ساختمان مرکز «ورمی کمپوست» در فاریاب به بهره‌برداری رسید

mail-admin
چهارشنبه ۱۳۹۸/۹/۲۰ - ۱۹:۳۳
 ساختمان مرکز «ورمی کمپوست» در فاریاب به بهره‌برداری رسید

۲۰قوس ۱۳۹۸
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ساختمان مرکز «ورمی کمپوست» را در ولایت فاریاب به بهره‌برداری سپرد. این مرکز کارش یک سال قبل توسط برنامه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت آغاز شده بود.
این ساختمان که دارای ده متر طول و پنج متر عرض می‌باشد، در آن ورمی کمپوست پروسس می‌شود. ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی یا کرم خاکی و کمپوست یا کود «آلی» که نوعی از کودهایی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد.
بیش از دوهزار و هفت‌صد نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد و این کرم‌ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزایم‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می‌کنند و قدرت باروری آن را افزایش می‌دهند. هم‌چنین به دلیل جابه‌جایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ‌های زیاد، راه نفوذ اکسیجن به خاک را آسان می‌کنند.
ورمی‌کمپوست علاوه بر قابلیت جذب آب با حجم بالا، شرایط مناسب جهت دانه‌بندی و قدرت نگه‌داری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می‌نماید. ورمی‌کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به‌ویژه «ازت» بوده که به ‌تدریج آن‌ها را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. این نکته از نظر حاصل‌خیزی خاک بسیار پراهمیت است.
مرکز تولید ورمی کمپوست که به‌تازگی از سوی پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت در ولایت فاریاب ساخته شده است، در هر سه ماه یک بار کود ورمی کمپوست از آن بدست می‌آید. قبل از این نیز وزارت زراعت از طریق پروژه ملی باغداری و مالداری چندین مرکز تولید ورمی کمپوست را در زون شمال و شمال‌شرق کشور ایجاد کرده است و باغداران به پیمانه وسیع از کود تولید شده از این مراکز در باغ‌های‌شان استفاده می‌کنند.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۱:۵۴
Background image

کمپاین مجادله علیه ملخ با حضور معین زراعت و مالداری در ولایت کندز افتتاح گردید

 

کمپاین مجادله علیه ملخ  در ولایت کندز با حضور داشت مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ریچارد ترانچارد رئیس سازمان خوراک و زراعت ملل متحد در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

BACK TO NEWS