هزینه کم و سود زیاد: منفعت بندهای محافظتی برای مردم کنر

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۱۴:۶
هزینه کم و سود زیاد: منفعت بندهای محافظتی برای مردم کنر

چکدم‌ها به هدف جلوگیری از تخریب مزارع، باغ‌ها، زمین‌های زراعتی، منازل مسکونی، جنگل‌ها، مدیریت آب و کنترول سیلاب‌ها ساخته‌ می‌شود.
از همین خاطر وزارت زراعت چکدم‌ها را در شماری از ولایت‌های جنگلی و کوهستانی ساخته است که این کار با استقبال گرم مردم مواجه شده است. کنر از شمار ولایت‌هایی است که با داشتن ۲۰ درصد جنگل کل کشور، در محراق توجه قرار دارد.
انعام‌الله ساپی رییس زراعت، آبیاری و مالداری کنر می‌گوید که این ولایت، جغرافیایی میلانی و کوهستانی ‌دارد. از همین خاطر برای محافظت از زمین‌های زراعت، منازل مسکونی، باغ‌ها، جنگل‌های طبیعی چک‌دم‌‌هایی را ساخته‌اند.
«در وقت سیلاب‌ها و باران مردم ما متضرر می‌شوند، هزاران جریب زمین زراعتی ما تخریب می‌شود، در سه دهه گذشته دهقانان ما ضرر دیده‌اند، منابع طبیعی ما آسیب دید، جنگل‌ها قطع شدند، پوشش نباتی متضرر شده، چراگاه‌ها آسیب دیده، از همین خاطر بندهای محافظتی را ساختیم تا از چشمه‌ها و کاریزها و آب‌های زیر زمین، استفاده بهتر شود.»
در عین حال تابع‌الله مدیر منابع طبیعی در ریاست زراعت ولایت کنر می‌گوید: «در کنر اضافه از ۳۱۶ هزار و ۲۵۸ هکتار جنگل داریم، برای حفاظت از این جنگل‌ها و زمین‌های زراعتی، چکدم‌ها را با مصرف کم ساختیم، در حالی که سود آن‌ها زیاد است.»
به گفته‌ی او، در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ خورشیدی، ۴۰۰ متر مکعب چکدم ساختند، نتیجه‌ آن عالی بود، به همین خاطر در ۹۷ آن را به ۷۰۰ متر مکعب انکشاف دادند، در سال جاری اندازه‌ی بندهای محافظتی ساخته شده را به دو هزار و ۴۲۸ متر مکعب رسانده‌اند. این بندهای محافظتی در ولسوالی وته‌پور، دانگام و اسمار ساخته شده است. تابع‌الله می‌گوید: «یعنی در سال روان، دو هزار و ۴۲۸ بند محافظتی ساختیم.»
مسوولان زراعت کنر در حالی از ساخت‌وساز چکدم‌ها خبر می‌دهند که مستفیدشده‌گان، از پی‌آمدهای خوب این بندهای محافظتی سخن می‌گویند.
مطیع‌الله یک‌تن از باشنده‌گان قریه بیداد ولسوالی دانگام به هفته‌نامه‌ی دهقان می‌گوید: «سابق از سرازیر شدن سیلاب‌ها و باران‌ها به زمین‌ها، سرک، خانه و درختان ما آسیب می‌رسید، با ساخت این چکدم‌ها، آمدن آب تنظیم شده و حاصلات ما هم افزایش یافته است. چون آب کنترول می‌شود و به زمین‌های ما آسیب نمی‌رسد، مه عضو انجمن جنگل‌داری و آبیاری می‌باشم که در ساخت این چکدم‌ها مصروف کار شدیم.»
محمد سلام مرد دیگری از دهکده «سری منزی» ولسوالی دانگام کنر است. او در این مورد می‌گوید: «هر که این کار را انجام داده خداوند خیر نصیبش کند، سابق با مشکل زیادی مواجه بودیم، زمین‌های‌مان را از ترس این که سیلاب نیاید، کم‌تر کشت می‌کردیم، ما پنج ماه در ساخت این چکدم مصروف کار شدیم، منطقه ما بارانی است. زمین‌ کم دارد. حال دو فصل زمین‌های‌مان را کشت می‌کنیم، در گذشته از ترس باران زیاد و آمدن سیلاب، کشت نمی‌کردیم.»

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۲:۳۹
Background image

تاکید معین مالی و اداری بر فعال سازی فابریکه لبینات ریشخور

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخوند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از فابریکه پروسس لبنیات واقع در ساحه ریشخور ولایت کابل بازدید و تاکید بر فعال سازی آن کرد.
م. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۱:۴۶
Background image

نظارت از جریان کار اعمار چکدم  در قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب

کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از جریان پیشرفت کار پروژه آبیاری اعمار چکدم قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار با حضور نماینده‌گان مقام ولایت، ریاست‌های شهرسازی و اقتصاد. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۱:۴۰
Background image

تطبیق کمپاین مبارزه علیه ملخ در ولسوالی شولگره ولایت بلخ 

کارمندان فنی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کمپاین مبارزه علیه ملخ را در چندین منطقه ولسوالی شولگره ولایت بلخ تطبیق نمودند.
قریه‌جات کابل قشلاق، بهرام گورعلیا، شورچه، ازبیکیه و دلان اقچه. . .

BACK TO NEWS