تخریب‌‌کننده‌گان جنگل‌‌ها در کنر جریمه می‌شوند

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۶:۲۲
تخریب‌‌کننده‌گان جنگل‌‌ها در کنر جریمه می‌شوند

گزارش از: شجاع الحق نوری
باشنده‌گان ولایت کنر، در تصمیم بی‌سابقه‌ای، قاچاق‌بران و تخریب‌کننده‌گان جنگل‌های این ولایت را جریمه می‌کنند. شوراهای قومی در ولایت کنر تصمیم گرفته‌اند تا کسانی را که جنگل‌های این ولایت را به صورت غیرقانونی قطع و قاچاق می‌کنند، از ۲ تا ۱۵ هزار افغانی جریمه کنند.
عبدالوهاب از باشنده‌گان دهکده «انگورو» در ولسوالی دانگام که مسوولیت بخشی از انجمن ریاست زراعت این ولسوالی را به عهده دارد، می‌گوید: «در کنار این‌که حکومت قاچاق‌بران چوب را مجازات می‌کند، مردم محل و شورای قومی نیز تصمیم گرفته آن‌ عده از افرادی که جنگل‌ها را قطع و چوب آن را می‌فروشند، جریمه نقدی کنند. از هر موتر سوزوکی ۱۵ هزار افغانی و از هر بار آدم «پُشتَکی» آن ۲ هزار افغانی جریمه می‌شوند و چوب از آن‌ها گرفته می‌شود.»
عبدالوهاب می‌گوید، از وقتی که این تصمیم گرفته شده در تخریب جنگل‌ها کاهش ‌آمده ‌است. به گفته‌ی باشنده‌گان ولسوالی دانگام، آنان شش‌هزار نهال چهارمغز را در همکاری ریاست زراعت در مناطق مختلف این ولسوالی غرس کرده‌اند. عبدالوهاب گفت: «پنج‌ تا شش‌هزار نهال چهارمغز از سوی ریاست زراعت برای ما داده شد، در ۱۰ قریه‌ی ولسوالی دانگام شاندیم.»
کنر از ولایت‌هایی است که دارای بیش‌ترین جنگل است. ۲۰ تا ۲۵ درصد از جنگل‌های کشور در کنر موقعیت دارد. ریاست زراعت کنر در همکاری با مردم توانسته ‌است فعالیت‌هایی را در راستای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها عملی کند.
ضیاءالرحمان مومند رییس زراعت کنر می‌گوید: «کارهایی در راستای ساخت قوریه‌ها، ساخت چکدم‌ها، تراس‌ها، دندها، ارائه‌ی آگاهی و مشورت با مردم، توزیع نهال برای مردم، ایجاد شوراها و انجمن‌های جنگل‌داری کردیم، هزاران بته نهال را برای افزایش جنگل‌ها توزیع کردیم.»
در سال ۱۳۹۹ مالی، بیش از ۱۰۶ هزار بُته‌ نهال برای غرس در قوریه‌های کنر تولید شده است. از این میان، ۹۶هزار آن به اتحادیه‌های جنگل‌داری، تاسیسات دولتی و عام‌المنفعه توزیع شده است. بیش‌ترین این‌ نهال‌ها چهارمغز است. در مناطقی از گوریکا، توحیدآباد، شاری، سابندی، تانگی، قریه خور، چلمزی چنار، سینزی، اسلام‌قلعه در ولسوالی‌های مختلف کنر، ۱۷ هزار نهال چهارمغز توزیع و غرس شده است. هم‌چنان ساخت هشت حوض، توزیع سه هزار و ۹۵۰ متر پلاستیک و پایپ، ساخت دوهزار متر مکعب چکدم، نصب ۳۰ لوحه آگهی‌دهی و توزیع جواز برای ۶۴ اتحادیه جنگل‌داری از کارهای دیگر در بخش جنگل‌داری در این منطقه است.
از سوی دیگر غرس پنج‌هزار جنگل در اسعدآباد ادامه دارد. یک ‌تن از علمای کنر نیز حفاظت از جنگل‌ها را یک مسوولیت اسلامی و اجتماعی دانسته است. مولوی رحیم‌گل از باشنده‌گان دانگام می‌گوید: «جنگل‌ها در پهلوی این که زیبایی و طراوت می‌آورَد و حال هوای انسان را تغییر مثبت می‌دهد، در دین مبین اسلام ارزش و جایگاه خاص دارد: خداوند "ج" و رسولش به حفاظت از جنگل‌ها تاکید کرده‌اند و جنگل به صحت و روح انسان نیز فایده دارد، مردم هم کوشش کنند که از قطع جنگل‌ها و درختان جلوگیری کند و درخت غرس کنند.»
مساحت جنگل‌های کنر به ۳۲۹ هزار هکتار زمین می‌رسد که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کل جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهد.

تازه ترین اخبار

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ - ۱۰:۱۹
Background image

دیدار معین زراعت و مالداری وزارت زراعت با سفیر افغانستان در امارات متحده عرب

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت در دفتر کارش با مولوی بدرالدین‌ حقانی سفیر افغانستان در امارات متحده عرب دیدار نمود.
در این دیدار روی فرصت‌های سرمایه‌های در بخش. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ - ۱۰:۱۹
Background image

مسوولان موسسه پاملرنه پلان  پروژهای زراعتی‌شان را در ولایت بلخ با وزارت زراعت شریک کردند

مسوولان پروژه پاملرنه پلان اضافه از ۱۰ پروژه را که قرار است در ولایت بلخ تطبیق شود به مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری توضیح دادند.
این پروژه‌ها. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ - ۹:۵۸
Background image

از جریان احداث چکدم  در ولسوالی قرغان ولایت فاریاب نظارت شد 

از پروژه آبیاری اعمار چکدم ولسوالی قرغان که بودجه  آن از طرف وزارت زراعت آبیاری و مالداری تمویل می گردد توسط هیت منتخب مقام ولایت فاریاب نظارت به عمل آمد.
این هیئت متشکل از نمایندگان. . .

BACK TO NEWS