دست‌آوردهای وزارت زراعت در عرصه‌ی آبیاری در سال مالی ۱۳۹۹

content_admin
شنبه ۱۳۹۹/۱۱/۴ - ۱۵:۱۶
دست‌آوردهای وزارت زراعت در عرصه‌ی آبیاری در سال مالی ۱۳۹۹

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، با مصرف ۷۷.۷ درصد بودجه انکشافی خود در سال مالی ۱۳۹۹، در زمینه‌ی آبیاری به دست‌آوردهای چشم‌گیری دست یافته است. این وزارت، برای سال مالی ۱۳۹۹، چهارده میلیارد و ۸۱ میلیون و ۴۹۶هزار و ۸۲۴ افغانی بودجه انکشاف داشت که از این رقم، ۷۷.۷ درصد آن را توانسته در زمینه‌های مختلف زراعتی، آبیاری و مالداری به مصرف برساند.
یکی از اهداف درازمدت وزارت زراعت، این است که بتواند سالانه ۵۰ هزار هکتار زمین زراعتی را از طریق احیا، بازسازی، نوسازی و تقویت سیستم‌های آبیاری در کشور، تحت پوشش آبیاری قرار دهد. وزارت زراعت در سال مالی ۹۹ توانست که با احیا و ساخت کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری به طول یک‌هزار و ۳۷۸ کیلومتر، ۹۷هزار و ۳۶۰ هکتار زمین زراعتی را تحت پوشش آبیاری قرار دهد. هم‌چنین در این سال ۳۱هزار و ۵۰۶ متر دیوار محافظتی ساخته و به منظور جلوگیری از تخریب چهار هزار و ۲۵۹ هکتار زمین در مناطق مختلف کشور، گبیون‌کاری شده است.
هم‌چنین کار احیا و بازسازی ۱۲۱ شبکه‌ی آبیاری در ولایت‌های غور، میدان‌وردک، پکتیا، دایکندی، بغلان، کنر، بادغیس، پنجشیر، زابل، تخار، ننگرهار، هلمند، کابل، غزنی، پکتیکا، خوست، فراه، ارزگان، قندهار، هرات، بلخ، لوگر، پروان و کابل نیز، نزدیک به ۸۹درصد به پیش رفته است. در عین حال، کار احیا و بازسازی ۴۳۵ کانال فرعی درجه دوم و سوم هم در ولایت‌های کندز، تخار، بدخشان، ننگرهار و جوزجان پیش‌رفت خوبی داشته است. کار ۳۵ درصد ۹۹ کانال آبیاری از سال گذشته‌ی خورشیدی باقی مانده بود و کار احیا و بازسازی ۳۳۶ کانال دیگر، در سال مالی ۱۳۹۹ شروع شد. در مجموع، کار احیا و بازسازی این کانال‌ها در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۸۵ درصد پیش‌رفت داشت. در عین حال، در سال مالی گذشته، ۴۷ شبکه آبیاری در ۱۷ ولایت و همین‌طور کار ۱۲۵ کانال جدید ساخته شده است.
هم‌چنین هجده آب‌ریزه نیز در سه ولایت ساخته و کار ساخت هشتاد بند خاکی آب‌گردان در ولایت‌های غور، سمنگان و قندهار به پایان رسید. کار ساخت ۱۴هزار و ۹۷۴ مترمکعب چکدم (بند محافظتی) و ذخیره‌گاه آبی کوچک در ساحات آب‌ریزه‌ها در ولایت‌های سمنگان، قندهار و غور به پایان رسید و کار ساخت ۲۱ شبکه آبیاری آغاز شد. ساخت این شبکه‌ها ۷۰ درصد به پیش رفته است.
همین‌طور کار احیا و بازسازی ۱۵۶ کانال آبیاری در سال ۹۹مالی حدود ۴۸ درصد پیش‌رفت داشت و همین اکنون نیز کارش ادامه دارد. کار ساخت یک‌هزار و ۵۹۰ متر دیوار محافظتی نیز در ولایت‌های ننگرهار و جوزجان جریان دارد.
ساخت ۱۲۱ آب‌ریزه کوچک آبیاری در ولایت‌های دایکندی، پکتیا، بلخ، سمنگان، بغلان، نورستان، ننگرهار، کنر، لغمان، هرات، غور، خوست، پکتیکا، ارزگان، قندهار و بادغیس نیز در سال مالی ۹۹ پیش‌رفت خوبی داشته است. حدود ۳۷ درصد کار ۱۱ آب‌ریزه از سال قبل باقی مانده بود و کار ساخت ۱۱۰ آب‌ریزه امسال شروع شد. در مجموع کار این آب‌ریزه‌ها حدود ۹۵درصد به پیش رفته است.
در سال مالی ۱۳۹۹، کار ساخت ۱۷ ذخیره‌گاه آب برای فعالیت‌های زراعتی و باغداری نیز در ولایت‌های لوگر، خوست، پکتیا و جوزجان آغاز شد و این کارها حدود نود درصد پیش‌رفت داشته است.
ساخت ۱۲۰ ذخیره‌گاه خاکی برای ذخیره آب باران در ولایت‌های کابل
ساخت ۱۲۰ ذخیره‌گاه خاکی آب باران در ولایت‌های کابل پکتیا، بلخ، سرپل، سمنگان، تخار، ننگرهار، کنر، لغمان، هرات، غور، خوست، پکتیکا، ارزگان، قندهار، بادغیس و زابل و هم‌چنین ساخت ۲۰۰ چکدم کوچک آب در ولایت‌های کابل، دایکندی، پکتیا، بلخ، سرپل، سمنگان، بدخشان، تخار، فاریاب، ننگرهار، کنر، لغمان، غور، خوست، پکتیکا، ارزگان، بادغیس و زابل نیز شامل برنامه‌های وزارت زراعت در سال مالی ۱۳۹۹ قرار داشت، اما در این زمینه‌‌ها دست‌آوردی نداشته است.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، با فعالیت‌هایش در سال مالی ۱۳۹۹ در عرصه‌ی آبیاری، با پیش‌برد برنامه‌هایش توانست ۲.۵ درصد به ساحات آبی زراعتی بافزاید. باوجود پیش‌رفت‌ها در عرصه‌ی بازسازی، نوسازی و تقویت شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری، به دلیل کمبود بندهای آب‌ و ذخایر بزرگ آبیاری، اراضی زراعتی در کشور با توسعه‌ی مناسب همراه نبوده است.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۲:۱
Background image

تدویر جلسه هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب ولایت کاپیسا

هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب و استرداد زمین‌های امارتی ولایت کاپیسا جهت تسریع روند فعالیت‌ها تدویر جلسه نمود.
 این جلسه به سرپرستی مولوی روح‌الله روحانی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۱:۵۸
Background image

راه‌اندازی برنامه آموزشی برای شماری از دهقانان ولسوالی بگرام 

کارمندان مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی بگرام ولایت پروان برای شماری از دهقانان در  ساختمان این مدیریت در بخش‌ عملیات‌های زراعتی برنامه آموزشی راه‌اندازی نمودند.
همچنان دهقانان مشکلات. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۰:۵۴
Background image

کار اعمار یک باب چکدم در  ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب تکمیل گردید

کار اعمار پروژه آبیاری اعمار چکدم  در ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب از طرف وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تکمیل گردید.
در محفل بهره‌برداری این پروژه مولـوی جان مراد وقار رئیس زراعت،. . .

BACK TO NEWS