وزارت زراعت در ۱۳۹۸، کار سه هزار و ۲۱۰ پروژه‌ی انکشافی را تکمیل کرده است

content_admin
چهارشنبه ۱۳۹۸/۱۲/۷ - ۱۵:۴۷
وزارت زراعت در ۱۳۹۸، کار سه هزار و ۲۱۰ پروژه‌ی انکشافی را تکمیل کرده است ۷ حوت ۱۳۹۸ در ادامه‌ی برنامه‌ی حساب‌دهی حکومت به ملت، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی و سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به گزارش‌دهی از کارکرد این وزارت پرداخت. در این برنامه، افزون بر عبدالهادی رفیعی معین مالی و اداری و محبوب‌الله ننگ معین مسلکی وزارت زراعت، اعضای کمیسیون دست‌رسی به اطلاعات و خبرنگاران نیز حضور داشتند. آقای غفوری به شرح کارکردها و برنامه‌های وزارت زراعت پرداخت و گفت که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در س

۷ حوت ۱۳۹۸
در ادامه‌ی برنامه‌ی حساب‌دهی حکومت به ملت، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی و سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به گزارش‌دهی از کارکرد این وزارت پرداخت. در این برنامه، افزون بر عبدالهادی رفیعی معین مالی و اداری و محبوب‌الله ننگ معین مسلکی وزارت زراعت، اعضای کمیسیون دست‌رسی به اطلاعات و خبرنگاران نیز حضور داشتند.
آقای غفوری به شرح کارکردها و برنامه‌های وزارت زراعت پرداخت و گفت که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سال مالی ۱۳۹۸، سه هزار و ۲۱۰ پروژه‌ی انکشافی را در بخش‌های مختلف زراعت، مالداری، آبیاری، رشد و احیای منابع طبیعی، مصونیت غذایی و توان‌مندسازی زنان، تطبیق و تکمیل کرده است.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در این سال، مبلغ ۷.۹ میلیارد افغانی بودجه انکشافی داشت که از آن میان ۷.۷ میلیارد آن که ۹۸ فی‌صد از مجموع بودجه را تشکیل می‌دهد، از جانب وزارت مالیه تخصیص اخذ کرد. از میان مبلغ تخصیص داده شده، ۷.۴ میلیارد افغانی که ۹۳.۵ فی‌صد کل بودجه را شامل می‌شود، هزینه شده است.
هم‌چنان بودجه عادی سال مالی ۱۳۹۸ وزارت زراعت مبلغ ۱.۳۶۲ میلیارد افغانی بود که از جمله مبلغ ۱.۲۹۲ میلیارد افغانی آن که ۹۵ فی‌صد از بودجه را تشکیل می‌دهد، مصرف شده است. آقای غفوری گفت وزارت زراعت در سال مالی ۱۳۹۸ مجموعاً ۹۱ فعالیت عمده (هر فعالیت شامل چندین پروژه می‌شود) را برنامه‌ریزی بود که از جملۀ آن ۵۹ فعالیت را تکمیل کرده است. ۱۸ فعالیت از این میان در حال اجرا و تکمیل شدن قرار دارد، پنج فعالیت آغاز نشده و تطبیق نُه فعالیت آغاز گردیده بود، ولی نسبت مشکلاتی معطل نشده است. اوسط فی‌صدی پیش‌رفت تمام فعالیت‌های وزارت در این سال، به ۸۰,۳۸ درصد می‌رسد.
سرپرست وزارت زراعت افزود: «در سال مالی گذشته، ۸۹ درصد کار بازسازی ۳۴۴ شبکه آبیاری را تکمیل و ۸۴ ماشین لیزرلیول یا هموارکاری زمین توزیع کرد. انتقال ۱۷۰ عراده تراکتور به ریاست‌های زراعت، خریداری و توزیع ۱۶ هزار و ۸۷ تن گندم اصلاح‌شده به دهقانان، ساخت دو هزار و ۵۲ قطعه‌ی نمایشی گندم و شالی، توزیع دو هزار و ۵۰۰ سِرتیفیکِت به تولیدکننده‌گان تخم‌های اصلاح‌شده، تولید یک‌هزار و ۲۵۰ متریک تن تخم تصدیق‌شده گندم از دیگر فعالیت‌ها است. با این فعالیت‌ها حاصلات گندم ۴۲ درصد و حاصلات برنج نُه درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا یافت.»
هم‌چنین احداث ۷۲۶ سبزخانه تجارتی، توزیع ۱۸۰۰ بسته انکشافی باغداری، تطبیق ۷۸۹ تجارب تحقیقاتی، اعمار ۴۵ سردخانه صفر انرژی، احداث ۶۸۹۱ هکتار باغ مثمر و توزیع ۲۰۰۰ بسته لوازم جمع‌آوری باغداری، نصب سیستم چیله در ۱۵۰ هکتار باغ انگور، ساختن ۴۹۲ واحد تولید کود کمپوست، اعمار ۲۳۵ کشمش‌خانه، توزیع ۵۰۰ متریک تن کود کیمیایی، توزیع ۳۵۰۰ کیلو گرام تخم پسته، پیوند کردن نهال‌های پسته در ۲۱۵ هکتار نیز شامل فعالیت‌های وزارت در سال گذشته‌ی مالی می‌شود. این فعالیت‌ها باعث شد تا حاصلات باغداری تا ۲۵ درصد افزایش یابد. تکمیل کار ساخت چهار مسلخ عصری و بزرگ، تزریق واکسین بر بیش از شش میلیون و ۵۰۰ هزار حیوان، تولید سه میلیون دوز واکسین حیوانی، ایجاد ۷۰ فارم مرغداری بزرگ تجارتی برای سرمایه‌گذاران، ایجاد ۸۰ فارم تولید ماهی گرم‌آبی و دو فارم تکثیر ماهی، تولید چهار میلیون چوچه‌ماهی، اعمار و تجهیز ۲۹ مرکز جمع‌آوری شیر، توزیع ۵۰۰ بسته‌ی انکشافی زنبورداری، حمایت و تجهیز ۲۷۰ کلینیک وترنری، خریداری ۳۱۱ تن خوراکه حیوانی، اعمار و بهره‌برداری ساختمان پیله‌وری، اعمار دو گدام خوراکه حیوانی، ایجاد ۲۱۳ مزرعه‌ی نمایشی علف حیوانی، کشت علوفه در۲۰۰ هکتار زمین، آغاز کار ساخت بزرگ‌ترین فابریکه‌ی پروسس لبنیات در کابل نیز شامل فعالیت‌های سال گذشته است.
ایجاد سیستم آبیاری قطره‌ای برای ۶۰ هزار نهال پسته، ایجاد یک هزار و ۱۹۰ قوریه‌ی خانه‌گی، ساخت یک‌هزار و ۱۰۰ متر مکعب بند محافظتی برای نگهداری منابع طبیعی در تپه‌ها، احیای ۲۱۷ جریب قوریه‌ی نهال‌های جنگلی، احیا و حفاظت ۶۰۲.۵ هکتار چراگاه، احیا و حفاظت از ۳۵۰ هکتار ساحات نباتات طبی، حمایت و بازسازی پارک‌های ملی، بند امیر و واخان، افزایش ۱۲ درصدی حاصلات جلغوزه‌، با ارایه‌ی خدمات آموزشی، حمایتی و تخنیکی، احیای ۱۸۰ هکتار زمین ساحات کمربند سبز با غرس نهال، ترویج کشت هنگ و تشویق مردم به پرورش شیرین‌بویه از دیگر فعالیت‌ها است.
حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی و سرپرست وزارت زراعت گفت که در سال گذشته مالی لابراتوار ۱۳ قرنطین‌ستیشن نیز تجهیز شده است. در بخش توان‌مندسازی زنان، توزیع ۳۸۰ صندوق زنبور عسل، توزیع ۷۰۰ بز شیری و ۴۰ گوساله، توزیع ۳۰۰ بسته وسایل زراعتی و مالداری و ۵۰۰ دستگاه خشک‌کننده سبزیجات، ساخت ۱۹ هزار و ۴۷۴ باغچه‌ی خانه‌گی در سطح کشور، ساخت یک هزار و ۸۸۵ سبزخانه‌ی کوچک، ساخت ۲۹ هزار و ۵۷۰ فارم کوچک مرغداری، ساخت و تجهیز شش مرکز جمع‌آوری شیر و آموزش‌دهی به ۶۰۰ خانم گاودار و تدویر برنامه‌های آموزشی برای چهار هزار و ۲۶۰ خانم شامل بخش توان‌مندسازی زنان می‌شود.
به قول آقای غفوری، در سال مالی ۱۳۹۸، ۲۲ درصد تولید زعفران نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافت. هم‌چنین ایجاد شش مرکز پروسس زعفران، ساخت عمارت انستیتوت تحقیقات زعفران در هرات، ایجاد ۴۸۹ مزرعه‌ی نمایشی زعفران، توزیع ۲۲۴ تُن پیاز خوش‌کیفیت زعفران به زعفران‌کاران از دیگر فعالیت‌های وزارت زراعت است.
ساخت و تجهیز یک‌هزار و ۱۹۰ قوریه‌ی جلغوزه، چهارمغز و دیگر درختان جنگلی، آموزش‌دهی به یک‌هزار و ۱۹۰ خانواده محلی، در زمینه‌ی ساخت قوریه‌ها، توزیع یک‌هزار و ۲۲۰ کیلو تخم برای ایجاد جنگل‌های بیش‌تر جلغوزه، ساخت ۳۱۰ هکتار جنگل جدید جلغوزه شامل فعالیت‌های سال مالی گذشته می‌شود.
وزارت زراعت، از طریق صندوق وجهی زراعت، در ۱۳۹۸، حدود ۱.۱ میلیارد افغانی را به بیش از چهار هزار دهقان قرضه داده است. این وزارت از طریق این صندوق، قرار است در ۲۰۲۰ میلادی، ۱.۵ میلیارد افغانی را برای دهقانان و سرمایه‌گذاران قرضه بدهد.

ایجاد کمیته شرط‌نامه
در همین حال، عبدالهادی رفیعی معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در این کنفرانس خبری از تاسیس یک کمیته‌ی تخنیکی شرط‌‌نامه در داخل این وزارت به منظور بیش‌تر سهیم ساختن سکتور خصوصی در داوطلبی‌ها خبر داد. آقای رفیعی گفت: «برای این‌که شرکت‌های بیش‌تری در داوطلبی‌ها حضور پیدا بکنند، در سال مالی ۱۳۹۹ یک کمیته‌ی تخنیکی شرط‌‌نامه‌ها در داخل خود وزارت ساخته شده است تا تمام شرط‌‌نامه‌ها را ببیند و در مطابقت با قانون تدارکات فرصت به کمپنی‌ها بیش‌تر داده شود.»
آقای رفیعی افزود که پیش از این شرط‌‌نامه‌ها توسط شرکت‌های درخواست‌‌دهنده به همکاری ریاست‌های تدارکات ساخته می‌شد. به گفته‌ی او، با ایجاد کمیته‌ی تخنیکی شرط‌‌نامه در سطح وزارت زراعت، معیارها برای حضور شرکت‌ها در داوطلبی‌ها کم‌تر شده و فرصت بیش‌تری برای سکتور خصوصی در داوطلبی‌ها مساعد شده است.
همین گونه محبوب‌الله ننگ معین مسلکی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، به برنامه‌های این وزارت در زمینه چگونه‌گی ارزش‌افزایی به محصولات زراعتی، حیوانی و باغداری اشاره کرد و گفت قبلاً مکانیزم لازم در این زمینه وجود نداشت. آقای ننگ افزود: «ما توانستیم که یک ساختار یا مکانیزم منظم برای دهقانان و تولیدکننده‌گان داشته باشیم تا دهقانان در سطح قریه‌، ولسوالی‌، ولایت‌، زون و بالاخره در سطح ملی محصولات‌شان را تولید کنند.» او تاکید کرد که وزارت زراعت تلاش دارد تا بر اساس حکم رییس جمهور و مطابق نیازمندی مارکیت تولید داشته باشد.

وزارت زراعت؛ الگوی اطلاع‌رسانی برای دیگر نهادها
در کنفرانس گزارش‌دهی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به ملت، عین‌الدین بهادری رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات، از کارکردهای وزارت زراعت به ویژه در راستای ارایه معلومات به متقاضایان ستایش کرد. آقای بهادری از وزارت زراعت به عنوان یک «الگو» در زمینه‌ی تامین حق دست‌رسی به معلومات یاد کرد و گفت نهادهایی که در این زمینه مشکل دارند باید وزارت زراعت را الگو قرار دهند. او گفت: «وزارت زراعت بر اساس شاخص‌های کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات نهایی‌ترین تلاشش را کرده تا موبه‌مو تطبیق بکند. وزارت زراعت یکی از نهادهای الگو در افغانستان است. کاش کُل نهادها مثل وزارت زراعت در زمینه‌ی تامین شفافیت، حق دست‌رسی به اطلاعات و حکومت‌داری خوب کمک بکند، از همین الگوی وزارت زراعت کار بگیرند.»
رییس کمیسیون به تحقق حق دست‌رسی به اطلاعات تاکید کرد و گفت که در وزارت زراعت «هیچ چیزی محرم نیست.» به گفته‌ی او، این مساله نشان‌دهنده‌ی حکومت‌داری خوب است.

تازه ترین اخبار

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۷
Background image

اشتراک موسسات فعال در سکتور زراعت در نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی

نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی با شعار «زمینه سازی بنیادی به زراعت زمینه ساز خوکفایی افغانستان» در بادام باغ کابل از ۱۲ الی ۱۵ ثور برگذار می‌شود، که در این نمایشگاه موسسات همکار وزارت. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۱
Background image

ملاقات معین زراعت و مالداری با مسوولان دفتر"تی. ام. آی"

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با محمد حامد امیری مسوول عملیاتی و شماری از مسوولان دیگر دفتر "تی. ام. آی" پیرامون ساخت فارم‌های مالداری گفتگو. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۳:۱۷
Background image

معین زراعت و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار کرد

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار و پیرامون اشتراک در نمایشگاه ملی بادام باغ گفتگو نمود.
مولوی صدراعظم عثمانی در. . .

BACK TO NEWS