روز جهانی مبارزه علیه بیماری سگ دیوانه تجلیل شد

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۷/۷ - ۱۶:۲۷
روز جهانی مبارزه علیه بیماری سگ دیوانه تجلیل شد
۷ میزان ۱۳۹۹
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از روز جهانی مبارزه علیه بیماری سگ دیوانه در کابل تجلیل کرد.
محبوب‌الله ننگ، رییس تصدیق‌دهی تخم‌های اصلاح‌شده در وزارت زراعت در محفل تجلیل از روز جهانی مبارزه علیه مرض سگ دیوانه در کابل گفت: "وزارت زراعت در بخش کنترل امراض حیوانی کوشش کرده که فعلاً یک لابراتوار مجهز در دست دارد که در سطح منطقه بی‌نظیر است، ما در نظر داریم که کلینیک‌های حیوانی را در ۳۴ ولایت کشور گسترش بدهیم."
آقای ننگ می‌گوید: "تعهدات ما به سازمان‌های (WTO) و سازمان جهانی صحت حیوانی (OIE) که داریم تا سال ۲۰۳۰ مرض سگ دیوانه را در افغانستان به سطح پایین برسانیم و یا هم ختم کنیم."
احمدمختار محسنی، رییس صحت حیوانی درباره هدف کلی مبارزه علیه سگ دیوانه می‌گوید: "هدف ما این است که هر چه نزدیک‌تر با هم‌آهنگی و همکاری یک‌دیگر پالیسی سازمان جهانی صحت حیوانی (IOE) تا سال ۲۰۳۰ است. ما بتوانیم حداقل این مرض را در سطح افغانستان کاهش بدهیم، اما تاثیرات و گزند این را در انسان به صفر برسانیم."
آقای محسنی، در ادامه می‌گوید که بیماری سگ دیوانه یکی از بیماری‌های ویروسی ساری و زونوز (مشترک میان انسان و حیوان) می‌باشد که سبب التهاب مغزی حاد می‌شود. این ویروس در تمام حیوانات خون‌گرم از جمله انسان می‌تواند بیماری ایجاد کند.
محبوب‌الله ننگ، رییس تصدیق‌دهی تخم‌های اصلاح‌شده، از وزارت صحت عامه، پوهنتون کابل پوهنزی وترنری، وزارت معارف و ارشاد حج اوقاف خواست که در قسمت اگاهی دهی و اطلاع‌رسانی درباره بیماری و آفت‌های سگ دیوانه به مردم، به وجه حسن اطلاع‌رسانی کنند.
در همین حال، جلال‌الدین ناصری، رییس میراث‌های فرهنگی اداره ملی حافظت از محیط زیست تاکید کرد و گفت که هم‌آهنگی بهتر بین نهادهای ذی‌ربط صورت گیرد و هم‌چنان افزود که بلند بردن سطح آگاهی مردم هم از اضرار و هم فواید سه موجود زنده شامل حیوان، انسان و نبات، می‌تواند گراف مرض سگ دیوانه را تا حد ممکن پایین بیاورد.
در عین حال، سید شیرشاه سادات رییس پوهنزی وترنری پوهنتون کابل می‌گوید که مبارزه علیه مرض سگ دیوانه را می‌توان از طریق تحقیقات و تطبیق پالیسی‌ها و برنامه‌ها حل کرد.
ویروس "ربیس" از لعاب دهن حیوان مبتلا به بیماری سگ دیوانه از طریق محل گزیده‌گی وارد بدن شده، در عضلات به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌نماید. مرگ در صورت مبتلا شدن به این بیماری حتمی است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۴۰
Background image

برنامه آگاهی‌دهی راجع به اهمیت علفچرها در ولسوالی قادس ولایت بادغیس دایر شد 

برنامه آموزشی پيرامون اهمیت و استفاده درست ازعلفچرهای عامه برای مالداران ولسوالی قادس ولایت بادغیس از سوی کارمندان ریاست زراعت آن ولایت دایر گردید.
آمریت منابع طبیعی ریاست زراعت، آبیاری. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۳۳
Background image

نشست مشورتی مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با اعضای کمیته هالند برای افغانستان 

نشست مشورتی با اشتراک مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، مدیریت های خدمات زراعتی و مالداری ولسوالی‌ها، و مسئولان کميته هالند و ده‌ها تن از مالداران در فارم شگوفان. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۲۹
Background image

کمپاین مبارزه با ملخ‌ها در ولسوالی رباط سنگی هرات آغاز شد

مسئولان در ولسوالی رباط سنگی هرات ‌می‌گویند از دو روز به این‌سو ملخ‌ها به کشت و زارهای زراعتی دهقانان این ولسوالی هجوم آورده اند و  کمپاین نا بودی آن‌ها آغاز شده تا از ضرر رساندن به کشت. . .

BACK TO NEWS