مراقبت و گسترش جنگل‌ها: برای نگهداری منبع آکسیجن و درآمد مردم چی کار شده؟

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۷/۲۰ - ۱۳:۴۲
مراقبت و گسترش جنگل‌ها: برای نگهداری منبع آکسیجن و درآمد مردم چی کار شده؟

جنگل‌های از سرمایه‌های بومی و طبیعی هر کشور شمرده می‌شود. مردم، حکومت و نهاد‌های مسوول در حفاظت و انکشاف جنگل‌ها مسوولیت دارند. کارشناسان این بخش تاثیر حیاتی جنگل‌ها بر زنده‌گی انسان را چنین شمرده‌اند؛ تعدیل آب و هوا، کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، حفظ و تولید خاک، تولید دارو، تولیدات صنعتی، اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی.
جنگل از دید عموم مردم فضایی با نشاط بر
ای گردش‌گری و از نظر بسیاری از ساکنان درون و حاشیه آن، جنگل محلی برای کسب درآمد و امرار معاش است، اما ارزش‌های علمی، اقتصادی و گردش‌گری تنها بخشی از کارکردهای مهم جنگل است. کشورهای توسعه‌یافته بر اساس تجربه‌های‌شان به اهمیت آن پی برده‌اند و همواره به دنبال بهبود کمی و کیفی آن هستند.
در مجموع ۶۰ درصد از آکسیجن مصرفی جهان توسط پوشش گیاهی تولید می‌شود. بر اساس برخی برآوردها هر هکتار جنگل قادر است ضمن جذب گاز کاربن، سالانه ۲.۵ تن اکسیژن (نیاز ۱۰ نفر در سال) را آزاد کند. کاهش آلوده‌گی صوتی، جذب گردوغبار، جذب برخی گازهای کیمیایی و از بین بردن بسیاری از باکتری‌ها، قارچ‌های تک‌حجره‌ای و حشرات مضر از فواید دیگر درختان مناطق جنگلی محسوب می‌شود. افغانستان هم از شمار کشورهایی است که دارای جنگل‌های با ارزش و با سابقه کهن می‌باشد.
هم‌مانند بسیاری از داشته‌های بومی ما که در چندین دهه جنگ آسیب دیده، جنگل‌ها نیز در امان نبوده است. خوش‌بختانه وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در حفاظت، احیا و توسعه جنگل‌ها بیش‌تر از همه خود را مسوول می‌داند، از همین خاطر به گوشه‌ای از فعالیت‌ها در این عرصه اشاره می‌شود.

فعالیت‌های سال گذشته
وزارت زراعت در سال ۱۳۹۷ ساحه ۳۲۰ هکتار جنگل را احیا و حفاظت نموده است. جنگل‌های احیا شده در ولایت‌های تخار، لوگر، هرات، سمنگان، پنجشیر، بادغیس، کنر، پکتیکا، خوست، پکتیا و دایکندی می‌باشد. ساحات جنگلی که احیا شده است، ۱۲۰ هکتار آن جنگل پسته، ۵۰ هکتار جنگل جلغوزه، ۴۰ هکتار جنگل بادام کوهی و ۸۰ هکتار آن جنگل لمنز ساخت شده است.
هم‌چنان در جریان همین سال ۳۰۰ هزار نهال‌ چهارمغز و ۵۰ هزار نهال جلغوزه تولید شده است. از سوی دیگر با فعالیت در این بخش برای هفت هزار و ۴۱۷ تن از هم‌وطنان ما شغل ایجاد شده است. کار این جنگل‌ها ۱۰۰ درصد تکمیل گردیده است.

فعالیت‌های امسال
ریاست جنگل‌های وزارت زراعت برای حفاظت و توسعه جنگل‌ها پلانی را در سال گذشته ساخته بود که امسال بخشی از آن عملی شده و بخشی دیگر آن در حال تطبیق است. ولایت‌های خوست، پکتیا، پکتیکا، کنر، لغمان، سمنگان و لوگر محل تطبیق این پلان است. هزینه مجموعی آن به بیش از ۶۷ میلیون افغانی می‌رسد.
ایجاد ۱۱۹ انجمن جنگل‌داری، احداث یک هزار و ۷۶ قوریه خانه‌گی چهارمغز، جلغوزه، پسته در ساحه ۲۱۰ هکتار، حفاظت و پرورش از ۱۰ هزار نهال جلغوزه، شاندن ۱۰ هزار نهال چهارمغز، اعمار دو هزار و ۱۸۰ متر مکعب چکدم (بند حفاظتی)، تهیه وسایل ضد حریق و آموزش ۵۰ نفر در بخش کنترل حریق از کارهای عمده امسال در بحش حفاظت و گسترش جنگل‌ها می‌باشد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS