امسال ۳۷۰ هزار تن کچالو در بامیان تولید می‌شود

mail-admin
شنبه ۱۳۹۸/۷/۱۳ - ۱۸:۴۳
امسال ۳۷۰ هزار تن کچالو در بامیان تولید می‌شود

 

۱۳ میزان ۱۳۹۸
مسوولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بامیان می‌گویند ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که امسال قرار است ۳۷۰هزار تن کچالو از بامیان برداشته شود. به گفته‌ی این مسوولان، پیش از این، سالانه حدود ۳۵۰ هزار تن کچالو از بامیان به دست می‌آمد.
عبدالوهاب محمدی رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان، می‌گوید که سالانه حدود ۱۷ تا ۱۸هزار هکتار زمین در سراسر ولایت بامیان کچالو کشت می‌شود که پارسال هم ساحه تحت کشت به همین منوال (۱۷ تا ۱۸ ‌هزار هکتار زمین) بود، اما متاسفانه به دلیل خشک‌سالی و کم‌آبی حاصل اندکی پایین آمد؛ مخصوصاً در فصل آخر سال برخی‌ جاها را خشک‌سالی آسیب زد. ولی امسال آب فراوان است، بارنده‌گی خوب بوده و هم‌چنان برنامه‌های حمایتی وزارت زراعت تطبیق شده و امسال حاصل‌خیزی بالاست.»
آقای محمدی گفت، «هر چند فصل برداشت حاصلات ختم نشده، اما ما بر اساس نشانه‌ها متوقّع هستیم تا ۳۷۰ هزار تن حاصل کچالوی بامیان را برداشت کنیم.»
رییس اداره زراعت می‌گوید که ساخت ذخیره‌گاه‌های خرد و بزرگ کچالو توسط وزارت زراعت برای دهقانان نیز در تولید و افزایش این محصولات زراعتی کمک کرده است. عبدالوهاب محمدی گفت از پنج‌ سال به این طرف، سه‌هزار و ۶۰۰ ذخیره‌گاه کچالو در بامیان ساخته شده است. او تاکید کرد که هریک از این ذخیره‌گاه‌ها به طور متوسط ظرفیت نگهداری حدود ۲۰ تن کچالو را دارد. وی هم‌چنین گفت که این ذخیره‌گاه‌ها ظرفیت نگهداری حدود ۲۰ درصد کچالوی بامیان را دارد و نیاز است برای ۸۰ درصد دیگر نیز ذخیره‌گاه ساخته شود.
به گفته‌ی آقای محمدی، اکنون روی ۳۶ نوع جدید کچالو در فارم تحقیقاتی «ملا غلام» کار می‌شود: «در بامیان در دسترس دهقانان ۱۴ نوع نژاد کچالو هست که کشت می‌شود. در فارم تحقیقاتی ملاغلام بالای ۳۶ نژاد کچالو تحقیقات انجام می‌دهیم که یک‌ سال یا دو سال بعد، یک نژاد برتر که حاصل‌دهی خوب‌تر و با محیط توافق داشته باشد، به دهقانان معرفی و تکثیر می‌کنیم.»
کشت و تولید کچالو با حمایت وزارت زراعت، طی سال‌های اخیر در بامیان رونق زیادی یافته و بیش‌تر دهقانان آن به کشت و تولید کچالو روی آورده‌اند.
کچالو در اکثر مناطق بامیان کشت و تولید می‌شود، اما مناطق مربوط به مرکز و ولسوالی‌های یکا‌ولنگ و شیبر، مراکز عمده‌ی تولید کچالو در بامیان به شمار می‌روند.
رییس اداره زراعت بامیان می‌گوید با تلاش‌ها و کارهای بهتری که توسط وزارت زراعت صورت می‌گیرد، بامیان می‌تواند در آینده سالانه ۵۰۰ هزار تن کچالو تولید کند.
رییس اداره زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان گفت که نزدیک به ۹۰ درصد کچالوی بامیان به ولایات دیگر صادر می‌شود. به گفته‌ی او، عمده‌ترین مرکز فروش کچالوی بامیان، مارکیت‌های کابل، ولایات شمالی و شرقی و هم‌چنین مرکز کشور است.
در ولایت بامیان، نزدیک به ۵۰ هزار دهقان مصروف کشت و تولید کچالو هستند. بامیان از عمده‌ترین تولیدکننده‌ی کچالو در افغانستان است.
سهم ۳۳ ولایت دیگر در تولید کچالوی مورد نیاز افغانستان، حدود ۲۵۰ هزار تن در سال است، اما ولایت بامیان، به تنهایی بیش‌تر از کل سهم ۳۳ ولایت دیگر، در سال کچالو تولید می‌کند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS