شاه نعیم ابراهیمی: پرورش شتر مرغ سرمایه سه صد هزار افغانی‌ام را به سه میلیون رساند

mail-admin
شاه نعیم ابراهیمی: پرورش شتر مرغ سرمایه سه صد هزار افغانی‌ام را به سه میلیون رساند

شاه‌نعیم ابراهیمی مسوول یک فارم شترمرغ در ولایت غزنی می‌گوید که با سرمایه گذاری دربخش پرورش شتر مرغ از سرمایه سه صد هزار افغانی به سرمایه سه میلیون افغانی رسیده است.
شاه نعیم ابراهیمی که با دشواری‌ها و موانع زیاد رو به پرورش شترمرغ آورده است از منفعت آور بودن این شعل می‌گوید" تمام اعضای خانواده مخالف کارم بودند حتی پدر و مادر می‌گفتند کار اشتباه می‌کنی پسرم، با این کار پولت ضایع می‌شود؛ اما دل را به دریا زده و با آرزوهای فراوان کارم را شروع کردم پس از دو سال کارم نتیجه داده و از ۳ صدهزار افغانی سرمایه، سه میلیون افغانی سرمایه بدست آورده ام".
شاه نعیم عامل رو آوردنش به پرورش شتر مرغ را بی کاری و مهاجرت به ایران عنوان کرده می‌افزاید:" به دلیل نبود کار جهت کار به کشور ایران سفر کردم و در آن جا با یک هموطن که کارو بار شتر مرغ را انجام می داد آشنا شدم و کار را در فارم پرورش شتر مرغ در ایران از همانجات آغاز کردم  که در این فارم اکثر کارهای پرورش شترمرغ را یادگرفتم؛ چوچه کشی، تولید، پرورش، خوراکه دهی و دوادادن از کارهایی بود که آموختم، بعد از ۶ ماه تصمیم گرفتم به افغانستان آمده و خودم فارم بسازم".
شاه نعیم از تجربه های ابتدایی‌اش در کار پرورش شتر مرغ و خریداری ۵۴ بال جوجه شترمرغ به قیمت ۳ صدهزار افغانی از شهر مشهد ایران و انتقال آن به افغانستان جهت ایجاد فارم سخن زده می افزاید"یک نفر پیدا کردم که جواز کار این صنعت را در افغانستان داشت همرایش مشوره کردم و به توافق رسیدیم که برایم همکاری کند تا جوجه شتر مرغ‌ها را به غزنی انتقال بدهم، ۵۴ بال جوجه شترمرغ را از آن فارم دار در ایران خریدم و به غزنی انتقال دادم و شکر الله تا فعلا کارم بسیار خوب پیشرفته. چند روز پیش به کمبود پول مواجه شدم هریک ۹ بال آن را به قیمت‌های ۸۰ تا ۱۲۰ هزار افغانی فروختیم و در ضمن ۳ بال نَر آن را تازه خریداری کردم تا در سال آینده چوچه تولید کنیم، سرمایه فعلی من در این فارم به ۳۵ هزار دالر می‌رسد".
شاه نعیم ابراهیمی از برنامه‌هایش جهت توسعه دادن کاروبار شترمرغ سخن زده و از  امارت اسلامی می‌خواهد که در قسمت در اختیار گذاشتن زمین، مواد خوراکه شترمرغ و ماشین چوچه کشی شترمرغ برایش همکاری کند"آرزو دارم که فارم بزرگ شترمرغ را در سطح افغانستان ایجاد کنم از دولت می‌خواهم برایم زمین بدهد و نیز در قسمت تهیه خوراکه برایم همکاری کند، فعلا جوجه‌های شترمرغ از ایران وارد می‎شود، زیاد نتیجه نمی دهد چون چند روز در مسیر راه می‌ماند، امکان تلف شدن آن می رود، چون تغییرات اقلیمی نیز در ضایع شدن آت تاثیر دارد، اگر در وطن تولید کنیم به قیمت نازل این کار صورت می‌گیرد. در حال حاضر ۶ نفر در این فارم مصروف کار می‌باشند، اگر فارم را کلان‌تر بسازیم به صدها تن زمینه کار مساعد می‌شود، اگر برایم زمین داده شود می‌توانم در آن رشقه و سویا کشت کنم و از آن طریق شترمرغ‌ها را بهتر تغذیه کنم، همچنان شترمرغ به مکان بیشتر نیاز دارد که روزانه در آن ورزش می‌کند".
آقای ابراهیمی عدم آگاهی مردم  با کار شترمرغ و استفاده از گوشت و تخم آن را عامل عدم ترویج بیشتر آن می‌داند" آشنایی مردم با صنعت شترمرغ کم‌است، بسیاری از مردم میپرسد که این چیست؟ بعد تشریح می‌دهیم، کار صنعت شترمرغ نسبت به حیوانان دیگر ۷ برابر بیشتر فایده دارد، سال آینده انشاءالله جوجه هم تولید می‌کنیم، تمام مواد شترمرغ عاید دارد، کود، پوست، پَر، گوشت و تخمش فروش می‌شود. قیمت گوشت آن هفت برابر گوشت گاو و گوسفند بلند تر است. هر بیضه تخم خوراکی آن  ۶  صد افغانی و تخم نطفه دار آن ۲۵۰۰ افغانی قیمت دارد، خوراکه آن نیز ارزان است، ۵۰  فیصد رشقه ۵۰ فیصد دیگر آن دانه است. جو، جواری، سویا و رشقه خوراک آن می باشد،  از دولت می خواهم برایم زمین و قرضه بدهد تا این کار را توسعه بدهم. از مردم نیز می‌خواهم به این صنعت سرمایه‌گذاری کنند، خیلی صنعت پر درآمد است".
از سوی دیگر این فارم برای ۵ تن زمینه کار فراهم کرده که مصروف پرورش شترمرغ می باشند
شاه چمن ابراهیمی یک تن از مردانی است که مسوولیت حفاظت از فارم و پرورش این شترمرغ‌ها را دارند.:" وظیفه من است که به این شترمرغ‌ها آب و دانه بدهم، روزانه صبح و چاشت به این‌ها مواد خوراکه و آب می‌دهم و ۱۲ هزار افغانی ماهانه معاش می‌گیریم و نان حال خانه میبریم و از کار خود خوش هستیم، پرورش شترغ خیلی آسان است".
غزنی ولایتی دارای بستر مناسب برای پرورش شترمرغ می‌باشد. در صورت توجه و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این صنعت می‌تواند بسترکلان اقتصادی و کاریابی را مساعد کند.