر باشنده‌گان این دو ولسوالی مالدار، زراعت‌پیشه و باغدار هستند. این ولسوالی‌های ولایت پنجشیر با ولایت‌های نورستان، لغمان و کاپیسا متصل‌اند.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به منظور حمایت از دهقانان این ولسوالی‌ها کار ده‌ها پروژه زراعتی را از طریق برنامه مدیریت محصولات زراعتی شروع کرده که در یک ماه آینده تکمیل می‌شود.
عبدالرشید میثاق مدیر عمومی ترویج ریاست زراعت پنجشیر می‌گوید «۵۰ باب ذخیره‌‌گاه کچالو را برای باشنده‌گان ولسوالی‌های دره و آبشار می‌سازیم که کار آن‌ها حدود ۴۰ درصد پیش‌رفت ‌کرده است.»
به گفته‌‌ی آقای میثاق، این پروژه‌ها به منظور حمایت از دهقانان کچالو‌کار راه‌اندازی شده است. ولسوالی‌های آبشار بیش‌ترین تولید کچالو را در پنجشیر دارند و به همین خاطر بیش‌ترین پروژه‌های ساخت ذخیره‌گاه کچالو در همین دو ولسوالی راه‌اندازی شده است.
دهقانان با اظهار خرسندی از تطبیق این پروژه‌ها می‌گویند، آن مقدار کچالویی را که در گذشته یخ می‌زد و فاسد می‌شد، پس از این به صورت مصون نگهداری می‌شود.
فخرالدین یک تن از باشنده‌گان دهکده سَرپَر ولسوالی آبشار (دره‌ی هزاره) ولایت پنجشیر می‌گوید «سابق کچالوی ما گنده می‌شد یا هم از سردی هوا یخش می‌زد، بسیار کم از کچالو فایده داشتیم، جای نگهداری کچالو نداشتیم، در زمین چاه می‌کندیم و کچالو را گور می‌کردیم، تا در وقت مناسب و به قیمت مناسب بفروشیم، بسیار کم اتفاق می‌افتاد که کچالو ثابت بماند، گنده می‌شد یا هم یخ می‌زد، از همین خاطر متضرر می‌شدیم. اگر کچالو را در وقت رفع حاصل فروش می‌کردیم، به نرخ ارزانِ ۶۰ تا ۷۰ افغانی هر سیر [هر هفت کیلو]، فروخته می‌شد، دوباره که می‌خریدیم، به قیمت ۱۸۰ افغانی خرید می‌کردیم.»
با راه‌اندازی این پروژه‌ها برای صدها تن از باشنده‌گان محل زمینه‌ی کار مساعد شده است. آقامحمد «اُستاکار»ی است که از دره آشابه‌ی ولسوالی جبل‌السراج پروان به پنجشیر رفته و در این پروژه با چندین کارگر دیگر مصروف کار است. او گفت «در روزهای قرنطین بی‌کار بودیم، دو هفته شد که به این دره آمده و کار می‌کنیم، شش نفر دیگر نیز همراه من کار می‌کنند، ۱۵ روز شد که زمینه‌ی کار برای من و همکارانم مساعد شده است.»
حسام‌الدین از باشنده‌گان جهرعلی پنجشیر می‌باشد که یک ذخیره‌گاه کچالو برایش ساخته شده است. او می‌گوید «سابق کچالو را در زمین گور می‌کردیم، گنده می‌شد یا هم از سردی هوا یخ می‌زد، فاسد می‌شد. مردم دور افتاده و دوردست هستیم، از تطبیق این پروژه‌ها خوشحالیم، از این پروژه نظر به گنجایش آن استفاده می‌کنیم احتمالاً که حاصل زمین‌های ۲۵ فامیل در آن نگهداری می‌شود. نخستین بار است که این پروژه برای ما تطبیق می‌شود، ۱۱ نفر با ما کار می‌کنند.»
نصرت‌ میر باشنده جهر‌علی آبشار، گِل‌کاری است که در این پروژه کار می‌کند. او می‌گوید «روزنامه خودم یک‌هزار افغانی می‌گیریم ۴۰۰ افغانی برای کارگران پول می‌دهیم، در جریان قرنطین بی‌کار شده بودیم، آرزوی صلح و امنیت را در سراسر افغانستان داریم و از دولت می‌خواهیم که پروژه‌های دیگر را نیز در مناطق ما راه‌اندازی کند.»
---------
شجاع‌الحق نوری، گزارش‌گر وزارت زراعت- پنجشیر

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۹
Background image

توزیع خوراکه حیوانی را برای‌ ۶۰ فامیل مالدار در دو ولسوالی ولایت کابل 

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت در همکاری کمیته هالند به منظور  بخش رشد و انکشاف سکتور مالداری به ۶۰ فامیل مالدار در در ولسوالی‌های میربچه کوت و گلدره ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع کرده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۶
Background image

کنترول و بررسي از مراکز جمع آوري پشم و کشمیره ولسوالی بغلان مرکزی

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بغلان از ۲۶ مرکز جمع آوری پشم و کشمیره که  به همکاري دفتر کمیته هالند براي افغانستان و کمک مالي دفتر دی آی ایجاد شده است. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۲
Background image

به ۷۰ مالدار در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ خوراکه چاق کننده حیوانات توزیع شد 

۶ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت ولایت بلخ درهمکاری کمیته هالند برای افغانستان  برای ۷۰ تن از مالدارن ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به مقدار 7 هزار کیلوگرام خوراکه کانسنتریت چاق کننده حیوانات. . .

BACK TO NEWS