چهارمین جشنواره‌ی گل کچالو در با میان

mail-admin
چهارمین جشنواره‌ی گل کچالو در با میان

Event dates

Event dates -

چهارمین جشنواره‌ی گل کچالو در با میان، با افتتاح و بهره‌برداری شماری از ذخیره‌خانه‌های کچالو گرامی داشته شد

۵ اسد ۱۳۹۹

تجلیل از چهارمین جشنواره‌ی گل کچالو، در بامیان، با حضور حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت و هیأت همراهش، سیدانور رحمتی والی بامیان، مسوولان ولایتی، دهقانان و دیگر شهروندان بامیانی، با آغاز بهره‌برداری از ۹۵ ذخیره‌خانه‌ی کچالو همراه بود.

حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت گفت که به دلیل اهمیت کچالو و مصونیت غذایی کشور از ناحیه کچالو، جشنواره‌ی گل کچالو مهم است و این جشنواره بزرگ‌ترین بازاریابی برای کچالوی بامیان است. تولید کچالو که با زحمات دهاقین کشت می‌شود و از نظر کیفیت بهترین است.

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت گفت: بامیان از نظر تولید کچالو پیش‌تاز است و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار متریک تن تولید دارد. آقای غفوری

گفت: «سالانه در فصل زمستان به دلیل کمبود ذخیره‌گاه، با کمبود کچالو در بازار مواجه می‌شویم. نیاز است که تولید کچالو از ۳۰۰ هزار تن به بیش از ۴۰۰ هزار تن برسد و در عین حال ذخیرگاه‌ها نیز بیش‌تر شود.» حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی از فعالان سکتور خصوصی خواست تا در پروسس کچالو و سایر تولیدات بامیان سرمایه‌گذاری کنند و یادآور شد که وزارت زراعت آماده است که ۵۰ درصد به سرمایه‌گذاران کمک مالی کند.

معین آبیاری و منابع هم‌چنین گفت که سال آینده کار ساخت یک سردخانه به ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ تن برای نگهداری میوه‌جات در بامیان آغاز می‌شود.

به قول معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، هم‌چنین اتحادیه‌های دهقانان در پنج بخش میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات، حبوبات و غله‌جات در کشور برای تامین مواد خوراکی نیروهای امنیتی و دفاعی تأسیس می‌شود و کار در این بخش در بامیان نیز جریان دارد.

امسال ۲۰۰ ذخیره‌گاه کچالو از طریق مدیریت محصولات زراعتی و ۹۵ باب از طریق پروژه زنجیره ارزشی باغداری و ۴۲ ذخیره‌گاه پیاز، ساخته می‌شود.

هم‌چنان در قالب این برنامه‌ها، برای ۲۰ تن از خانم‌های زراعت‌پیشه‌ی بامیان، ماشین‌های خشک‌کننده‌ی میوه و سبزی، توزیع می‌شود.

در عین حال، تا پایان سال روان مالی، ۴۰۰ سبزخانه و باغچه‌ی خانه‌گی ساخته می‌شود.

مجموع بودجه امسال وزارت زراعت در ولایت بامیان، ۵۵۷ میلیون افغانی در بخش‌های مختلف است.

سیدانور رحمتی والی بامیان، گفت که امسال به خاطر جلوگیری از کرونا، این جشنواره با شکوه برگزار نشد. آقای رحمتی گفت که توجه به کار در بخش زراعت، نیاز جدی است و به همین خاطر، کارهای بنیادی شده و نیاز به توجه بیش‌تر نیز حس می‌شود.

او از کارکرد رهبری وزارت زراعت، به ویژه معین آبیاری و منابع طبیعی که پروژه‌ی مدیریت محصولات زراعتی را طرح و تطبیقش را کلید زد، قدردانی کرد.

آقای رحمتی با مهم خواندن تطبیق پروژه‌های ساخت ذخیره‌خانه‌های کچالو، بر افزایش این پروژه‌ها تاکید کرد و نیز گفت که باید افزون بر پروژه‌های مدیریت محصولات زراعتی، در زمینه‌ی ایجاد شبکه‌های آبیاری و رشد محصول مهم دیگر بامیان، که سیب می‌باشد، توجه بیش‌تر شود.

والی بامیان هم‌چنان به منظور تشویق سرمایه‌گذاری‌ها در سکتور زراعت، خواهان آغاز کار ساخت پارک‌های زراعتی در این ولایت شد تا پس از رسیدن برق، سرمایه‌گذاری در بخش انرژی افزایش یابد.

جلال‌الدین سعید، رییس اتاق تجارت مشترک افغان‌جرمن، در مورد فعالیت سکتور خصوصی در بخش زراعت در ولایت بامیان، گفت که بامیان به دلیل تولیدات زراعتی‌اش، ظرفیت بلند فعالیت سکتور خصوصی در بخش زراعت را دارد و سرمایه‌گذاری‌ها با تامین انرژی برق و ساخت کمپلکس زراعتی این ولایت، بیش‌تر می‌شود.

اسدالله جعفری از دهقانان بامیان در این مراسم، از کارهای وزارت زراعت تقدیر و تشکر کرد و فعالیت‌ها، به خصوص در بخش ساخت ذخیره‌گاه‌های کچالو را ستود.

سیدعلی هاشمی رییس شورای ولایتی بامیان گفت، «واقعاً تاثیر و کارکرد سردخانه‌ها بی‌نظیر است. بیش‌ترین تولید ما کچالو است و تعداد سردخانه‌ها کم است. اولویت بیش‌تر باید این‌جا (بامیان) باشد.» در پایان، پس از درخواست‌های افزایش پروژه‌ها، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت گفت که در بررسی وسط سال تلاش می‌شود که ۱۰۰ ذخیره‌خانه‌ی دیگر کچالو  نیز برای بامیان در نظر گرفته شود

34.8100067, 67.8212104