از روز جهانی خاک در وزارت زراعت تجلیل شد

user-admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۹/۲۰ - ۱۶:۳۴
د کرنې په وزارت کې د خاورې نړیواله ورځ ونمانځل شوه


۲۰قوس ۱۳۹۹
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، از پنجم دسامبر، روز جهانی خاک، امروز تحت شعار «خاک را زنده نگهدارید، تنوع حیاتی خاک را حفاظت کنید»، با حضور جمعی از متخصین و استادان دانشگاه تجلیل کرد.
حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، در این مراسم، از خاک به عنوان مهم‌ترین ماده‌ی حیاتی یاد کرد و گفت که خاک یک موجود زنده است و نگذاریم که بمرد. آقای غفوری با تاکید براین که اهمیت حفاظت و نگهداری خاک بارها در قرآن‌کریم نیز ذکر شده گفت: «خاک یک چیزی پاک و سالم است، اما به‌دلیل سیلاب‌ها، استفاده مواد نادرست در خاک، خاک تخریب شده و از بین می‌رود. در افغانستان متاسفانه از چهل تا هشتاد درصد در مناطق مختلف، تخریب خاک بسیار جدی است. در ولایات بدخشان، کنر، غزنی، نیمروز و فراه سطح تخریب خاک بسیار جدی است. به همین‌ترتیب، در ولایات مرکزی، قسمت‌هایی از شمال و جنوب و تعدادی از قسمت‌های غرب کشور تخریب خاک جدی شده است. در سمت غرب کشور هم تخریب خاک از چهل الی شصت درصد بیشتر شده است.»
حشمت‌الله غفوری گفت که می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف، خاک را بهبود بخشید. او افزود که تقویت و صحت‌مند بودن خاک، در سکتور زراعت مهم است و دهقانان و وزارت باید بدانند که خاک مورد استفاده‌ی‌شان از چه خصوصیاتی برخوردار است. به گفته‌ی آقای غفوری، هرگاه شناخت لازم از خاک وجود داشته باشد، میزان محصولات زراعتی افزایش یافته و از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود.
معین آبیاری و مالداری وزارت زراعت در عین‌حال ابرازداشت که این وزارت تحقیقات خاک‌شناسی را آغاز کرده و تاکنون سروی خاک‌شناسی در ۴۵ ولسوالی در ولایت‌های مختلف صورت گرفته است. او گفت: «براساس معیارهای جهانی و استندردهای بین‌المللی مطالعه و سروی خاک‌شناسی شروع شده که خوش‌بختانه ۴۵ ولسوالی در ولایت‌های مختلف، سروی خاک‌شناسی‌شان تکمیل شده است و تنها ۱۹ ولسوالی در سال ۹۹ مالی تکمیل شده‌ است. قرار است که تعداد زیادی از ولسوالی‌ها را در سال ۱۴۰۰ مالی تکمیل بکنیم.» آقای غفوری ابرازداشت که روند مطالعه خاک و سروی خاک‌شناسی تا سال ۱۴۰۳ در سراسر کشور تکمیل خواهد شد. او گفت که نتایج این سروی سراسری در یک اطلس به نشر رسیده و در تمام ولایات و ولسوالی‌ها تکثیر خواهد شد تا دهقانان خصوصیات خاک خود بشناسند.
در این مراسم نتالیا رودریگز ایوجینو از دفتر مرکزی سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد، محمدقاسم عبیدی رییس تحقیقات توافقی و تطبیقی و هم‌چنین داکتر ذاکرالله صافی استاد دیپارتمنت خاک‌شناسی دانشگاه در باره اهمیت تنوع حیاتی خاک، تاریخچه خاک‌شناسی، تنوع حیاتی و صحت خاک معلومات لازم ارایه کرده و بر استفاده‌ی درست و جلوگیری از فرستایش و از بین رفتن خاک در کشور تاکید کردند.
با این‌حال، حمیدالله احمدزی رییس تحقیقات خاک‌شناسی، می‌گوید که تقویت و بهبود خاک از مسایل مهم برای بهبود و افزایش محصولات زراعتی است. آقای احمدزی تاکید کرد که بدون مطالعه‌ی خاک، تدوین برنامه‌ برای انکشاف زراعت ناقص خواهد بود و از همین‌رو، خاک‌شناسی به منظور بهبود زراعت و افزایش محصولات در اولویت قرار گیرد.
پیش از این، پنجم دسامبر، در روز جهانی خاک، داکتر انوارالحق احدی وزیر وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در پیامی اعلام کرد: «خاک بنیاد ایکوسیستم را می‌سازد و بدون خاک، ایکوسیستم و خاک، هر دو ناکامل‌اند. خاک به ما مواد خوراکی، فایبر و مواد سوخت فراهم می‌کند. خاک، بنیاد تولید مواد خوراکی، بودشگاه موجودات زنده‌ی بی‌شمار و خزانه‌ی کاربن و آب شمرده می‌شود. در اجندای ملی انکشافی، خاک سرخط پلان‌های توسعه‌ای زراعت دانسته می‌شود. خاک غنی از مواد مغذی و مدیریت بهتر آن، عامل اساسی قدرت‌مندی و پایداری زراعت است.»
آقای احدی در این پیام خود گفته بود: «این که بدانیم خاک صحت‌مند کدام است و چگونه می‌توانیم خاک‌ ضعیف را دوباره غنی بسازیم، با دریافت معلومات گسترده ممکن است. به همین خاطر، ریاست تحقیقات خاک‌شناسی وزارت زراعت، با معیارهای جهانی و در سطح ملی، سروی خاک را آغاز کرده و تا کنون ۴۵ ولسوالی در ۱۲ ولایت را تحت پوشش گرفته است. این سروی تا پایان سال ۱۴۰۳ خاک تمام افغانستان را سروی می‌کند و معلومات تفصیلی آن را فراهم می‌سازد.»

تازه ترین اخبار

یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۷ - ۱۵:۵
Background image

سفر رییس انسجام و جمع آوری عشر وزارت زراعت به ولایت جوزجان 

۷ اسد  ۱۴۰۳ هـ.ش
مولوی نصرالله مظهری رییس انسجام و جمع آوری عشر وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به منظور نظارت و بررسی از روند جمع آوری عشر و زکات به ولایت جوزجان سفر کرده است.
این هیئت. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۷ - ۱۳:۴
Background image

نظارت از ادویه فروشی و کلنیک‌های حیوانی ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان

۷ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
از کلینیک‌های سکتور خصوصی، استیشن‌های القاح مصنوعی، ادویه فروشی‌های حیوانی و فارم‌های مرغداری ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان نظارت و کنترول بعمل آمد.
کارمندان ریاست زراعت. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۷ - ۱۱:۷
Background image

موسسه افغان اید پروژهای زراعتی و آبیاری‌اش را با وزارت زراعت شریک ساخت

طی جلسه‌ای در وزارت زراعت با حضور مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت مسوولان  موسسه افغان اید طرح تطبیقی پروژهای‌شان را در بخش زراعتی، آبیاری و سایر بخش‌های مرتبط به. . .

BACK TO NEWS