دهقانان چی می‌خواهند، وزارت زراعت چی می‌کند؟

content_admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۱/۳ - ۸:۵۷
 دهقانان چی می‌خواهند، وزارت زراعت چی می‌کند؟

«وزارت زراعت باید برای ما بسته‌های لوازم کشت و جمع‌آوری زعفران را توزیع کند، تخم‌های اصلاح‌شده و کود کیمایی توزیع کند چون موسم بهار و فصل کوددهی است، هم‌چنان در بخش ایجاد و گسترش باغ‌های پسته و انگور با ما همکاری داشته باشد، امکانات آن فراهم شود تا ما بتوانیم کشت نبات طبی مخصوصاً آلویه‌ورا را زیاد بسازیم، ماشین‌های لایزرلیول را فراهم کند، شبکه‌های آبیاری را ایجاد کند که کشت زراعت ما از بین نرود، نسوزد.» این گفته‌های همایون، یک تن از باشنده‌گان ولسوالی انجیل ولایت هرات است که از و وزارت زراعت آرزوهای دارد.
غلام‌محی‌الدین یکی از باشنده‌گان ولایت فراه از وزارت زراعت چنین تقاضا دارد: «فراه مخزن عناب است ساحه ساخت باغ‌های عناب گسترش پیدا کند و این محصول ارزش خاص غذایی دارد، تربز و خربزه فراه دیگر از بین نرود و روابط تجارتی با سایر کشورها ایجاد شود تا رومی، تربز، خربزه و انار فراه خراب نشود، زمینه کشت زراعت بیش‌تر شود با دهقانان در عرصه کود، تخم اصلاح‌شده، آبیاری مزرعه‌ها کمک شود تا بتوانیم زراعت‌مان را رشد دهیم.»
شیرسعید از باشنده‌گان ولسوالی سرای‌خواجه ولایت کابل می‌گوید: «برای دهقانان و باغداران کشمش‌خانه، سردخانه، سبزخانه، و گل‌خانه‌ها جور شود، سیستم‌ها مختلف ساخت باغ‌های انگور و کارخانه پروسس کشمش به شکل معیاری ساخته شود تا انگور شمالی از بین نرود و به قیمت ناچیز فروخته نشود، وزارت زراعت در این مناطق توجه بیش‌تر کند.، نهال‌های مثمر و زراعتی توزیع کند، آموزش شیوه‌های باغداری معیار را راه‌اندازی کند.»
گل‌محمد از ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار چنین خواسته‌هایی دارد: «در ولایت همیشه بهار منبع زراعت و مالداری همان طوری که از نامش پیداست توجه بیش‌تر شود، مخصوصاً در بخش نباتات ستروس، ساخت باغ‌های خرما، سبزخانه‌های تجارتی و گل‌خانه‌های کوچک برای فامیل‌ها هم‌چنان در بخش مالداری بیش‌تر توجه صورت گیرد، گاوهای زراعتی برای بی‌بضاعت‌ها توزیع شود، بسته‌های مرغ و بسته‌های انکشافی زنبورداری توزیع شود تا مردم بتوانند در تولید لبنیات، عسل و مرغ‌پروری خودکفا باشند.»
اما شماری از باشنده‌گان شهر کابل از وزارت زراعت خواهان ساخت سردخانه‌های معیاری که بتوانند سبزیجات و میوه‌جات را در فصل آن نگهداری کنند محصولات زراعتی از بین نرود. عبدالمنان یک تن از باشنده‌گان شهر کابل می‌گوید: «وزارت زراعت آبیاری در ایجاد سردخانه‌های معیاری کوشا باشند تا میوه‌جات، ترکاری‌جات فاسد نشود، هم‌چنان در سبز و حفاظت محیط شهر کابل تلاش کنند با غرس نهال مثمر و غیر مثمر که باعث پاکی هوا می‌شود توجه بیش‌تر داشته باشند، بر علاوه گوشت‌های ناسالم که وارد بازار می‌شود مخصوصاً گوشت مرغ توجه کند، فارم‌های مرغداری را ایجاد کند تا همین گوشت از سایر کشورها وارد نشود.»
اما وزارت زراعت چی می‌کند؟
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت آبیاری و مالداری می‌گوید: «وزارت زراعت در سال ۱۳۹۹ در نظر دارد تا ۲۸۰ شبکه آبیاری، ۱۸۰ چکدم، ۱۵۰ ذخیره‌گاه خاکی و ۱۵۰ آبریزه‌های در ۳۴ ولایت اعمار نماید و ۷۰ فارم تجارتی مرغداری هر یک به ظرفیت ۵,۰۰۰ قطعه مرغ در ولایات کابل، ننگرهار، کندز، بلخ ،قندهار، کنر، لغمان، پروان، لوگر، خوست، سمنگان، پکتیا، جوزجان، هلمند، هرات و فراه بسازد.
وی افزود: که نظر به نیازهای دهقانان و مالداران ۱۲ هزار بسته مرغ‌های تخمی، ۲۷۰ گاو شیری و گوساله برای ۲۷۰ خانم بی‌بضاعت روستایی توزیع می‌شود، بر علاوه ۵۲۰ بسته انکشافی زنبور داری در ولایت‌های ننگرهار، بلخ، هرات ، قندهار و پکتیا برای زنبورداران توزیع خواهد شد. ۶۵ فارم تولید ماهی گرم آبی و دو فارم هیچری در ولایت‌های خوست، بلخ، بغلان و کندز ایجاد کند.
رستمی علاوه کرد: برای حفظ و رشد مالداری کوچی‌ها ۳۵ قطن برای نگهداری حیوانات در موقع زایمان و ۱۴ حوض غسل برای شست‌وشوی حیوانات آن ساخته می‌شود. جهت رشد و همکاری با ۲۰ بیست هزار تن تخم اصلاح‌شده گندم و ۴۰ هزار تن کود کیمیایی به دهقانان مستحق ۳۴ ولایت خریداری و توزیع خواهد شد.
هم‌چنان وزارت زراعت آبیاری و مالداری در نظر دارد تا ۶۸۷ سبزخانه تجارتی در ولایات کابل، کاپیسا، پروان، لوگر، بامیان، دایکندی، پکتیا، بلخ، جوزجان، سمنگان، بغلان، بدخشان، تخار، فاریاب، کندز، ننگرهار، کنر، لغمان، هرات، قندهار، فراه، بادغیس، زابل، نیمروز، پنجشیر، نورستان، غور و خوست احداث کند و ۳۵ هزار باغچه‌های خانه‌گی برای خانم‌های بی‌بضاعت تاسیس کند.
در بخش باغداری بیش از ۵,۸۴۰ هکتار باغات مثمر را ایجاد و ۱,۵۰۰ بسته لوازم جمع‌آوری باغداری در سطح کشور توزیع می‌نماید در همین حال ۴۰۰ کشمش‌خانه عصری در ولایات کابل، غزنی، کاپیسا، پروان، لوگر، پکتیا، بلخ، جوزجان، سرپل، تخار، فاریاب، کندز، هرات، پکتیکا، قندهار، هلمند، فراه و بادغیس می‌سازد.
۳۴۴ قوریه خانه‌گی و ۴۵۰ قوریه خانه‌گی به منظور تولید نهال بیره و پلوسه در ولایات خوست، پکتیا و پکتیکا می‌سازد و ۷۸۰ مزرعه‌ی نمایشی را احداث، ۲,۵۰۰ مزرعه‌ی نمایشی گندم و برنج در ولایت‌های تخار، بغلان، کندز، بلخ، هرات، لغمان، ننگرهار و کنر را نیز بسازد و دو گدام گندم هر یک به ظرفیت ۵,۰۰۰ متریک تن در ولایت زابل و فراه تهداب‌گذاری می‌کند. در عین حال ۴۸۵ جریب قوریه با ظرفیت تولید (۴.۸۵) میلیون نهال در ولایت‌های مختلف احیا و حفاظت کند.
بر علاوه ۱۱ فارم تحقیقات نباتی و مالداری را احیا و بازسازی و ۲۶ تعمیر ترویجی را اعمار خواهد نمود هم‌چنان پیش‌رفت ۳۵ درصدی پروسه‌ی کاری اعمار و تجهیز پنج سیلو و یک ذخیره غله‌جات در کابل، پلخمری، بلخ، هرات، قندهار و بدخشان داشته باشد.
این در حالی است که حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی فعالیت‌های چشم‌گیر وزارت زراعت، آبیاری و مالداری را در سال ۱۳۹۸ چنین بیان کرد: سه هزار و ۲۱۰ پروژه‌ی انکشافی را در بخش‌های مختلف زراعت، مالداری، آبیاری، رشد و احیای منابع طبیعی، مصونیت غذایی و توان‌مندسازی زنان، تطبیق و تکمیل شده است.
در سال مالی گذشته، ۸۹ درصد کار بازسازی ۳۴۴ شبکه آبیاری را تکمیل و ۸۴ ماشین لایزرلیول یا هموارکاری زمین توزیع کرد. انتقال ۱۷۰ عراده تراکتور به ریاست‌های زراعت، خریداری و توزیع ۱۶ هزار و ۸۷ تن گندم اصلاح‌شده به دهقانان، ساخت دو هزار و ۵۲ مزرعه‌ی نمایشی گندم و شالی، توزیع دو هزار و ۵۰۰ سِرتیفیکِت به تولیدکننده‌گان تخم‌های اصلاح‌شده، تولید یک‌هزار و ۲۵۰ متریک تن تخم تصدیق‌شده گندم از دیگر فعالیت‌ها است. با این فعالیت‌ها حاصلات گندم ۴۲ درصد و حاصلات برنج نُه درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.
هم‌چنین احداث ۷۲۶ سبزخانه تجارتی، توزیع ۱۸۰۰ بسته انکشافی باغداری، تطبیق ۷۸۹ تجارب تحقیقاتی، اعمار ۴۵ سردخانه صفر انرژی، احداث ۶۸۹۱ هکتار باغ مثمر و توزیع ۲۰۰۰ بسته لوازم جمع‌آوری باغداری، نصب سیستم چیله در ۱۵۰ هکتار باغ انگور، ساختن ۴۹۲ واحد تولید کود کمپوست، اعمار ۲۳۵ کشمش‌خانه، توزیع ۵۰۰ متریک تن کود کیمیایی، توزیع ۳۵۰۰ کیلو گرام تخم پسته، پیوند کردن نهال‌های پسته در ۲۱۵ هکتار نیز شامل فعالیت‌های وزارت در سال گذشته‌ی مالی می‌شود.
این فعالیت‌ها باعث شد تا حاصلات باغداری تا ۲۵ درصد افزایش یابد. تکمیل کار ساخت چهار مسلخ عصری و بزرگ، تزریق واکسین بر بیش از شش میلیون و ۵۰۰ هزار حیوان، تولید سه میلیون دوز واکسین حیوانی، ایجاد ۷۰ فارم مرغداری بزرگ تجارتی برای سرمایه‌گذاران، ایجاد ۸۰ فارم تولید ماهی گرم‌آبی و دو فارم تکثیر ماهی، تولید چهار میلیون چوچه‌ماهی، اعمار و تجهیز ۲۹ مرکز جمع‌آوری شیر، توزیع ۵۰۰ بسته‌ی انکشافی زنبورداری، حمایت و تجهیز ۲۷۰ کلینیک وترنری، خریداری ۳۱۱ تن خوراکه حیوانی، اعمار و بهره‌برداری ساختمان پیله‌وری، اعمار دو گدام خوراکه حیوانی، ایجاد ۲۱۳ مزرعه‌ی نمایشی علف حیوانی، کشت علوفه در۲۰۰ هکتار زمین، آغاز کار ساخت بزرگ‌ترین فابریکه‌ی پروسس لبنیات در کابل نیز شامل فعالیت‌های سال گذشته است.
ایجاد سیستم آبیاری قطره‌ای برای ۶۰ هزار نهال پسته، ایجاد یک هزار و ۱۹۰ قوریه‌ی خانه‌گی، ساخت یک‌هزار و ۱۰۰ متر مکعب بند محافظتی برای نگهداری منابع طبیعی در تپه‌ها، احیای ۲۱۷ جریب قوریه‌ی نهال‌های جنگلی، احیا و حفاظت ۶۰۲.۵ هکتار چراگاه، احیا و حفاظت از ۳۵۰ هکتار ساحات نباتات طبی، حمایت و بازسازی پارک‌های ملی، بند امیر و واخان، افزایش ۱۲ درصدی حاصلات جلغوزه‌، با ارایه‌ی خدمات آموزشی، حمایتی و تخنیکی، احیای ۱۸۰ هکتار زمین ساحات کمربند سبز با غرس نهال، ترویج کشت هنگ و تشویق مردم به پرورش شیرین‌بویه از دیگر فعالیت‌ها است.
حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت گفت که در سال گذشته مالی لابراتوار ۱۳ قرنطین‌ستیشن نیز تجهیز شده است. در بخش توان‌مندسازی زنان، توزیع ۳۸۰ صندوق زنبور عسل، توزیع ۷۰۰ بز شیری و ۴۰ گوساله، توزیع ۳۰۰ بسته وسایل زراعتی و مالداری و ۵۰۰ دستگاه خشک‌کننده سبزیجات، ساخت ۱۹ هزار و ۴۷۴ باغچه‌ی خانه‌گی در سطح کشور، ساخت یک هزار و ۸۸۵ سبزخانه‌ی کوچک، ساخت ۲۹ هزار و ۵۷۰ فارم کوچک مرغداری، ساخت و تجهیز شش مرکز جمع‌آوری شیر و آموزش‌دهی به ۶۰۰ خانم گاودار و تدویر برنامه‌های آموزشی برای چهار هزار و ۲۶۰ خانم شامل بخش توان‌مندسازی زنان می‌شود.
در سال ۱۳۹۸، ۲۲ درصد تولید زعفران نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافت. هم‌چنین ایجاد شش مرکز پروسس زعفران، ساخت عمارت انستیتوت تحقیقات زعفران در هرات، ایجاد ۴۸۹ مزرعه‌ی نمایشی زعفران، توزیع ۲۲۴ تُن پیاز خوش‌کیفیت زعفران به زعفران‌کاران از دیگر فعالیت‌های وزارت زراعت است.
ساخت و تجهیز یک‌هزار و ۱۹۰ قوریه‌ی جلغوزه، چهارمغز و دیگر درختان جنگلی، آموزش‌دهی به یک‌هزار و ۱۹۰ خانواده محلی، در زمینه‌ی ساخت قوریه‌ها، توزیع یک‌هزار و ۲۲۰ کیلو تخم برای ایجاد جنگل‌های بیش‌تر جلغوزه، ساخت ۳۱۰ هکتار جنگل جدید جلغوزه شامل فعالیت‌های سال مالی گذشته می‌شود.
وزارت زراعت، از طریق صندوق وجهی زراعت، در ۱۳۹۸، حدود ۱.۱ میلیارد افغانی را به بیش از چهار هزار دهقان قرضه داده است. این وزارت از طریق این صندوق، قرار است در ۲۰۲۰ میلادی، ۱.۵ میلیارد افغانی را برای دهقانان و سرمایه‌گذاران قرضه بدهد.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در این سال، مبلغ ۷.۹ میلیارد افغانی بودجه انکشافی داشت که از آن میان ۷.۷ میلیارد آن که ۹۸ فی‌صد از مجموع بودجه را تشکیل می‌دهد، از جانب وزارت مالیه تخصیص اخذ کرد. از میان مبلغ تخصیص داده شده، ۷.۴ میلیارد افغانی که ۹۳.۵ فی‌صد کل بودجه را شامل می‌شود، هزینه شده است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS