یک کمپلکس زراعتی بزرگ در قندهار تهداب‌گذاری شد

mail-admin
چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۵:۳۸
کندهار کې د زون په کچه د لوی کرنیز کمپلیکس د بنسټ ډبره کېښودل شوه

۲۴ جدی ۱۳۹۹
سنگ تهداب یک کمپلکس بزرگ به سطح زون، در ولایت قندهار، رسماً گذاشته شد.
در این مراسم محمداشرف غنی رییس جمهور، انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، والیان ولایت‌های هلمند، ارزگان، و زابل به صورت آنلاین و حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی، روح‌الله خان‌زاده والی قندهار، عبدالتواب بالاکرزی،‌ معین وزارت تحصیلات، بزرگان قومی، سرمایه‌گذاران، زنان و شماری دیگر از باشنده‌گان ولایت قندهار شرکت داشتند.
در مراسمی که به این مناسبت در قصر ریاست جمهوری برگزار شده بود، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی، روح‌الله خان‌زاده والی قندهار، عبدالتواب بالاکرزی معین وزارت تحصیلات عالی از قندهار از طریق کنفرانس ویدیویی وصل بودند و با راهنمایی رییس جمهور، توسط معین آبیاری و منابع طبیعی، والی قندهار و معین وزارت تحصیلات عالی، سنگ تهداب این کمپلکس گذاشت شد.
رییس جمهور محمداشرف غنی پس از تهداب‌گذاری این مجتمع زراعتی در سخنرانی‌اش گفت، «امروز، روز با افتخاری است که افغانستان در بخش زراعت، شاهد یک تغییر کلان است. از مسوولان و همکاران و تمام آنانی که در این بخش تلاش کرده‌اند، سپاس و قدردانی می‌کنم. من می‌بالم که زبان حکومت و سرمایه‌گذاران یکی است و حکومت همیشه سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاران را همکاری می‌کند.»
رییس جمهور گفت که با ساخت این کمپلکس، برای مشکلات کنونی راه حل خواهیم داشت و در کنار آن برای هزاران تن زمینه‌ی کار برابر خواهد شد. رییس جمهور غنی گفت، در کنار این‌ها، به میدان هوایی قندهار نیز توجه و سرمایه‌گذاری ویژه می‌شود.
رییس جمهور محمداشرف غنی هم‌چنان گفت که به منظور تشویق سرمایه‌گذاران، یک دیوار را در ارگ اختصاص می‌دهد. رییس جمهور به مسوولان کمپلکس یاد شده وعده‌ی تفویض مدال و به حشمت‌الله غفوری، معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت تفویض تقدیرنامه را وعده سپرد.
در همین حال داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، آغاز کار ساخت این کمپلکس را به رییس جمهور و به تمام مردم قندهار مبارک گفت و افزود که افغانستان برای صنعت زراعتی آماده است. آقای احدی گفت که با ساخت این کمپلکس زنجیره‌ی ارزش بسته می‌شود که نمونه‌ی آن همین کمپلکس است.
وزیر زراعت افزود که با ساخت این کمپلکس، ارزش پروسس داخلی افزایش می‌یابد و این کمپلکس با معیارهای جهانی تصدیق می‌دهد و تضمین دریافت محصولات را نیز ارایه می‌کند و میکانیزه‌ی زراعتی بیش‌تر می‌گردد و به بازارهای جهانی حاصلات را می‌فرستد و تشبث موفقانه خواهد بود که در کنار آن، زمینه‌ی اشتغال نیز به میان بیاید.
در همین حال در مراسم افتتاح کار ساخت این کمپلکس در قندهار، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت که در مراسم در ولایت قندهار اشتراک داشت، درباره‌ی مسایل تخنیکی کمپلکس بزرگ زراعتی سخنرانی کرد و گفت: «کمپلکس زراعتی قندهار در سطح کشور یگانه و بزرگ‌ترین مجتمع زراعتی است که نزدیک به ۱۰۰ میلیون دالر امریکایی در آن سرمایه‌گذاری می‌شود.
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت در سخنرانی‌اش در این مراسم یادآور شد: «با ساخت کمپلکس بزرگ زراعتی ولایت قندهار، یک مرکز فروش برای محصولات زراعتی قندهار و ولایت‌های هم‌جوار ساخته خواهد شد که تاجران زراعتی و دهقانان از آن بهره خواهند برد و ساخت این کمپلکس در شش مرحله تکمیل می‌شود.»
آقای غفوری توضیح داد که مجتمع بزرگ زراعتی ولایت قندهار، برای امکانات مالی و صادرات تخصصی دهقانان و تمام فعالان سکتور زراعت، با داشتن همه‌ی خدمت‌رسانی‌ها در ارزش‌افزایی محصولات، یک کمپلکس کامل است.
پس از آن جلال‌الدین سعید، مسوول کمپلس یاد شده در سخنانش از توجهات ویژه‌ی رییس جمهور و وزارت زراعت تشکر کرد و گفت که این طرح با راه‌نمایی‌های ویژه‌ی رییس جمهور راه‌اندازی شده که با آن، بخش زراعت تقویت بیش‌تر می‌شود.
کمپلکس یاد شده در شهرک صنعتی عینو مینه واقع در مرکز ولایت قندهار در مساحت یک هزار و ۱۰۰ جریب زمین، با حمایت حکومت و توسط سکتور خصوصی ساخته می‌شود.
باید گفت که کمپلکس یادشده با داشتن مرکزهای پروسس و بسته‌بندی محصولات زراعتی، فابریکه‌های صنعتی محصولات زراعتی، زراعت تجارتی، زنجیره‌ی ارزش لبنیات، زنجیره‌ی کامل ارزشی حیوانات، تصفیه‌خانه‌های مواد اولی و بخش‌های تحقیقی فابریکه‌های تولیدی، به شماری از هم‌وطنان زمینه‌ی کار هم فراهم می‌کند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS