افزایش کشت توت زمینی در هرات

mail-admin
یکشنبه ۱۴۰۰/۳/۱۶ - ۱۶:۲۸
افزایش کشت توت زمینی در هرات

هفته نامه‌ی دهقان / مینا افسری
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات، می‌گوید که به علت مساعد بودن آب و هوا و علاقه‌مندی دهقانان، کشت توت زمینی در این ولایت رونق پیدا کرده و ساحات تحت کشت آن به بیش از صد جریب رسیده است.
بشیراحمد احمدی سرپرست ریاست زراعت هرات، می‌گوید که با افزایش ساحات تحت کشت، بیش‌بینی می‌شود که میزان حاصلات توت زمینی در این ولایت امسال به بیش از ۱۵۰ متریک تُن برسد.
احمدی می‌گوید کشت توت زمینی به دو روش گل‌خانه‌ای و فضای باز صورت می‌گیرد و با توجه به مزیدهای کشت این محصول، بیشتر دهقانان این محصول را به صورت گل‌خانه‌ای کشت می‌کنند.
هرات با داشتن آب‌ و هوای مناسب، بزرگ‌ترین فارم‌های توت زمینی را در سطح کشور دارد.
در حال حاضر قیمت فی کیلو توت زمینی در بازار هرات بین ۱۰۰ الی ۱۲۰ افغانی می‌باشد.
رضا دهقان، مسوول فارم توت زمینی «پالیز سبز» در هرات، می‌گوید: «تولیدات ما سالانه روبه افزایش است و این باعث شده است تا علاقه‌مندی من به افزایش سطح کشت این محصول بیشتر شود.»
رضا دهقان دو هکتار زمین را به دو روش گل‌خانه‌ای و فضای باز توت زمینی کشت کرده و زمینه کار را برای ۳۰ دهقان که اکثر آنان بانوان می‌باشند مساعد ساخته است.
آقای دهقان یکی از بزرگ‌ترین فارم‌های توت زمینی را در سطح کشور دارد که 80 درصد توت زمینی هرات از این فارم به دست می‌آید.
اقای دهقان می‌گوید که محصولاتش را علاوه بر هرات به ولایت‌های نیمروز، غزنی، فراه، قندهار و بادغیس نیز به فروش می‌رساند و در این ولایات نیزعلاقه‌مندی به کشت این محصول افزایش یافته است.
در بیشتر فارم‌های توت زمینی هرات بانوان کار می‌کنند.
مریم که در یکی از فارم‌های توت زمینی ولسوالی انجیل کار می‌کند، می‌گوید: «ما ده خانم در این گل‌خانه مصروف برداشت و بسته‌بندی هستیم، این کار باعث شده تا وضعیت زنده‌گی ما بهتر شود.»
زرغونه یکی دیگر از زنان زراعت‌پیشه می‌گوید: «توت زمینی کشت پردرآمدی است من در پهلوی کار، آموزش‌های کشت و پرورش این محصول را نیز فرا گرفتم و تصمیم دارم تا در صورت بهتر شدن وضعیت مالی‌ام یک فارم توت زمینی برای خودم احداث کنم.»
توت زمینی منبع خوب ویتامین سی بوده و از جمله میوه‌های با ارزش است که از چندین سال بدین طرف کشت آن در ولایت هرات ترویج یافته و ساحات تحت کشت آن بیشتر شده است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS