نشست بررسی چگونه‌گی جلوگیری از قاچاق زعفران به افغانستان با حضور نماینده‌گان نهادهای مرتبط برگزار شد

content_admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۵ - ۱۴:۴۴
نشست بررسی چگونه‌گی جلوگیری از قاچاق زعفران به افغانستان با حضور نماینده‌گان نهادهای مرتبط برگزار شد

۲۵ عقرب ۱۳۹۹
نشست بحث و بررسی چگونه‌گی جلوگیری از قاچاق زعفران به کشور، با اشتراک نماینده‌گان شورای امنیت ملی، وزارت‌های داخله، مالیه، صنعت و تجارت، ریاست عمومی امنیت ملی و اتحادیه‌ی ملی زعفران‌کاران و شماری از مسوولان وزارت زراعت، به ریاست داکتر انوارالحق احدی، نامزدوزیر و سرپرست وزارت زراعت، در دفتر مقام برگزار شد.
داکتر انوارالحق احدی، سرپرست وزارت زراعت گفت «به اساس طرح انکشاف پنج ساله زعفران، سطح زیر کشت و میزان تولید سال به سال در حال افزایش است، زعفران افغانستان جایگاه عالی کیفیت را در جهان دارد، در حال حاضر افزایش تولید و ایجاد مراکز پروسس، ایجاد لابراتوار کنترل کیفیت، آموزش دهقانان، و برخی از موارد دیگر قدم‌های اساسی است که وزارت زراعت برداشته است، اما با وجود پیش‌رفت‌هایی در سکتور زعفران، مشکلات پایین بودن تولیدکننده‌گی مزارع، کمبود مراکز معیاری پروسس و قاچاق زعفران وجود دارد.»
سرپرست وزارت زراعت افزود «با وجودی که واردات زعفران و پیاز آن، به اساس حکم رییس جمهور متوقف است، اما هنوز هم گزارش‌هایی مبنی بر قاچاق زعفران از کشورهای همسایه به افغانستان وجود دارد.»
در همین حال آقای احدی از وزارت مالیه خواست تا در فعال‌سازی اسکنرها در گمرک‌ها که در جلوگیری از قاچاق زعفران مؤثر است، همکاری کند. هم‌چنان سرپرست وزارت زراعت از ارگان‌های امنیتی خواستار کنترل محموله‌های وارداتی و همکاری بیش‌تر در جلوگیری از قاچاق زعفران شد.
هم‌چنان نماینده‌گان اداره‌های مختلف در این نشست ابراز آماده‌گی کردند که در زمینه‌ی حل مشکلات قاچاق زعفران در هم‌آهنگی با نهادهای سکتوری همکاری کنند.
باید گفت که افغانستان در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰ متریک تن زعفران تولید کرده و به اساس گزارش‌ها در سال جاری، کشت‌زارهای زعفران یک‌هزار هکتار بیش‌تر شده و احتمالاً حاصلات امسال نسبت به سال گذشته بیش‌تر می‌شود.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۲:۱
Background image

تدویر جلسه هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب ولایت کاپیسا

هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب و استرداد زمین‌های امارتی ولایت کاپیسا جهت تسریع روند فعالیت‌ها تدویر جلسه نمود.
 این جلسه به سرپرستی مولوی روح‌الله روحانی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۱:۵۸
Background image

راه‌اندازی برنامه آموزشی برای شماری از دهقانان ولسوالی بگرام 

کارمندان مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی بگرام ولایت پروان برای شماری از دهقانان در  ساختمان این مدیریت در بخش‌ عملیات‌های زراعتی برنامه آموزشی راه‌اندازی نمودند.
همچنان دهقانان مشکلات. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۰:۵۴
Background image

کار اعمار یک باب چکدم در  ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب تکمیل گردید

کار اعمار پروژه آبیاری اعمار چکدم  در ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب از طرف وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تکمیل گردید.
در محفل بهره‌برداری این پروژه مولـوی جان مراد وقار رئیس زراعت،. . .

BACK TO NEWS