وزیر زراعت: خودکفایی در بخش تولید لبنیات، از اولویت‌های اساسی است

user-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۱۶:۵۶
وزیر زراعت: خودکفایی در بخش تولید لبنیات، از اولویت‌های اساسی است

۱۵ جدی ۱۳۹۹
داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، در نشستی که به منظور ارایه‌ی معلومات از فعالیت‌ پروژه‌ زراعت و مالداری به اشتراک مردم یا CLAP و برنامه حمایت از اولویت ملی دوم، SNaPP2، در سال مالی ۱۳۹۹ و برنامه‌های این پروژه‌های در سال مالی ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده بود، بر خودکفایی کشور در بخش تولید محصولات لبنی تاکید کرد.
مصطفی حامد ضیا، رییس این پروژه‌های وزارت زراعت، در این نشست گفت که این وزارت در سال مالی ۹۹ از طریق پروژه کلپ ۲۴ کانال آبیاری را در ولایت‌های کابل، لوگر، پروان، بلخ، هرات، لغمان و ننگرهار ساخته است. او گفت کار ساخت ۴۱ کانال آبیاری دیگر نیز در این ولایات جریان دارد.
آقای ضیا افزود که پروژه کلپ در سال مالی ۹۹، کار ساخت بزرگ‌ترین فابریکه پروسس لبنیات را نیز در ریشخور کابل سرعت بخشید و ۹۸ درصد کارهای این فابریکه به پیش رفته است. به گفته‌ی آقای ضیا، پروژه CLAP در سال مالی ۹۹، نزدیک به ۹۷۲ میلیون افغانی بودجه داشت و برای سال مالی ۱۴۰۰ نیز، ۸۶۰ میلیون افغانی بودجه دارد.
رییس پروژه کلپ گفت که این پروژه‌ در سال مالی ۱۴۰۰، در بخش‌های توسعه آبیاری، مالداری، انکشاف پروسس و تولید لبنیات، تحقیقات زراعتی، توزیع فارم‌های کوچک و متوسط مرغداری به زنان و ارایه‌ی خدمات مالداری به کوچی‌ها کار می‌کند. او تاکید کرد که این پروژه در سال مالی ۱۴۰۰ فابریکه لبنیات ریشخور را به صورت کامل با تکنولوژی و وسایل تجهیز می‌کند.
مصطفی حامد ضیا هم‌چنین گفت که برنامه حمایت از اولویت دوم یا SNaPP2 نیز، برای سال مالی ۱۴۰۰، ۷۰۰ میلیون افغانی بودجه دارد. او گفت از طریق این برنامه کار ساخت ۲۰ کانال آبیاری تکمیل می‌شود و به خانواده‌های بی‌بضاعت از طریق توزیع گاوهای شیری حمایت صورت می‌گیرد. آقای ضیا گفت که حمایت از سکتور خصوصی و تجارت‌های کوچک و متوسط و احداث گل‌خانه‌ از دیگر فعالیت‌های این برنامه در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
در همین حال، داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، در بخش‌های تجارتی‌ شدن مرغداری‌ها و هم‌چنین خودکفایی افغانستان در راستای تولید لبنیات تاکید کرد. آقای احدی گفت که در صورت امکان، مرغداری‌ها باید تجارتی شوند و همین‌طور فعالیت‌های این دو پروژه در دیگر ولایات نیز گسترش یابد.
وزیر زراعت گفت که رسیدن به خودکفایی افغانستان در زمینه‌ی تولید لبنیات، یکی از برنامه‌های استراتژیک وزارت زراعت است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS