«افزایش حاصلات زغر و کنجد»؛ روزانه سه تا چهار تن روغن در فاریاب تولید می‌شود

content_admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۹/۲۳ - ۱۴:۴۰
«افزایش حاصلات زغر و کنجد»؛ روزانه سه تا چهار تن روغن در فاریاب تولید می‌شود

۲۳ قوس ۱۳۹۹
مسوولان در ریاست زراعت ولایت فاریاب می‌گویند که با افزایش حاصلات زغر و کنجد، روزانه در فصل حاصلات، مطابق نیاز بازار حدود سه تا چهار تن روغن از نباتات تیلی کنجد و زغر ولایت فاریاب به بازار عرضه می‌شود. این مسوولان می‌گویند که ظرفیت پروسس ماشین‌های پروسس کنجد و زغر روزانه نزدیک به ۱۰ تن است، اما این ماشین‌ها مطابق نیاز بازار تنها روزانه سه تا چهار تن روغن زغر و کنجد تولید می‌کنند.
در حالی که آمار احصاییه وزارت زراعت نشان می‌دهد که پارسال در ولایت فاریاب یک‌هزار و ۶۴۰ هکتار زمین کنجد و دوهزار و ۴۷۰ هکتار زمین زغر کشت شده بود و به ترتیب در سال گذشته یک‌هزار ۹۶۸ تُن کنجد و یک‌هزار و ۹۱۵ تُن زغر از کشت‌زارهای فاریاب برداشته شده بود، اما مسوولان ریاست زراعت فاریاب حالا از افزایش حاصل این کشت‌ها در ولایت‌شان خبر می‌دهند.
مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب، می‌گویند که میزان حاصلات زغر و کنجد در این ولایت، در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. آنان میزان افزایش را به طور تخمینی ۱۰ درصد ذکر می‌کنند.
مسوولان زراعت فاریاب می‌گویند که آنان این آمارها را بر اساس مشاهدات و گفت‌وگو با تولیدکننده‌گان و پروسس‌کننده‌گان نباتات تیلی تخمین کرده‌اند و گزارش می‌دهند.
نوراحمد نور آمر امور زراعتی فاریاب می‌گوید «امسال به طور تخمینی بیش‌تر از پنج هزار تُن زغر و کنجد برداشت شده است، شامل حدوداً دوهزار و ۷۰۰ تُن کنجد و تقریباً دوهزار و ۶۰۰ تُن زغر که نسبت به سال گذشته حدوداً ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.»
به قول مسوولان ریاست زراعت در ولایت فاریاب، امسال کم‌وبیش دوهزار و ۷۴۰ هکتار زمین در این ولایت تحت کشت زغر قرار داشت و حدوداً دو هزار و ۶۰۰ هکتار کشت‌زار کنجد شده بود.
این در حالی است که بر اساس آمار احصاییه و معلومات وزارت زراعت، پارسال، در ولایت فاریاب دوهزار و ۷۳۵ هکتار زمین تحت کشت زغر قرار داشت و از آن یک‌هزار و ۹۱۵ تُن زغر برداشته شده بود.
هم‌چنین بر اساس آمار احصاییه‌ی وزارت، سال قبل یک‌هزار و ۶۴۰ هکتار زمین کنجد کشت شده بود و از آن یک‌هزار و ۹۶۸ تُن حاصل به دست آمد.
آمر امور زراعتی ریاست زراعت ولایت فاریاب می‌افزاید که ماشین‌های پروسس زغر و کنجد در ولایت فاریاب در فصل تولید روزانه ظرفیت تولید ۱۰ تُن روغن کنجد و زغر را دارند، اما نظر به تقاضای مارکیت روزانه تنها سه تا چهار تُن روغن تولید می‌کنند.
به قول او، تولید و پروسس روغن کنجد و زغر در این ولایت به دو شیوه صورت می‌گیرد شکل سنتی با استفاده از قوه‌ی حیوانات و شکل صنعتی با استفاده از ماشین‌های مدرن.
ریاست زراعت فاریاب می‌گوید که این ریاست جهت تشویق دهقانان، امسال چهار جریب زمین را نیز برای دهقانان نباتات تیلی مزرعه‌ی نمایشی کنجد و زغر ساخت. هم‌چنین این ریاست برای ۱۱۳ زمین‌دار شیوه‌ی کشت نبات تیلی یادشده را آموزش داد تا در این زمینه مهارت‌های لازم را داشته باشند و در سال‌های حاصلات خوش‌کیفیت‌تر و بیش‌تر به دست بیاورند.
باید گفت که روغن‌های خالص تولید شده از نباتات تیلی چون کنجد و زغر، نسبت به روغن‌های بازاری از کیفیت بسیار خوب برخوردا می‌باشند. هم‌چنان این روغن‌ها به مراتب صحی‌تر از روغن‌های وارداتی دانسته شده‌اند. روغن کنجد به شاه‌روغن نیز معروف است.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۹
Background image

توزیع خوراکه حیوانی را برای‌ ۶۰ فامیل مالدار در دو ولسوالی ولایت کابل 

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت در همکاری کمیته هالند به منظور  بخش رشد و انکشاف سکتور مالداری به ۶۰ فامیل مالدار در در ولسوالی‌های میربچه کوت و گلدره ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع کرده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۶
Background image

کنترول و بررسي از مراکز جمع آوري پشم و کشمیره ولسوالی بغلان مرکزی

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بغلان از ۲۶ مرکز جمع آوری پشم و کشمیره که  به همکاري دفتر کمیته هالند براي افغانستان و کمک مالي دفتر دی آی ایجاد شده است. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۲
Background image

به ۷۰ مالدار در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ خوراکه چاق کننده حیوانات توزیع شد 

۶ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت ولایت بلخ درهمکاری کمیته هالند برای افغانستان  برای ۷۰ تن از مالدارن ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به مقدار 7 هزار کیلوگرام خوراکه کانسنتریت چاق کننده حیوانات. . .

BACK TO NEWS