افزایش نُه درصدی تولید برنج: خودکفایی ۶۶درصدی و بی‌نیازی از واردات برنج به ارزش میلیون‌ها دالر

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۸/۹/۱۸ - ۱۴:۲۲
افزایش نُه درصدی تولید برنج: خودکفایی ۶۶درصدی و بی‌نیازی از واردات برنج به ارزش میلیون‌ها دالر

افزایش نُه درصدی تولید برنج:
خودکفایی ۶۶درصدی و بی‌نیازی از واردات برنج به ارزش میلیون‌ها دالر
۱۸ قوس ۱۳۹۸
بر اساس آمارهای تازه، کشت و تولید برنج در سال روان نسبت به سال گذشته نُه درصد افزایش یافته است. این افزایش، باعث خودکفایی حدوداً ۶۶ درصدی در تولید برنج و کاهش واردات این محصول به ارزش میلیون‌ها دالر شده است.
در این سروی که مشترکاً توسط ریاست عمومی احصائیه و معلومات و وزارت زراعت، آبیاری و مالداری انجام شده، از روش «تطبیق سروی قطع نبات شالی» یا Paddy Crop Cut Survey»» برای دریافت مقدار تولید برنج، و از تکنولوژی GIS»» و «Remote sensing» برای دریافت میزان شالی‌زارها استفاده شده است.
بر اساس این سروی، طی سال جاری در ۹۸ ولسوالی ۱۸ ولایت کشور، شالی کشت شده که مجموع ساحات شالی‌زار، به حدود ۱۲۸ هزار هکتار رسیده است.
شالی در ولایت‌های کندز، تخار، بغلان، ننگرهار، بلخ، کنرها، سرپل، بدخشان، بامیان، غور، دایکندی، ارزگان، هرات، بادغیس، لغمان، کابل، خوست و پکتیا کشت می‌شود و از این میان کندز، صدرنشین ولایت‌های تولیدکننده‌ی برنج است.
به اساس این آمار، کشت‌زارهای شالی نیز در حدود نُه درصد نسبت به سال گذشته بیش‌تر شده است. بر بنیاد این سروی، امسال در ولایت‌های که شالی کشت شده، آب زراعتی به قدر کافی وجود داشته است و شالی‌کاران به خاطر افزایش درآمدشان، ساحات کشت‌شان را بیش‌تر کرده‌اند.
بر اساس آمار تخمینی این سروی، تولید برنج در سال جاری به حدود ۳۸۳ هزار متریک تن رسیده است و نسبت به سال گذشته که ۳۵۲ هزار متریک تن بود، نُه درصد افزایش را نشان می‌دهد. این افزایش ناشی از بیش‌تر شدن کشت‌زارهای شالی بوده است.
افغانستان در یک‌سال به ۵۸۸ هزار تن برنج نیاز دارد که با تولید ۳۸۳ هزار تن برنج در سال روان، حدود ۶۶ درصد به خودکفایی رسیده است.
با افزایش نُه درصدی تولید برنج نسبت به سال گذشته، واردات برنج به کشور طی سه ربع اول سال جاری، به مقایسه سه ربع سال گذشته حدوداً ۱۸۰ هزار متریک تن و به ‫ارزش حدود ۲۸ میلیون دالر کاهش یافته است.
‫ارزش واردات برنج در سه ربع اول سال گذشته (۱۳۹۷) به بیش از ۹۴ میلیون دالر می‌رسید و با افزایش میزان تولید در سال روان در سه ربع اول امسال، ارزش واردات این محصول به ۶۵ میلیون دالر امریکایی (۱۳۲ هزار متریک تن) کاهش یافته است.
باید گفت که سال ۱۳۹۷، تولید شالی نسبت به سال ۱۳۹۶ چهار درصد افزایش یافته بود.
برنج در کنار گندم غذای اساسی افغان‌ها را تشکیل می‌دهد‪ .رشد سالانه جمعیت در کشور نیز، نیازمندی مردم را به تولیدات این تولید بیش‌تر ساخته است‪ .
ریاست عمومی احصائیه و معلومات و وزارت زراعت، همیشه تلاش‌شان بر این بوده است تا ارقام و معلومات دقیق در بخش تولیدات زراعتی جمع‌‫آوری کنند و به دسترس استفاده‌کننده‌گان قرار بدهند‪.

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۳/۱۲/۲۸ - ۱۳:۴۱
Background image

کمپاین نهال‌شانی با شعار غرس نهال محو خشک‌سالی در ولایت پروان راه اندازی شد

۲۸ حوت ۱۴۰۲ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت پروان، کارزار نهال‌شانی را تحت شعار "غرس نهال و محو خشکسالی" در ولایت پروان را راه اندازی نموده است.
در برنامه آغاز این کارزار مولوی. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱۲/۲۸ - ۱۳:۴۱
Background image

برای ۸۹۰ تَن خانم مرغدار در دو ولسوالی ولایت جوزجان دانه مرغ توزیع شد

۲۸ حوت ۱۴۰۲ هـ.ش
موسسه رفاه اجتماعی و بازسازی در هماهنگی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت جوجان، برای ۸۹۰ تَن خانم مرغدار در شبرغان مرکز این ولایت و ولسوالی خواجه دوکوه دانه مرغ. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱۲/۲۸ - ۱۳:۱۷
Background image

برای باغداران ولسوالی حصه اول ولایت پنجشیر طریق ساخت لایم سلفر آموزش داده شد

۲۸ حوت ۱۴۰۲ هـ.ش
برای ده ها تن از باغداران ولسوالی حصه اول ولایت پنجشیر طریقه ساخت و استفاده لایم سلفر از سوی کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری آن ولایت آموزش داده شد. 
ادویه. . .

BACK TO NEWS