ساخت گل‌خانه‌ها در ولسوالی جوند: فرصت کار و درآمد برای زنان

content_admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۳/۲۹ - ۱۲:۴۹
ساخت گل‌خانه‌ها در ولسوالی جوند: فرصت کار و درآمد برای زنان
وزارت زراعت، از طریق پروژه‌ی رشد زراعت و انکشاف روستایی خود، در ولسوالی جوند ۷۸ گل‌خانه‌ی کوچک و بزرگ را برای مستفیدشونده‌گانش ساخته است؛ ۴۸ گل‌خانه‌ی بزرگ ۴۰۴ متر مربعی برای مردان و ۳۰ گل‌خانه‌ی کوچک ۶۰ مترمربعی برای زنان.
هدف وزارت زراعت از ساخت این گل‌خانه‌ها، ترویج محصولات با ارزش زراعتی و جلوگیری از کشت کوکنار بوده است.
گل‌شاه یک تن از زنان زراعت‌پیشه‌ی مستفیدشونده از این گل‌خانه‌ها است که می‌گوید: «قبل از ساخت گل‌خانه، خانم‌ها اجازه کار کردن بیرون از خانه را نداشتند و کار کردن زنان بیرون از خانه در اجتماع برای مردان خانواده ننگ شمرده می‌شد، وضعیت معیشتی مردم و دهاقین خوب نبود، دهقان‌ها مجبور به کشت کوکنار بودند، حالا وضعیت بهتر شده است.»
او می‌گوید که کشت کوکنار در کنار ناراحتی‌های روحی و روانی‌ای که به دهقانان ایجاد می‌کرد، باعث کار زیاد و درآمد کم در کاروبار دهقانان شده بود.
در کنار گلشاه، رقیه و زنان دیگر، نیز در ۲۰۱۸ توسط پروژه‌ی رشد زراعت و انکشاف روستایی وزارت زراعت «CBARD» آموزش‌های لازم را درباره‌ی چگونه‌گی کشت و پرورش سبزیجات گل‌خانه‌‌ای، مدیریت گل‌خانه‌ها، مبارزه با آفات نباتی، کنترل گیاهان هرزه و روش‌های برداشت محصول و بازاریابی را آموخته‌اند. ساخت گل‌خانه‌ها با توزیع ۴۷ قلم وسیله‌ی کاشت‌وبرداشت سبزیجات، همراه بوده است.
گلشاه و رقیه در ۶۰ مترمربع زمینی که برای‌شان گل‌خانه ساخته شده است حالا مصروف کشت و پرورش سبریجات اند و این گل‌خانه‌ها منبع خوبی درآمد برای رفع نیازمندی خانواده‌های‌شان است. آنان بادرنگ، بادنجان رومی، بادنجان سیاه و مرچ را در دوفصل تولید و فروش می‌کنند و درآمد خوبی به دست می‌آورند.
حالا دیگر گلشاه که در گذشته در دو جریب زمینش را کوکنار کشت می‌کرد و تنها یک فصل حاصل می‌کرفت، صاحب گل‌خانه شده است، دو فصل در سال کشت و برداشت می‌کند، در فصل بهار بادرنگ کشت کرده و در پنج ماه دو هزار کیلوگرام بادرنگ حاصل گرفته که هر کیلوگرام آن را در بدل ۱۵ افغانی در بازار‌های ولسوالی فروخته و ۲۴ هزار افغانی درآمد کرده است. گلشاه حالا در فصل دوم در نظر دارد سبزیجات زمستانی کشت کند.
رقیه که ۴۵ سال دارد، دارای سه پسر و چهار دختر است، یکی دیگر از مستفیدشونده‌های پروژه در این ولسوالی است. رقیه تنها نان‌آور خانواده‌ی خود است. او در یک جریب زمین خود کوکنار کشت می‌کرد و ۲۰ هزار درآمد داشت، اما حالا در ۶۰ مترمربع زمینی که برایش گل‌خانه ساخته شده است، سالانه دو فصل حاصل می‌گیرد. او در فصل اول بادرنگ کشت کرد و در چهار ماه یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرام بادرنگ حاصل گرفت که هرکیلوی آن را در بدل ۲۰ افغانی در بازار‌های محلی فروخت و ۳۴ هزار افغانی درآمد کرد. ۱۴ هزار بیش‌تر از حاصل کشت تریاک.
عبدالقادر دیگر مستفید شونده‌ی این پروژه است. او ۵۰ سال دارد و دارای چهار دختر و سه پسر است. در قریه ریگی ولسوالی جوند زنده‌گی می‌کند. او در ۱۹ جریب زمین للمی و یک جریب زمین آبی‌ای که دارد مصروف دهقانی است. به دلیل‌های مختلف، کوکنار کشت می‌کرد، اما حاصل قناعت‌بخش به دست نمی‌آورد.
عبدالقادر در ۴۰۴ مترمربع زمین، حالا مصروف کشت محصولات با ارزش زراعتی است و سالانه دو فصل حاصل می‌گیرد در فصل اول بادرنگ کشت کرده است و در پنج ماه هشت هزار کیلوگرام حاصل گرفته و هر کیلوی آن را در بدل ۲۰ افغانی فروخته و ۱۲۰ هزار افغانی درآمد کرده است.
عایدات گل‌خانه‌‌ها در ولسوالی جوند بادغیس، به مراتب از کشت و تولید کوکنار بلندتر است.
حالا و با تطبیق و احداث پروژه‌ها در بخش‌های ساختمانی (دیوار‌های محافظتی، بند‌های آب‌گردان، تقسیم‌کننده آب، سیفون) احداث باغ‌های جدید، کشمش‌خانه و به خصوص گل‌خانه‌های بزرگ و کوچک برای دهاقین زراعت‌پیشه، در این ولسوالی کشت و تولید کوکنار کاهش پیدا کرده است.
در ولسوالی جوند ۶۴ شورای انکشافی وجود دارد که پروژه‌ی رشد زرات و انکشاف روستایی نُه شورا را تحت پوشش دارد.
وضعیت اقتصادی دهقانان در این روستاها رو به بهبود است و با عایدی که از محصولات گل‌خانه‌ای به دست می‌آورند، می‌خواهند کاروبارشان را رونق بیش‌تر بدهند. آنان هم‌چنان از پروژه «CBARD» وزارت زراعت می‌خواهند که آنان را در بخش فروش محصولات گل‌خانه‌ای و بازاریابی یاری کند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS