حاصلات انگور در سمنگان ۳۰ درصد افزایش یافته است

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۶/۳۰ - ۱۲:۵۸
حاصلات انگور در سمنگان ۳۰ درصد افزایش یافته است


وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، با ایجاد باغ‌های جدید انگور به دهقانان توسط پروژه‌ی ملی باغداری و مالداری «NHLP» خود در جریان سال‌های گذشته و حمایت از باغداران در سمنگان، باعث شده است که حاصلات انگور در ولایت سمنگان حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.
مسوولان ریاست زراعت ولایت سمنگان می‌گویند که «حاصلات این میوه در سال روان در ولسوالی فیروزونخشیر این ولایت و سایر ولسوالی‌های ولایت سمنگان در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است
ولسوالی فیروزونخشیر ولایت سمنگان بیش‌ترین باغ‌های انگور این ولایت را در خود جا داده است و بیش‌ترین باغ‌های انگور نیز از سوی پروژه‌ی ملی باغداری و مالداری «NHLP» وزارت زراعت در همین ولسوالی ساخته شده است.
ساختن باغ‌های انگور چیله‌ای در این ولسوالی، همکاری‌های تخنیکی و آموزش‌های فنی درست از سوی وزارت زراعت سبب شده است که حاصلات انگور در این ولسوالی در حدود ۳۰ درصد بیش‌تر از سال گذشته باشد.
قاری فتح‌الله یکی از باغداران در ولسوالی فیروزونخشیر است، او می‌گوید در گذشته یک باغدار از یک جریب زمین حد اکثر می‌توانست تا ۲۵ هزار افغانی حاصل بگیرد، اما در حال حاضر این رقم به بالاتر از ۲۰۰ هزار افغانی رسیده است. او می‌گوید در سال روان حاصلات باغ‌های‌شان در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر سخی‌داد یکی از باغداران است که سه سال قبل پروژه‌ی ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت برایش یک باغ پنج جریبی ساخت. در سال روان او توانست از حاصل یک جریب باغ انگورش، ۲۰۰ هزار افغانی حاصل بگیرد.
سخی‌داد که یک باغدار سابقه‌دار است می‌گوید ایجاد سیستم‌های جدید چیله، رعایت فاصله بین تاک‌ها، تابیدن نور آفتاب به اکثر قسمت‌های تاک و در عین حال روش‌های شاخه‌بُری، آبیاری درست و دیگر راه‌نمایی‌های فنی از سوی کارمندان پروژه ملی باغداری و مالداری سبب شده که حاصلات باغ او، به پیمانه‌ی وسیعی افزایش یابد.
او در عین حال توزیع نژادهای جدید انگور را از دیگر همکاری‌های مهم این برنامه‌ی وزارت زراعت می‌داند و تاکید می‌نماید که همه کمک‌های پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت برای او و دیگر باغداران قابل قدر و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
انگور ولسوالی فیروزونخشیر ولایت سمنگان که بیش‌تر از نوع «تایفی» و حسینی است، افزون بر مصرف در داخل کشور بیش‌تر به پاکستان و هند نیز صادر می‌گردد که اکثر خانواده‌های ساکن در این ولسوالی، از همین درک، خرج خانواده‌های‌شان را فراهم می‌کنند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۴۰
Background image

برنامه آگاهی‌دهی راجع به اهمیت علفچرها در ولسوالی قادس ولایت بادغیس دایر شد 

برنامه آموزشی پيرامون اهمیت و استفاده درست ازعلفچرهای عامه برای مالداران ولسوالی قادس ولایت بادغیس از سوی کارمندان ریاست زراعت آن ولایت دایر گردید.
آمریت منابع طبیعی ریاست زراعت، آبیاری. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۳۳
Background image

نشست مشورتی مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با اعضای کمیته هالند برای افغانستان 

نشست مشورتی با اشتراک مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، مدیریت های خدمات زراعتی و مالداری ولسوالی‌ها، و مسئولان کميته هالند و ده‌ها تن از مالداران در فارم شگوفان. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۲۹
Background image

کمپاین مبارزه با ملخ‌ها در ولسوالی رباط سنگی هرات آغاز شد

مسئولان در ولسوالی رباط سنگی هرات ‌می‌گویند از دو روز به این‌سو ملخ‌ها به کشت و زارهای زراعتی دهقانان این ولسوالی هجوم آورده اند و  کمپاین نا بودی آن‌ها آغاز شده تا از ضرر رساندن به کشت. . .

BACK TO NEWS