دریاخان جمیل زمین خشک را در غزنی به باغی مملو از میوه جات تبدیل کرده 

mail-admin
دریاخان جمیل زمین خشک را در غزنی به باغی مملو از میوه جات تبدیل کرده 

۲۹  اسد ۱۴۰۲ هـ.ش
دریاخان جمیل مرد نیمه سالی از باشنده‌گان اسپند دِه مرکز ولایت غزنی می‌باشد که صدها جریب زمین خشک را با  هزینه شخصی خویش به باغ میوه تبدیل نموده‌است.
در این باغ انواع مختلفی از درختان مثمر و غیر مثمر وجود دارد  و بیش از ۲۵ هزاردرخت شفتالو، زردآلو، سیب، گیلاس، بهی، بادام، آلوی فارمیسا، آلوچه، انگور و چهارمغز و ۵ هزار نهال غیرمثمر در این باغ غرس شده‌است.
دریا خان می‌گوید که این باغ را مثل اولادهایش حفاظت می‌کند و روزانه ۱۵۰ تن در آن کار می‌کنند:"این باغ را ۶ سال می‌شود که با مصرف هنگفت جور کردیم، زمین‌ میراث پدری بود، درختان را خود ما غرس کردیم، مثل انسان از آن حفاظت می‌کنیم، یک تعداد از این درختان را از کشورهای چین و ترکیه خریداری کردیم، در مدت ۶ سال حدود شش سال پول زیادی را در آن مصرف کردیم، نظر به محاسبه خودم، می‌توانم از فروش حاصل دو سال آن تمام پول را فراهم کنم".
دریا خان جمیل از  مردم افغانستان می‌خواهد که در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری نمایند چون کار شان بی‌سود نمی‌ماند."از مردم می‌خواهیم در ملک خود سرمایه‌گذاری نمایند، به خصوص در بخش زراعت، مالداری و باغداری، وطن سرما حق دارد، بعضی سرمایه گذاران را می بینیم به بیرون سرمایه گذاری می‌کنند، این کار خیانت به وطن است، چون ملک از خودش نیست، هر وقت دولتی خارجی بخواهد اخراج می‌کند، همان کشور خارجی هر وقت خواست نظر به قوانینش روزی بیرون می‌کند و سرمایه هدر می‌رود، تعدادی از دوستانم در دوبی سرمایه گذاری نموده‌اند، برایم چندین بار پیشنهاد دادند که بروم همرای آن‌ها کار کنم، نسبت به هر جای دیگر سرمایه گذاری وطن را ترجیح دادم، ماندیم و در همین ملک کار کردیم، بهترین کار و پردرامد ترین فعالیت در بخش زراعت است، نه میسوزد و نه وقتش تیر می‌شود. وقتی حاصل رسید تجاران می‌آیند حاصل باغ را در داخل باغ خریداری می‌کنند، بدون تکلیف فروش میشود".
از سوی دیگر جمیل یکی از عوامل علاقه‌مندی سرمایه‌گذاری اش را در افغانستان موجودیت عدالت، امنیت، محبت و صمیمت عنوان می‌کند "در گذشته هراس از بی‌امنی و هدر رفتن سرمایه داشتیم فعلآ از هیچ چیز هراس نداریم، چون افغانستان دارای امنیت، استقلال آزادی و عدالت می‌باشد، هیچ مزاحمتی وجود ندارد".
باغ موجوده مجهز به چندین چاه عمیق، برق آفتابی و حوض ذخیره آب می‌باشد و درختان این باغ نیز بصورت معیاری و با فاصله تعین شده غرس گردیده و جوی‌های منظم برای آبیاری آن نیز اعمار گردیده‌است.
دریا خان می‌افزاید که پلان دارد بیش از ۱۰۰ جریب زمین دیگرش را در سال آینده به باغ تبدیل نماید. "پلان داریم سال‌های آینده بیش از ۱۰۰ جریب زمین زراعتی دیگر را نیز به باغ تبدیل کنیم و کار را بیشتر توسعه دهیم".
 دریاخان جمیل از امارت اسلامی می‌خواهد که از خانواده دهقان، مالدار و باغدار حمایت کند و زمینه صادرات محصولات داخلی به بیرون  از کشور را مساعد  ساخته و  سردخانه برای نگهداری میوه و سبزی افغانستان بسازد 
"از امارت اسلامی می‌خواهیم زراعت و باغداری را رشد دهند، قیمت فروش آن پائین است، دولت و تجاران تلاش کنند و با کشورهای خارجی قرار داد صادرات محصولات وطنی را فراهم کنند، تامین ارتباط با کشورهای خارجی می‌تواند در افزایش عاید دهقانان و باغداران مفید واقع شود و زمینه صادرات را فراهم کنند".
غزنی از ولایت‌های سردسیر افغانستان است که  بستر مناسبی برای باغداری دارد  در مجموع ۱۱۱ هزار جریب زمین در این ولایت باغ جور شده‌است. 
میو‌های انگور، انجیر، سیب، آلوبخارا، شفتالو، گیلاس، ناک، چهارمغز و آلوبالوی ولایت غزنی دارای شهرت فراوان می‌باشد. امارت اسلامی افغانستان تعهد دارد که از سرمایه‌گذاری در بخش زراعت، مالداری و باغداری با تمام توان حمایت کند که به این منظور در طی یک سال گذشته هزاران جریب زمین را جهت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران اجارده داده است.