حاصلات آلوبخارای غزنی به بیش از دوهزار تُن رسید

mail-admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۷/۳ - ۲۲:۳۰
حاصلات آلوبخارای غزنی به بیش از دوهزار تُن رسید


۳ میزان ۱۳۹۹
گیتی محسنی
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت غزنی، می‌گوید که امسال از ۲۶۰ هکتار باغ آلوبخارا، بیش از دوهزار  متریک‌تُن حاصل به‌دست آمده است.
عبدلولی کوچی آمر امور زراعتی ریاست زراعت غزنی، می‌گوید که در غزنی چهار نوع آلوبخارا پرورش داده می‌شود و مشهورترین آن نوع «دل گنجشک» است و بازار جهانی دارد. به گفته‌ی او، آلوبخاری غزنی به بیرون از کشور، به هند، پاکستان، امارات متحده عربی، انگلستان، امریکا و کانادا نیز صادر می‌شود.
حیات‌الله شفاهی مسوول شرکت «پدیده غزنه»، می‌گوید که آلوبخارا در ولایت غزنی نظر به ولایت‌های دیگر بیشتر تولید می‌شود. او گفت آلوبخارای این ولایت قیمت بالاتری دارد و در حال حاضر یک کیلو آلوبخارای خشک در بازار غزنی بیش از دوصد افغانی به فروش می‌رسد.
آقای شفاهی افزود که بسته‌بندی، عمده‌ترین مشکل در تولید و پروسس آلوبخارا در غزنی است. او گفت که این مشکل باعث شده تا آلوبخارا به صورت غیرمعیاری و با قیمت پایین در بازارهای بیرون از کشور به فروش برسد.
شرکت «پدیده غزنه»، در زمان فصل برداشت محصول، به صورت متوسط روزانه صد سیر آلوبخارا پروسس می‌کند و در پروسس این محصول، زنان نقش اصلی دارند.
فریبا مهرزاد یکی از زنانی است که در این شرکت در بخش پروسس آلوبخارا مصروف است. او می‌گوید که با کار در این شرکت، توانسته به بخشی از مشکلات اقتصادی خانواده‌اش رسیدگی کند.
در سطح کشور، ۴هزار و ۲۹۴ هکتار باغ آلوبخارا است و حاصل فی‌هکتار آن، هفت متریک‌تُن تخمین زده می‌شود.
آلوبخارا در ولایت‌های کابل، غزنی، لوگر، پروان، کندهار، زابل و میدان‌وردک تولید می‌شود. در این میان، غزنی بیشترین و باکیفیت‌ترین آلوبخارا تولید می‌کند.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ - ۱۳:۴۷
Background image

کمپاین تطبیق واکسین بیماری انتروتوکسیمیا و کرم داخلی حیوانات آغاز شد

کمپاین تطبیق واکسین بیماری انتروتوکسیمیا  یا ریخک و کرم داخلی حیوانات در بیست پنج ولایت کشور از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در همکاری کمیته هالند برای افغانستان به هدف جلوگیری از. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰ - ۱۵:۴۹
Background image

جلسه بررسی آماده ‌گی‌ها برای برگزاری نمایشگاه محصولات زراعتی برگزار شد

۱۰ ثور ۱۴۰۳  هـ.ش
جلسه بررسی آماده‌گی‌‌ها برای برگزاری میله دهقان و  نمایشگاه  بهاری محصولات زراعتی سال ۱۴۰۳ تحت رهبری مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت برگزار شد. 
. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰ - ۱۵:۴۸
Background image

نظارت از جریان آماده‌گی‌های جهت برگزاری میله دهقان و نمایشگاه محصولات زراعتی

۱۰ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از جریان آمادگی‌های  جهت برگزاری نمایشگاه محصولات زراعتی در  بادام‌باغ کابل و میله دهقان. . .

BACK TO NEWS