افزایش نزدیک به ۱۰ درصدی؛ حاصل انگور فاریاب به بیش از ۶۸ هزار تن می‌رسد

mail-admin
شنبه ۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۴:۳۸
افزایش نزدیک به ۱۰ درصدی؛ حاصل انگور فاریاب به بیش از ۶۸ هزار تن می‌رسد


هفته‌نامه‌ی دهقان، شفیق‌الله نوری
ریاست زراعت فاریاب از افزایش نزدیک به ۱۰ درصدی حاصلات انگور در این ولایت خبر می‌دهد.
عبدالکبیر فرزام رییس زراعت فاریاب می‌گوید: «در مجموع در حدود ۱۵هزار ۵۴۵ هکتار باغ انگور در فاریاب وجود دارد و نظر به پیش‌بینی که ما می‌کنیم در حدود ۶۸ هزار ۹۸۵ تن انگور از آن به دست خواهد آمد.»
 این در حالی است که سال قبل در حدود ۶۳ هزار متریک تن انگور از ولایت فاریاب به دست آمده بود.
انگور فاریاب، به ویژه انگور قیصار، المار، شهر میمنه، خواجه سبزپوش و شیرین‌تگاب شهرت زیادی دارد و در بازار‌های ولایات شمال حتا به کابل به بهای بالاتر از انگور سایر ولایات فروخته می‌شود.
عبدالکبیر فرزام، رییس زراعت فاریاب، راجع به دلیل افزایش حاصلات انگور می‌گوید: «امسال چون آب و هوا مناسب رشد باغداری بود و در کنار آن، راهنمایی‌هایی که از طریق کارمندان ما برای بلند بردن سطح تولید و استفاده از تکنولوژی‌های جدید صورت گرفت، سبب شد که حاصلات افزایش قابل ملاحظه داشته باشد و ما امیدواریم که در سال‌های آینده افزایش بیش‌تری را شاهد باشیم.»
بازگل یک‌تن از دهقانان قریه چغتای ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب است. او می‌گوید: «در ولسوالی دولت‌آباد، انگور بسیار مشهوری که وجود دارد، انگور کشمش‌سفید می‌باشد که بسیار با کیفیت است و برای تهیه‌ی کشمش سایه‌گی از آن استفاده می‌شود. حالا تازه آن را سیر ۲۵۰ افغانی در بازار محلی می‌فروشیم و زمانی‌که آن را به کشمش بدل کردیم هر سیر آن از ۷۰۰ افغانی تا یک‌هزار افغانی به فروش می‌رسد.»
در ولایت فاریاب در ولسوالی‌های قیصار، المار، خواجه‌سبزپوش، شیرین‌تگاب، پشتون‌کوت، دولت‌آباد و مرکز فاریاب شهر میمنه، تاکستان‌های انگور وجود دارد که بیش‌ترین آن در ولسوالی‌های قیصار و شرین تگاب موقیعت دارد.
به گفته دهقانان ولایت فاریاب انگور کشمش سیاه ولسوالی قیصار ولایت فاریاب دارای کیفیت و شهرت خاصی‌ می‌باشد که هم تازه و هم کمش آن خریدار فراوان دارد.
باغداران این ولایت از ساختن این کشمش‌خانه‌‌ها خوش‌بین بوده می‌گویند که سال‌های قبل به دلیل نبود کشمش‌خانه‌ها انگورشان فاسد می‌شد اما امسال با ساختن این کشمش‌خانه‌ها ‌تا حدودی مشکلات‌شان رفع خواهد شد.
اسماعیل یک‌تن از دهقانان قریه بلوچ ولسوالی پشتون‌کوت می‌گوید: «در چهار جریب زمین ۴۰۰ بته تاک دارم که امسال تاک‌هایم سر حاصل آمده که خوش‌بختانه حاصل خوبی دارد و تنها مشکلی که امسال ایجاد شد، سردی هوا بود اگر نه حاصلات از این بیش‌تر هم می‌شد سال‌های قبل چون کشمش‌خانه نداشتیم مجبور بودیم یا انگورمان را به قیمت پایین بفروشیم و یا هم فاسد شود، خدا را شکر که امسال از طریق زراعت برای ما یک کشمش‌خانه ساخته می‌شود و می‌توانیم هم کشمش معیاری تولید کنیم و هم درآمد خوب داشته باشیم.»
خدماتی که وزارت زراعت برای باغداران و پرورش‌دهنده‌گان انگور ارایه می‌کند، ادامه‌دار است. چنان‌که رییس زراعت فاریاب می‌گوید: «در طی سال‌های اخیر بیش‌تر از ۷۳۰ هکتار باغ جدید انگور در ولایت فاریاب توسط وزارت زراعت ساخته شده است و برنامه داریم تا برای ترویج بیش‌تر انگور در فاریاب، ساحه باغ‌های انگور را تا به ۲۰ هزار هکتار برسانیم و هم‌چنان در تلاش هستیم که سیستم چیله‌ای را بیش‌تر ترویج کنیم.»
عبدالکبیر فرزام رییس زراعت فاریاب می‌گوید: «تا حالا ۱۳۰ کشمش‌خانه از طریق وزارت زراعت و مؤسسه‌های همکار، برای باغداران ساخته شده است که در تولید کشمش در ولایت فاریاب نقش مؤثری دارند.» هم‌چنان او می‌افزاید، «خوشبختانه امسال با آغاز پروژه‌ی مدیریت محصولات زراعتی کار ساخت ۳۰۰ کشمش‌خانه جدید نیز در ولسوالی‌هایی که تولید انگورشان بیش‌تر است، ساخته می‌شود و تا حدود زیادی نیاز‌های باغداران انگور فاریاب رفع می‌شود.»
انگور از شمار محصولات عمده‌ی زراعتی افغانستان است و در اکثر ولایت‌های کشور، رشد می‌کند و حاصل می‌دهد. در سال جاری، وزارت زراعت در قالب طرح مدیریت محصولات زراعتی، در حال ساخت هزاران کشمش‌خانه در ولایت‌هایی است که تولید انگور دارند؛ از این میان، کار شمار زیادی از این کشمش‌خانه‌ها، ‌تکمیل شده است و روند تبدیل انگور به کشمش در آن‌ها توسط باغداران جریان دارد.

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۵ - ۱۵:۴
Background image

جلسه هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین در ولایت کندز برگزار شد

۲۵ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
جلسه هیئت تخنیکی  جلوگیری از غصب و استرداد زمین های غصب شده در ولایت کندز تحت ریاست مولوی امان ‌الله حسن رئیس هیئت تخنیکی و با اشتراک اعضای هیئت دایر گردید.
در این. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۵ - ۱۴:۵۱
Background image

سروی زمین‌های زراعتی قریه زمان کور بالا و ملکان ولایت پنجشیر جهت زهکشی

۲۵ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری زمین‌های قریه زمانکوربالا و ملکان ولایت پنجشیر را جهت شناسایی ساحاتی که نیاز به زهکشی دارد سروی نمودند.
به اساس عرایض مردم زمان. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۵ - ۱۴:۴۸
Background image

نشست هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب ولایت نیمروز دایر گردید

۲۵ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
نشست هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب و استرداد زمین‌های امارتی ولایت نیمروز در اداره زراعت این ولایت و به سرپرستی مولوی شیراحمد رفیع رییس زراعت و با حضور اعضای هیئت دایر. . .

BACK TO NEWS