چهارمین «جشنواره‌ی انگور و عسل» هرات

mail-admin
چهارمین «جشنواره‌ی انگور و عسل» هرات آغاز شد

Event dates

Event dates -

Location هرات

چهارمین «جشنواره‌ی انگور و عسل» هرات آغاز شد

۳۱ اسد ۱۳۹۸
چهارمین جشنواره‌ی عسل و انگور در هرات آغاز شد. این جشنواره با حضور هزاران تن در ولایت هرات راه‌اندازی شد. اشتراک‌کننده‌گان این جشنواره شامل مقام‌ها و مسوولان، دهقانان، تولیدکننده‌گان و شهروندان، خریداران و فروشنده‌گان نمایشگاه تولیدات داخلی ولایت هرات بودند و نیز در آغاز این جشنواره، اعضای کوپراتیف‌ها، اعضای شورای ولایتی، نماینده‌گان رسانه‌ها، نماینده‌گان دیپلماتیک کشورهای ترکیه، آذربایجان، ایران و ازبیکستان حضور داشتند. جشنواره‌ی انگور و عسل و نمایشگاه محصولات زراعتی و مالداری هرات، برای سه روز ادامه می‌یابد. در این نمایشگاه، در ۵۲ غرفه، انواع انگور و عسل، به نمایش گذاشته شده است.
در آغاز این جشنواره، به پاس کارکردهای وزیر زراعت در بخش توسعه‌ی این سکتور در هرات، انجمن تولیدکننده‌گان و دهقانان هرات لوح تقدیری را برای نصیراحمد درانی اهدا کرد.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در سخنرانی‌اش، نقش این جشنواره و نمایشگاه را در بازاریابی برای این محصولات مؤثر دانست. وزیر زراعت گفت، «باغداری در هرات توسعه یافته است، هرات نمونه‌ی خوبی از یک ولایت توسعه‌یافته در بخش زراعت است، پروژه‌های کلان برای این ولایت روی دست است. در ساخت مسلخ، شش میلیون دالر هزینه شده که کارش تکمیل گردیده است، سیلو و ذخیره‌ی استراتژیک هم تا دو ماه آینده تهداب‌گذاری می‌شود.»

وزیر زراعت گفت، «در بخش مالداری هرات توجه شده، تلاش‌مان این است که سرمایه‌گذاری‌ها بیش‌تر شود، صادرات میوه افغانستان افزایش یافته است. کشورها از صادرات میوه‌ی ما استقبال می‌کنند، باید سرمایه‌گذاران کار کنند، ما تشویق‌شان می‌کنیم، همکاری مالی‌شان می‌کنیم.»

هم‌چنان عبدالقیوم رحیمی والی هرات از وزیر زراعت به خاطر تطبیق پروژه‌های زراعتی تشکر کرد و گفت که در بخش مالداری در هرات تغییرات خوب آمده است. والی هرات گفت: «هرات امسال ۱۵۰ تن عسل و ۱۳۵ تن انگور تولید کرده است، امسال تولیدات ما در هر بخش بیش‌تر شده است.»

والی هرات هم‌چنان بر سرمایه‌گذاری روی زیتون نیز تأکید کرد.

در همین حال، آقای حیدری به نماینده‌گی از انجمن تولیدکننده‌گان و دهقانان ولایت هرات، گفت: «در بخش باغداری توجه شده است، اما در بخش مالداری بیش‌تر توجه می‌خواهیم، باید چراگاه‌ها بازسازی شود و زمینه‌های بیش‌تر رشد مالداری فراهم گردد.»

هم‌چنان توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات گفت: «وعده‌هایی که وزیر زراعت داده بود، تحقق یافته است و ما به نماینده‌گی از مردم، از او، تشکر می‌کنیم.»

مسوولان ریاست زراعت ولایت هرات می‌گویند که تولید امسال انگور این ولایت، نسبت به سال گذشته، ۱۵ درصد افزایش یافته است و به ۱۳۵ هزار تن رسیده است.

لعل، فخری، کشمشی، عسکری، پوشنگی، حسینی، میراحمدی، روچه، طاهری، شندوخانی، از شمار مشهورترین‌های انگور هرات است. تا کنون در کنار صادرات و گسترش باغ‌های هرات، ۴۰۰ کشمش‌خانه توسط وزارت زراعت برای انگورداران ساخته شده است.

باید گفت که در مجموع امسال وزارت زراعت در ولایت هرات، در نظر دارد که به ارزش ۹۱۱ میلیون افغانی را در بخش پروژه‌های مختلف هزینه کند.

34.352865, 62.2040287