معیار برتر، کیفیت بهتر: حاصلات سبزخانه‌های بوستان سبز، بازار داخلی و خارجی دارد

mail-admin
شنبه ۱۳۹۹/۷/۲۶ - ۱۵:۴۳
معیار برتر، کیفیت بهتر: حاصلات سبزخانه‌های بوستان سبز، بازار داخلی و خارجی دارد


هفته‌نامه‌ی دهقان/ شجاع‌الحق نوری
ترویج سبزخانه‌ها یکی از فعالیت‌های عمده و اساسی وزارت زراعت می‌باشد، تا زراعت نوین را به دهقانان آشنا سازد. از همین رو هزاران سبزخانه را برای سبزی‌کاران در سراسر کشور ساخته است. شرکت بوستان سبز یکی از مستفیدشده‌گان این کمک‌ها است که چندسال پیش، از سوی وزارت زراعت ۴۰ سبزخانه برایش ساخته شده است.
نجیب‌الله محمدی مدیر فارم زراعتی بوستان سبز در این باره می‌گوید پنج سال پیش وزارت زراعت ۴۰ سبزخانه را برای این شرکت ساخته و نتیجه قناعت‌بخش داده است.
محصولات این شرکت به کشورهای هندوستان، امارات متحد عربی، کویت و چین صادر می‌شود. گام‌هایی برداشته شده تا در آینده نزدیک محصولات آن به اروپا نیز صادر شود. پایگاه هوایی بگرام نیز از مشتریان این شرکت است.
«در نُه ماه، بیش از ۲۱۰ تن رومی و بادرنگ از این سبزخانه‌ها حاصل می‌گیریم، در این سبزخانه‌ها پالک، بادنجان رومی، مرچ دلمه، کاهو و کرم، ملخی سرخک کشت می‌کنیم، سبزخانه‌ها محیط آماده شده برای کشت سبزیجات است، به خصوص ولایت‌هایی که اقلیم خشک دارند، سبزخانه نتیجه عالی می‌دهد، از هر بته بادرنگ هفت تا ۱۰ کیلوگرام حاصل می‌گیریم، در این فارم ۱۵۰ نفر کار می‌کنیم، که ۱۰۰ نفر آن تنها در همین سبزخانه‌ها مصروف‌اند، در هوای سرد کشت فاصولیا، پالک و ملی‌سرخک می‌کاریم و در فصل‌های بهار و تابستان بادرنگ و رومی، حاصل بهتر و باکیفیت به دست می‌آوریم و آن را به مرکز بسته‌بندی بوستان سبز انتقال می‌دهیم، محصولات ما بازار داخلی و خارجی دارد.»
شیرازالدین نوری مدیر دسته‌بندی شرکت بوستان سبز در این مورد می‌گوید: «هفت سال می‌شود که در این شرکت کار می‌کنم، در بخش‌های مختلف کار کردیم، تقریباً دو هزار دهقان همراه ما کار می‌کند، در بخش بسته‌بندی 34 قلم محصول را جمع‌آوری و بسته‌بندی می‌کنیم، مثل کرم، دلمه، تربز، خربزه، سیب، بادنجان، بادرنگ، نوش پیاز و دیگر سبزیجات و میوه‌جات.»
به گفته آقای نوری آن‌ها سه مرکز جمع‌آوری محصولات زراعتی و باغداری را در شهر جلال‌آباد، کابل و چاریکار ساخته‌اند که پس از گردآوری محصولات آن را به شرکت انتقال می‌دهند.
«محصولات را بعد از جمع‌آوری به شرکت انتقال می‌دهیم، بعد از سنجش کیفیت، پروسس آن را شروع می‌کنیم، بعد بسته‌بندی می‌شود و نظر به فرمایش مشتری آماده می‌کنیم، مدتی در سردخانه نگهداری می‌شود و در زمان مناسب عرضه می‌شود، مشتری‌های ما اتباع داخلی و خارجی‌اند، سفارت‌خانه‌ها و شرکت‌ها هم خریدار محصولات ما هستند، تولیدات ما به بیرون هم صادر می‌شود، روزانه ۲۰ تن محصول را جمع‌آوری می‌کنیم، تغییرات بسیار زیاد آمده، در سابق زراعت سنتی بود، کیفیت مواد بسیار پایین بود، فرآورده‌های زراعتی و باغداری این گونه کیفیت نداشت، حالا با معیار بین‌المللی برابر است، اگر برابر نباشد کسی مواد ما را خرید نمی‌کند، ۸۲ نفر کاریگر در همین بخش بسته‌بندی داریم که کار می‌کنند، ماهانه یک هزار و ۲۰۰ مواد زراعتی را می‌فروشیم.»
عبدالله انوری یک تن از باشنده‌گان پروان است که در این شرکت برایش زمینه‌ی کار مساعد شده و در بخش بسته‌بندی این شرکت مصروف است.
او می‌گوید: «چهار سال شد که در این‌جا مصروف کارم، در این فصل کرَم، پیاز، کچالو و نوش‌پیاز پاک‌کاری می‌کنیم، بسیار خوش هستم که در این‌جا کار می‌کنم، از این طریق امرار معاش می‌کنم، چون در گذشته هم تجربه داشتم، آمدم به این شرکت و امتحان دادم و استخدام شدم، تقاضای من از پول‌داران دیگر هم همین است که در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه‌ی کار برای وطن‌داران دیگر ما نیز مساعد شود.»
در این بخش حدود ۱۰۰ شهروند کشور مصروف کار اند.
ملک‌محمد یک تن دیگر از کارگران بوستان سبز است که مصروف پاک‌کاری سیب است و در این مورد با ما گفت‌وگو می‌کند: «مسوولیت من پاک‌کاری و بسته بندی میوه‌جات و ترکاری است که به صورت درست تنظیم کنم و به کارتن‌ها جابه‌جای می‌سازم، چهار سال می‌شود در این بخش کار می‌کنم، ۱۶ هزار افغانی می‌گیرم، پیش از آن بی‌کار بودم، پول آن را خرج فامیل می‌کنم.»
شرکت زراعتی بوستان سبز در سال ۱۳۸۶ در مساحت ۶۰۰ جریب زمین در منطقه باریک‌آب ولسوالی بگرام پروان ساخته شده است. این شرکت مربوط سکتور خصوصی و در حمایت و سهم‌گیری وزارت زراعت تأسیس شده است. این شرکت بزرگ زراعتی انواع مختلفی از جوس‌های میوه‌جات و رُب بادنجان رومی را نیز تهیه و به بازار عرضه می‌کند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۴۰
Background image

برنامه آگاهی‌دهی راجع به اهمیت علفچرها در ولسوالی قادس ولایت بادغیس دایر شد 

برنامه آموزشی پيرامون اهمیت و استفاده درست ازعلفچرهای عامه برای مالداران ولسوالی قادس ولایت بادغیس از سوی کارمندان ریاست زراعت آن ولایت دایر گردید.
آمریت منابع طبیعی ریاست زراعت، آبیاری. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۳۳
Background image

نشست مشورتی مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با اعضای کمیته هالند برای افغانستان 

نشست مشورتی با اشتراک مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، مدیریت های خدمات زراعتی و مالداری ولسوالی‌ها، و مسئولان کميته هالند و ده‌ها تن از مالداران در فارم شگوفان. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۲۹
Background image

کمپاین مبارزه با ملخ‌ها در ولسوالی رباط سنگی هرات آغاز شد

مسئولان در ولسوالی رباط سنگی هرات ‌می‌گویند از دو روز به این‌سو ملخ‌ها به کشت و زارهای زراعتی دهقانان این ولسوالی هجوم آورده اند و  کمپاین نا بودی آن‌ها آغاز شده تا از ضرر رساندن به کشت. . .

BACK TO NEWS