بخش آبیاری وزارت زراعت در ۱۳۹۸ چی کرد؟

content_admin
دوشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۳:۱۲
بخش آبیاری وزارت زراعت در ۱۳۹۸ چی کرد؟

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری برای فعالیت‌های آبیاری پلان راه‌اندازی ۶۵۰ پروژه را در سال گذشته تدوین نموده بود.‌ کار بعضی از این پروژه‌ها تکمیل شده و ساخت شماری تا ۹۰ درصد پیش‌رفته که اینک به بخشی این فعالیت‌ها اشاره می‌شود.
۱- از مجموع احیا و بازسازی (۳۴۴) شبکه‌ی آبیاری، ۲۱۶ شبکه‌ی آبیاری مختلف‌النوع احیا و بازسازی شده است. کار احیا و بازسازی ۱۰۴ با ۷۵ فی‌صد پیش رفته است و تا اخیر سال تکمیل می‌شود. کار ۲۴ شبکه‌ی دیگر ۸۹ درصد پیش رفته و در سال آینده تکمیل می‌شود.
۲- کار اعمار (۳۰۹) بند محافظتی (چکدم، ذخیره‌گاه خاکی، آبریزه- اعمار ۱۰۰ بند محافظتی کوچک (چکدم کوچک) (۸۰) ذخیره‌گاه خاکی، (۹۹) آبریزه کوچک و ایجاد ۳۰ سولر واتر پمپ در ۳۴ ولایت، ۷۰ درصد پیش‌رفت کرده است.
۳- ساخت (۴۲) شبکه آبیاری قطره‌ای در پنج زون کشور (شامل کابل، ننگرهار، بلخ، هرات و بغلان) تکمیل شده است.
در نتیجه‌ی ساخت شبکه‌های آبیاری در ولایات تحت پوشش، زمینه‌ی آبیاری زمین‌های زراعتی و مؤثریت آب افزایش یافته و از ضایعات آب جلوگیری به عمل آمده و سبب تشویق دهقانان هم‌جوار به تطبیق تکنولوژی‌های جدید آبیاری گردیده است.
سردی هوا در ربع اول و اوایل ربع دوم، تأخیر در پروسه تدارکات و به وجود آمدن مشکلات تخنیکی در دیزاین شبکه‌ها و دیزاین مجدد باعث کندی پیش‌رفت کار بعضی از پروژه‌های آبیاری گردید. هم‌چنان به دلیل مشکلات اجتماعی و امنیتی شرکت‌های قراردادی نتوانستند در زمان معین، کار بازسازی بعضی از شبکه‌ها را آغاز کنند. به طور مثال شبکه‌ی آبیاری قریه سیاه‌سنگ ولسوالی شهرک ولایت غور به دلیل مشکلات امنیتی بازسازی نشد.

پلان‌ عمده سال آینده وزارت زراعت در بخش آبیاری
۱- احیا و بازسازی (۲۸۰) شبکه آبیاری مختلف‌النوع در ۳۴ ولایت؛
۲- اعمار (۱۸۰) چکدم (بند محافظتی) کوچک، (۱۵۰) ذخیره‌گاه خاکی و (۱۵۰) آبریزه کوچک در ۳۴ ولایت؛
۳- حفر (۱۶) چاه عمیق با سیستم برق سولری و ذخیره‌ی آب در چراگاه‌ها برای حیوانات کوچی‌ها؛
۴- اعمار (۱۴) حوض غسل برای شست‌وشوی حیوانات کوچی‌ها؛
این فعالیت‌ها در حالی پلان شده است که دهقانان از اعمار و بازسازی شبکه‌های آبیاری ابراز خرسندی می‌کنند و از افزایش حاصلات و کاهش منازعات اجتماعی، از جمله منازعه بر سر آب، خبر می‌دهند.
عبدالله یک تن از دهقانان ولسوالی اچین از گذشته‌های تلخ منطقه‌شان حکایت می‌کند، «سابق زمین‌های زراعتی ما در تهدید سیلاب و آب دریا قرار داشت، آب هم کم بود، جوی نداشتیم، حالی کانال آبیاری برای ما جور شده، منظم آب به زمین‌های‌مان می‌رسد، جنجال نمی‌شود، هر کس به نوبتش می‌آید و زمین‌هایش را آبیاری می‌کند.»
او می‌گوید: «از این کانال ما اضافه از سه هزار و ۵۰۰ فامیل فایده می‌گیریم و حالی زمین‌های‌مان سه فصل حاصل می‌دهد.»
کنترل و مدیریت آب از اهداف بزرگ وزارت زراعت، آبیاری و مالداری است. از همین خاطر این وزارت، شبکه‌های آبیاری، چکدم‌ها، ذخیره‌های آب و سولرسیستم‌ها را می‌سازد تا زمین‌های بیش‌تر آبیاری شود. در نتیجه این کارها، هزاران هکتار زمین آبیاری و از خطر سیلاب‌ها محافظت شده است. در کنار آن صدها هزار انسان از این پروژه‌ها فایده برده‌اند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS