با اعمار کانال آبیاری و دیوار محافظتی، ۳۰۷ هکتار زمین از تهدید سیلاب‌ها مصون شد

content_admin
دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۲۱ - ۱۵:۲۲
با اعمار کانال آبیاری و دیوار محافظتی، ۳۰۷ هکتار زمین از تهدید سیلاب‌ها مصون شد

۲۱سرطان ۱۴۰۰
با اعمار ۸۶ متر کانال آبیاری و ۱۲۰ متر دیوار محافظتی در روستای کوزه‌قلعه‌ ولسوالی رودات ولایت ننگرهار، ۳۰۷ هکتار زمین زراعتی تحت پوشش آبیاری قرار گرفته و از تهدید خطرات ناشی از سیلاب‌ها در فصل بارنده‌گی مصون شده است.
 این کانال و دیوار محافظتی توسط پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی، CBARD، مربوط به وزارت زراعت آبیاری و مالداری در مشورت با شوراهای انکشافی در مدت ۱۲۰ روز کاری به‌شکل پخته و اساسی ساخته است. روزانه ۲۷ نفر از اهالی این روستا به‌طور روزمزد در این پروژه کار می‌کردند.
سیدکریم، نماینده شورای کوزه‌قلعه، می‌گوید: «قبل از اعمار این کانال و دیوار محافظتی همه‌ساله در موسم باران‌ها زمین‌ها و کشتزارهای مردم و دهقانان را سیلاب تهدید می‌کرد. همین‌طور نسبت به نبود آب کافی از کشت باز می‌ماند. ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر همه‌ساله جمع می‌شدند و در هفت الی هشت روز با استفاده از امکانات دست داشته مثل سنگ، چوب، گِل، بوری و میخ‌های چوبی بند آب می‌ساختند، اما چون ساحه ریگی است، هربار که سیلاب‌ سرازیر می‌شد، همه را آب می‌برد.»
او گفت که مردم محل با مشکلات زیاد روبه‌رو بودند و بیشتر از ۷۴۰ جریب زمین زراعتی در این روستا همه‌ساله در خطر تهدید سیلاب‌ها قرار داشت.
سیدکریم می‌افزاید که دهقانان به کشت‌وکار علاقه زیادی نداشتند تا زمین‌های خود را باغ بسازند؛ زیرا سیلاب‌ همه را می‌برد و یا به دلیل نبود آب خشک می‌شد.
به گفته او، با ساخت این کانال آبیاری و دیوار محافظتی، مردم دوباره به کشت‌و‌کار برگشته‌اند.
باغ‌ها و گل‌خانه‌هایی که از طرف پروژه CBARD در این ولسوالی ساخته شده، همه به ثمر رسیده‌اند. سیلاب‌ها دیگر خانه‌های مسکونی و زمین‌های زراعتی مردم را تهدید نمی‌کند و بیشتر از ۱۵۰۰ جریب زمین تحت پوشش آبیاری قرار گرفته و از خطر تخریب سیلاب‌ها مصون شده است.
حالا دهقانان بدون تشویش سالانه سه فصل در زمین‌های خود گندم، جواری، بادنجان رومی، لوبیا، گلپی، پیاز و گندنه می‌کارند و حاصل خوب به دست می‌آورند.
پروژه‌ رشد زراعت و انکشاف روستایی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، یک پروژه مبتنی ‌بر تصمیم شوراهای مردمی است که در راستای کاهش کشت کوکنار در ولایت‌های ننگرهار، بادغیس و فراه فعالیت می‌کند. هدف این پروژه بهبود اقتصاد دهقانان، خانم‌های بی‌بضاعت و خانواده‌های زراعت‌پیشه از طریق تولید و ترویج محصولات زراعتی باارزش است.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۶:۱۷
Background image

ورکشاپ پلان‌گذاری نباتات تابستانی زون مرکزی دایر گردید

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست عمومی تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به‌ همکاری دفتر سازمان خوراک و غذا سازمان ملل، ورکشاپ پلانگذاری نباتات تابستانی زون مرکزی را برگزار نمود.
مولوی صدراعظم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۲:۳۹
Background image

تاکید معین مالی و اداری بر فعال سازی فابریکه لبینات ریشخور

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخوند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از فابریکه پروسس لبنیات واقع در ساحه ریشخور ولایت کابل بازدید و تاکید بر فعال سازی آن کرد.
م. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۱:۴۶
Background image

نظارت از جریان کار اعمار چکدم  در قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب

کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از جریان پیشرفت کار پروژه آبیاری اعمار چکدم قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار با حضور نماینده‌گان مقام ولایت، ریاست‌های شهرسازی و اقتصاد. . .

BACK TO NEWS