در اچین چی خبر است؟ آب کافی و کشت قانونی جایگزین داعش و تریاک: با تکمیل ساخت یک کانال، چهار هزار جریب زمین آبیاری شد

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۱۳:۶
در اچین چی خبر است؟ آب کافی و کشت قانونی جایگزین داعش و تریاک: با تکمیل ساخت یک کانال، چهار هزار جریب زمین آبیاری شد

۱۸۵ متر کانال آبیاری در قریه کهی راغزی ولسوالی اچین ولایت ننگرهار از طرف پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی وزارت زراعت آبیاری و مالداری به طور پخته و اساسی ساخته و بازسازی شد. این کار، شش ماه زمان گرفت و حالا باشنده‌گان از مزیت آن بهره می‌برند.
ولسوالی اچین یکی از ولسوالی‌های مهم ننگرهار است. این ولسوالی دارای اقلیم خشک و آب و هوای گرم و زمین‌های زراعتی حاصل‌خیز میباشد. دو هزار و ۲۰۰ خانواده در قریه‌ای کانال ساخته شده ‌زنده‌گی می‌کنند. اکثریت باشنده‌گان این قریه مصروف کشت و زراعت‌اند. گندم، جواری، پیاز، کچالو، سبزیجات و کوکنار می‌کارند.
خان محمد که ۵۳ سال عمر دارد رییس شورای محلی این قریه است. او می‌گوید: «ولسوالی اچین یک سال قبل مرکز فعالیت‌های گروه داعش بود، داعش بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی را در این ولسوالی ساخته بود. در زمان حاکمیت داعش و طالب در این ولسوالی، مردم در وضعیت بد امنیتی و روانی قرار داشتند. مکاتب، مدرسه‌ها، ساختمان‌های عامه، کلینیک‌ها و شفاخانه‌ها را به آتش کشیده بودند. خانه‌های مردم را سنگر ساخته و سرک‌ها و پلچک‌ها را تخریب کرده و یا ماین‌گذاری کرده بودند. کشت و زراعت دهقانان، همه سوخته بود. کودکان، زنان و دختران بنا بر وحشتی که داعش ایجاد کرده بود، از درس و تعلیم محروم بودند. زیادتر خانواده‌ها خانه‌های‌شان را ترک کرده بودند، آب کافی برای کشت‌وکار مردم نبود و همه ساله در فصل باران‌ها، زمین‌های مردم را سیلاب‌ها تهدید می‌کرد و گاهی هم به نسبت کمبود آب، همه دهقانان در این ولسوالی کوکنار کشت می‌کردند.»
خان محمد می‌گوید، پیش از این که این کانال آبیاری ساخته شود، مردم با مشکلات زیادی مواجه بودند. بیش‌تر از ۸۰ نفر در مدت ۱۰ روز به شکل سنتی آن خریطه‌ها را از ریگ پر می‌کردند و روی هم قرار می‌دادند تا جلو آب را بگیرند و آب را به سمت کشت‌وکارشان رهنمایی کنند.
خان محمد قصه می‌کند، زمانی که سیلاب‌ها سرازیر می‌شد، دوباره این کانال را تخریب می‌کرد، ضایعات آب زیاد بود، بعد از ۲۰ روز، نوبت آب می‌رسید تا زمین‌های‌شان را آبیاری کنند. همیشه بر سر تقسیم آب جنجال وجود داشت. ۳۰۰ جریب زمین نسبت کمبود آب در این قریه از کشت باز می‌ماند و یا می‌سوخت، به همین خاطر دهقانان کوکنار کشت می‌کردند، چون کوکنار به آب کم ضرورت داشت.
پروژه CBARD اولین پروژه‌ای است که بعد از رفتن گروه داعش، در این ولسوالی به خدمت‌رسانی برای دهقانان شروع کرده است. بنا بر درخواست مردم محل و رییس شوراهای محلی، نسبت مشکلات کمبود آب و ضایعات آن و هم‌چنان جنجال‌هایی که بر سر تقسیم آب وجود داشت، این کانال آبیاری به پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی وزارت زراعت معرفی گردید و کار ساخت آن آغاز شد.
این کانال آبیاری ۱۸۵ متر طول دارد و در شش ماه به شکل پخته و اساسی ساخته شده است. در ساخت این کانال، روزانه ۷۰ تن از باشنده‌گان این محل کار می‌کردند و ۳۵۰ افغانی مزد به دست می‌آوردند. بعد از تکمیل شدن کار این کانال، هزاران جریب زمین زراعتی از تهدید سیلاب مصون شد و بیش‌تر از چهار هزار جریب زمین آبیاری گردید و در وقت بسیار کم و بدون ضایعات، آب به مقصد می‌رسد. زمین‌هایی که در گذشته در اثر کمبود آب از کشت باز می‌ماندند، حالا مکمل آبیاری می‌گردند و مردم با کشت‌وکار قانونی، حالا در یک‌سال چهار بار حاصل می‌گیرند.
رحمان حسین یکی از این دهقانان است که بعد از تکمیل و بازسازی این کانال آبیاری زمین‌هایش را باغ ساخته است و کشت مشروع می‌کند.
رحمان حسین ۴۵ سال دارد و باشنده قریه کهی راغزی ولسوالی اچین است. او دارای نُه فرزند شامل شش پسر و سه دختر است که چهار فرزندش به مکتب می‌روند و در یک فامیل ۱۱ نفری زنده‌گی می‌کنند. تنها نان‌آور خانواده رحمان حسین است و دکان‌داری هم می‌کند و ماهانه ۱۰ هزار افغانی عاید دارد.
رحمان حسین می‌گوید: بنا بر مشکلات امنیتی و نبود آب کافی در پنج جریب زمینی که داشتم، سه جریب آن را کوکنار و یک جریب را گندم، جواری، لوبیا و بنگ کشت می‌کردم و یک جریب زمینم به خاطر کمبود آب، از کشت باز می‌ماند، در کشت و جمع‌آوری کوکنار، همه‌ی اعضای خانواده، زن و مرد همراهم همکاری می‌کردند، با مشکلات زیاد روبه‌رو بودم، چون جمع‌آوری کوکنار زحمت زیاد کار دارد و به صحت اطفالم هم بسیار مضر بود و باعث اختلالات روحی و جسمی آن‌ها گردیده بود، در آن زمان همه اطفال از درس و تعلیم دور بودند همه مصروف کشت و جمع‌آوری کوکنار بودند.
رحمان حسین از هر جریب زمین شش کیلو گرام کوکنار جمع‌آوری می‌کرد که هر کیلوی آن را در بازار‌های اچین در بدل ۱۳ هزار افغانی می‌فروخت و سالانه در حدود ۷۸ هزار افغانی به دست می‌آورد و یک مقدار پول آن را دوا به خاطر از بین بردن امراض و آفات نباتی و خرید کود کیمیایی مصرف می‌کرد.
بعد از سروی و ارزیابی زمین‌های رحمان حسین که از طرف ریاست زراعت ولایت ننگرهار صورت گرفته بود، دارای زمین‌های مناسب و حاصل‌خیز شناسایی و از طرف شورای محل به پروژه «CBARD» برای ایجاد باغ‌های ستروس معرفی گردید که بعد از فراگیری چند دوره آموزش در بخش‌های مدیریت، ایجاد سیستم‌های باغداری مدرن، گلخانه‌های تجارتی و بازاریابی برای محصولات با ارزش را دریافت کرده است.
رحمان حسین در یک‌ونیم جریب زمین خود، ۲۰۰ نهال ستروس (لیمو و مالته) که از طرف پروژه برایش داده شده بود را در ماه فبروریی ۲۰۱۹ غرس کرده است که همه نهال‌ها تضمین شده از طرف اداره «ANGO» است و تا به ثمر رسیدن نهال‌هایش به شکل دوام‌دار از یک‌ونیم جریب زمین خود سه فصل حاصل می‌گیرد تا هنوز دو فصل حاصلات جمع‌آوری کرده است که در فصل اول تربز کشت کرده بود و بیش‌تر از ۲۵۰ سیر حاصل گرفته بود که هر سیر آن را در بدل ۷۰ افغانی در بازارهای محلی فروخت و ۱۷ هزار و ۵۰۰ افغانی به دست آورد. در فصل دوم بادنجان رومی کشت کرده که ۱۵۰ سیر حاصل جمع کرده که هر سیر آن را در بدل ۳۰۰ افغانی در بازار‌های محلی فروخته است و ۴۵ هزار افغانی به دست آورده است. رحمان حسین از یک‌ونیم جریب زمین خود، عاید خوب تا به ثمر رسیدن باغش به دست آورده و راضی است.
ریس شورا در این باره می‌گوید: «فعلا ولسوالی اچین تحت کنترل دولت است، وضعیت امنیتی بهتر شده با تطبیق پروژه‌های «CBARD» تولید و کشت کوکنار کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است و حالا آب کافی وجود دارد. هر پنج روز بعد، آب به کشت‌وکار مردم می‌رسد و دهقانان مصروف کشت گندم، جواری، بادنجان رومی، کچالو، لوبیا، بادنجان سیاه و پنبه هستند و در یک‌سال چندین فصل حاصل می‌گیرند و از پروژه CBARD می‌خواهند که به خاطر بلند بردن سطح آگاهی دهقانان سمینار‌های آموزشی برگزار و کانال‌های آبیاری بیش‌تر را تعمیر و بازسازی کند.
پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری یک پروژه مبتنی بر نظر شوراها است که در راستای کاهش کشت کوکنار در ولایت‌های ننگرهار، بادغیس و فراه فعالیت می‌کند و هدف آن بهبود اقتصاد محلی دهقانان و خانم‌های بی‌بضاعت و خانواده‌های زراعت‌پیشه از طریق تولید و ترویج محصولات زراعتی باارزش است.
فعالیت‌ها و کارکردهای پروژه CBARD در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار
• ۳۶۰ تن (شامل ۷۲ خانم) که اعضای ۱۲ شورا هستند، از خدمات این پروژه بهره برده‌اند.
• برای ۵۶ خانم وسایل و بسته‌های پروسس مواد غذایی که شامل ۴۷ نوع وسیله می‌باشد، توزیع شده است.
• ۸۵ متر کانال آبیاری در قریه‌ی کهی راغزی اچین تعمیر و بازسازی شده است.
• ۳۰ جریب باغ جدید درختان لیمو، مالته، املوک، انار و شفتالو ساخته شده و بسته‌های مکمل باغداری (شامل ۱۱ وسیله) به باغداران توزیع گردیده است.
• ۶۰ گل‌خانه‌ی تجارتی ساخته شده و برای مستفیدشونده‌گان آن‌ها، ۱۳ قلم وسیله‌ی گل‌خانه‌داری توزیع شده است.
• ۳۶ گل‌خانه‌ی کوچک برای خانم‌ها ساخته شده و نُه وسیله گل‌خانه‌داری به آنان کمک شده است.
• برای مستفیدشونده‌گان این پروژه، تخم‌های اصلاح‌شده با کودهای کیمیایی توزیع گردیده است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS