واحد گزارش دهی مقام

مقدمه

رهبری و مدیریت ادارات و وزارت خانه ها در سال های اخیر شاهد ظهور رویکرد های جدید برای رویارویی با مشکلات و مسایل پیچیده عصر حاضر بوده است؛ در رویکرد های جدید ادارات دولتی و وزارت خانه ها با فاصله گرفتن از مدیریت و رهبری سنتی و قدیمی به سمت مدیریت نو نزدیک تر شده و عموما برنامه ریزی های راهبردی و نیل به اهداف را مورد توجه بیشتر قرار می دهند؛ در این حالت انعطاف پذیری و نرمش در ساختار مدیریتی، رهبری درست منابع بشری، ارزیابی کارشناسانه‌ی نیروی کار، و سنجش دقیق عملکردها، کارآیی  و اثر بخشی رو به فزونی می نهد.

با این وجود رویکرد نوین در ادارات و وزارت خانه ها تاکید بر لزوم پاسخگویی و شفافیت دارد. دستیابی به این شاخص ها تا حدی زیادی از طریق انجام مناسب وظیفه گزارش دهی از پیشرفت اجراآت و انجام مأموریت امکان پذیر می گردد که این امر با دنبال کردن فرایندهای استاندارد و پیروی از ساختار های نظام مند میسر می شود.

از این رو وزارت زراعت، آبیاری و مالداری که مأموریت رهبری کشور به سمت کاهش فقر، زراعت قانونی و مشروع را داشته و نقش خویش را در تأمین امنیت ملی از طریق منابع طبیعی، افزایش و مفیدیت تولیدات زراعتی، بهبود زیربنا ها، حمیایه و رشد سکتور خصوصی و توسعه بازار ایفا می نماید. به منظور انعکاس شایسته فعالیت ها، دست‌آورد ها و اجراآت خویش بیش از سایر وزارت خانه ها به این موضوع نیازمند است. که در دو سال اخیر تلاش نموده تا با تنظیم و ارائه گزارش های عملکرد خویش را در سیستم های گزارش دهی قابل اتکأ؛ پاسخگویی مسؤلانه در قبال تکالیف قانونی خود داشته و با تداوم رویکرد مدیریت استراتیژیک از مرحله پلان (برنامه ریزی) و اجراآت تا نظارت را گزارش دهی و بازگو نماید. بنا وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در این نوشتار پیش رو گونه های مختلف، تکالیف قانونی، کار های اجرائی و نظام گزارش دهی را بیان می نماید.

ضرورت ایجاد:

بدون تردید فقدان نظام یکپارچه اطلاعات، تبادل ناقص اطلاعات و در نتیجه عدم برقراری هماهنگی لازم بین ادارات مختلف دولتی مانع تحقق کامل اهداف آن اداره می گردد. از این‌رو؛ تدوین نظام یکپارچه اطلاعات و گزارش ها در ادارات، با مسولیت های متعدد برای تحقق اهداف و مأموریت آنها ضروری پنداشته می شود. بنأ وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با توجه به فراگیر بودن دامنه‌ی فعالیت‌ها و حیطه های کاری تحت پوشش به منظور ایجاد هماهنگی، تحلیل، توحید و تنظیم، نظارت و ارزیابی بهتر از گزارش های ریاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه های این وزارت و انسجام بخشی در تهیه گزارش ها و همچنان تعقیب و پیگیری هدایات مقام عالی ریاست جمهوری، تعهدات وزارت در ولایات، مصوبات کابینه ج.ا.ا، مصوبات شورای وزیران، مصوبات شورای عالی اقتصادی، مصوبات شورای عالی کاهش فقر، مصوبات شورای عالی زیربنا، مصوبات شورای عالی حاکمیت قانون؛ واحد گزارش دهی را تحت نظر مقام وزارت ایجاد نمود. با توجه به نقش ویژه گزارش دهی این وزارت در نظر  دارد گزارش های صحیح، دقیق، به موقع و قابل اتکا از اجراآت، فعالیت ها، دست‌آوردها، مشکلات و راهکار های بهینه در راستای رسیدن به اهداف و مأموریت خویش را به مقام عالی ریاست جمهوری و پارلمان کشور و شورا های عالی کشور ارائه نماید.

دیدگاه

این واحد؛ نقش گزارش دهی و مشوره دهی در امور تحلیل، توحید و تنظیم گزارش ها را به مقام وزارت، و همچنان وظیفه تحلیل و توحید، تنظیم و جمع آوری، ایجاد هماهنگی و انسجام بخشی در تهیه و ارائه گزارش های وزارت به مقامات ذیصلاح و ادارات ذیربط را به عهده دارد.

اهداف عمومی

هدف عمومی واحد گزارش دهی؛ ارائه مشوره های مفید و تخنیکی به مقام وزارت، مسؤلین ریاست‌ها، برنامه‌ها و پروؤه ها جهت غنامندی و بهتر سازی سیستم های گزارش دهی، تحلیل و توحید گزارش های ریاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه های وزارت و همچنان تعقیب و پیگیری هدایات مقام عالی ریاست جمهوری، تعهدات وزارت در ولایات، مصوبات کابینه ج.ا.ا، مصوبات شورای وزیران، مصوبات شورای عالی اقتصادی، مصوبات شورای عالی کاهش فقر، مصوبات شورای عالی زیربنا، مصوبات شورای عالی حاکمیت قانون و... و ارائه گزارش های دقیق، به موقع و قابل اتکا به مقامات ذیصلاح و ادارات ذیربط را به عهده دارد.

وظایف عمده:

  • ترتیب پلان های کاری هفته وار، ماهوار، ربع‌ وار، سالانه جهت جمع آوری معلومات و گزارش‎‌ها از پیشرفت اجراآت و ماموریت ریاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه های وزارت.
  • بلند بردن ظرفیت کارکنان بخش های گزارش دهی ریاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه ها در بخش های گزارش دهی مبتنی بر نتایج و معرفی شیوه های جدید و فارمت های جدید گزارش دهی از طریق ورکشاب ها و کار عملی.
  • ایجاد مکانیزم های مشخص جهت تأمین ارتباط و هماهنگی با مسؤلین ریاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه های وزارت به منظور تهیه و جمع‌آوری گزارش های ماهانه، ربع وار، سالانه و عندالضرورت.
  • جمع‌آوری، تحلیل و توحید گزارش ها از پیشرفت اجراآت، فعالیت ها و تطبیق پلان وزارت.
  • تعقیب و پیگیری هدایات، تعهدات، احکام و فرامین مقام عالی ریاست جمهوری مربوط به وزارت و ارائه گزارش و معلومات از تحقق و تطبیق آن به ریاست محترم عمومی اداره امور ریاست جمهوری.
  • تعقیب و پیگیری مصوبات کابینه ج.ا.ا و ارائه گزارش به موقع و دقیق از اجراآت وزارت در قبال مصوبات آن به ریاست محترم انسجام امور کابینه ج.ا.ا.
  • آپدت و بروز رسانی معلومات از جریان تطبیق هدایات مقام عالی ریاست جمهوری، مصوبات کابینه و مصوبات شورا های عالی در سیستم پیگیری هدایات و اسناد ریاست جمهوری (Odf.Aop.gov.af).
  • تهیه، تنظیم و توحید گزارش از فعالیت های اقتصادی و بنیادی وزارت به شورای عالی اقتصادی کشور و پیگیری مصوبات آن شورا.
  • ایجاد هماهنگی جهت ترتیب طرح ها، استراتیژی ها و پالیسی های دراز مدت و کوتاه مدت وزارت.
  • ایجاد هماهنگی میان افراد تخنیکی وزارت جهت ترتیب، تهیه و تصحیح به موقع طرح ها، طرزالعمل ها، پالیسی ها، قوانین و مقرره ها و  انسجام بخشی در تحلیل و توحید آن ها.
  • سکرتریت کمیته تخنیکی وزارت ( کمیته تخنیکی وزارت متشکل از روسا، مشاورین و مسوولین تخنیکی تحت نظر مقام وزارت).
  • ایجاد هماهنگی جهت ارائه طرح ها، پالیسی ها و استراتیژی ها وزارت با ریاست دفتر مقام عالی ریاست جمهوری، ریاست اداره امور ریاست جمهوری و شورا های عالی کشور.
  • ارائه گزارش از فعالیت ها و دست‌آوردهای وزارت به مقام عالی ریاست جمهوری، مقام محترم ریاست اجرائیه، پارلمان کشور، مجلس سنا و مقامات ذیصلاح و ادارات ذیربط.
  • تهیه، تنظیم و توحید گزارش از سفر های مقام وزارت و ارائه آن به مقامات ذیصلاح و ادارات ذیربط.
  • ارائه پیشنهادات و مشوره های تخنیکی جهت بهبود و اصلاح سیستم های گزارش دهی به مقام محترم وزارت، مسؤلین ریاست ها، برنامه ها و پروژه های وزارت.
  • نظارت از تطبیق فعالیت های مشکوک اجرأ شده وزارت در مرکز و ولایات و ارائه گزارش آنها به مقام وزارت.
  • توحید و تنظیم مشکلات و راه حل های جهت تطبیق برنامه ها و پلان تطبیقی وزارت.
  • نهایی سازی پلان سالانه وزارت و ارسال آن به ریاست دفتر مقام عالی ریاست جمهوری.

بیوگرافی

زندگی نامه علی همدم!

بیوگرافی محترم علی همدم، متخصص گزارش دهی و ارتباطات مقام وزارت زراعت، آبیاری و مالداری

علی همدم فرزند محمد اسماعیل در هفدهم ماه میزان سال 1368 ه.ش در یک خانواده متدین و روشنفکر در قریه سیرقول ولسوالی جاغوری ولایت غزنی چشم به جهان گشود.

او دوران ابتدائیه را در لیسه سلطان محمود غزنوی، متوسطه و لیسه را در لیسه عالی نور جاغوری فرا گرفت و با سپری نمودن امتحان کانکور در زمستان 1387، در سال 1388 وارد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل گردید. آقای همدم، سند لیسانس خویش را از همین رشته در سال 1391 ه.ش از دانشگاه کابل به دست آورد.

جناب علی همدم، بعد از کسب سند تحصیلی لیسانس، با درایت و توانایی که داشت، در سال 1391 موفق شد به حیث کارمند قراردادی در ریاست دارالانشای مجلس نماینده گان افغانستان استخدام گردد. ایشان در مدت سه سال که در آنجا ایفای وظیفه می نمود توانست خدمات شایانی را برای مردم عزیز اش انجام دهد.

در کنار انجام وظیفه رسمی و اداری، آقای همدم با انگیزه‌ای که به کار های اجتماعی و اهداف عالی‌ای که برای مردم خویش داشت، همواره تلاش می نمود تا برای مردم و جوانان کشورش مفید واقع شود.

آقای همدم برای رسیدن به موفقیت های شغلی و اهداف والایش سر انجام در ماه اسد سال 1395 ه.ش توانست به حیث مشاور جوان مسلکی (Young professional Consultant) در دفتر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری تقرر حاصل نمود، این جوان فعال و توانا با توجه به تلاش و پشت کار که داشت، توانست به همکاری تعداد از کدر های جوان؛ واحد گزارش‌دهی را تحت نظر مقام وزارت زراعت ایجاد نمایند.

آقای همدم از مدت پنج سال بدین سو در وزارت زراعت به حیث متخصص گزارش دهی و ارتباطات مقام وزارت زراعت در واحد گزارش دهی این وزارت ایفای وظیفه می‌نماید. او در این مدت به پاس ابتکارات و خدمات شایسته و خسته‌گی ناپذیرش توسط مقام و رهبری این وزارت چندین بار مورد تحسین و تقدیر قرار گرفته است.

آقای همدم به زبان های ملی کشور تسلط کامل داشته و در کنار آن به زبان انگلیسی نیز تسلط دارد.

Biography of Mr. Ali Hamdam IN ENGLISH

 

زندگی نامه امین خاطر!

بیوگرافی محترم امین خاطر، مسوول عمومی واحد گزارشدهی مقام وزارت زراعت، آبیاری و مالداری

محمدامین خاطر فرزند الله دوست در سال 1363 در یکی خانواده های متدین و روشنفکر در ولسوالی خاکجبار ولایت کابل دیده به جهان هستی گشود.

موصوف در سال 1383 از لیسه عالی عبدالهادی داوی شهر کابل به درجه اعلی فارغ گردید.

آقای امین خاطر در سال 1390 از پوهنحی اداره تجارت پوهنتون الخیر اسلام آباد پاکستان فارغ گرديده و در سال ۱۳۹۳ ماستری خویشرا در رشته مالی و حسابداری پوهنحی اداره تجارت  MBA (Finance & Accounting) پوهنتون پرستن اسلام آباد پاکستان به پايه اکمال رساند.

آقای امین خاطر به مدت دو سال به حیث رییس عمومی انستیتوت تعلیمات تخنیکی و مسلکی شاهین واقع ناحیه هشتم شهر کابل ایفای وظیفه نموده است.

موصوف در اوایل حکومت وحدت ملی بحیث کارشناس امور ولایات ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری تقرر حاصل نمود که به مدت یک و نیم سال اجرای وظیفه نمود و بعدا در همان اداره بحیث کارشناس نظارت و ارزیابی ریاست نظارت و ارزیابی ارتقا کرد و به مدت یک سال در آن ریاست نیز اجرای وظیفه نمود.

آقای امین خاطر از اوایل سال 1397 به حیث مسوول عمومی واحد گزارشدهی مقام وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تقرر حاصل نمود که در بیشبرد امور موفق بوده و تا حالا چندین مرتبه مورد تقدیر و ستایش رهبری وزارت زراعت قرار گرفته است.

آقای امین خاطر  برنامه های آموزشی ملی و بین الملی کوتاه مدت را در بخش های مختلف سپری نموده و همچنان به زبان های ملی کشور تسلط کامل داشته و در کنار آن به زبان انگلیسی، عربی و اردو نیز تسلط دارد.

Biography of Mr. Amin Khatir IN ENGLISH