بامیان سالانه نزدیک به ۵۲ تُن عسل تولید می‌کند

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۶/۱۰ - ۹:۱۷
بامیان سالانه نزدیک به ۵۲ تُن عسل تولید می‌کند
۱۰ سنبله ۱۳۹۹
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان، از رشد بی‌سابقه زنبورداری طی سال‌های اخیر در بامیان خبر داده می‌گوید که سالانه نزدیک به ۵۲ متریک تُن عسل در این ولایت تولید می‌شود.
عبدالوهاب محمدی رییس ریاست زراعت بامیان می‌گوید: «حدود پنج-شش سالی می‌شود که زنبورداری در بامیان رواج شده است و ما هفت تا هشت اتحادیه یا کوپراتیف تولیدکننده عسل داریم که این‌ها خودشان مرکز پروسس هم دارند.»
با این حال، سیداحمدحسین اسلامی مسوول مرکز پروسس عسل در ولسوالی یکاولنگ، می‌گوید که کمک‌های وزارت زراعت باعث شده تا زنبورداری و تولید عسل در بامیان بیش‌تر رواج یابد. او گفت: «از طریق وزارت زراعت برای ما توسط پروژه انکشاف زنبورداری مبلغ ۲۰۰ هزار افغانی وسایل مهم زنبورداری توزیع شده است. چیزی که برای ما بسیار پر ارزش بود، بوتل شیشه‌ای است که عسل در بوتل شیشه‌‌ای با کیفیت خوب‌تر نگهداری می‌شود.»
او هم‌چنین افزود: «سالانه در حدود سه تا چهار هزار کیلو در این‌جا عسل پروسس می‌کنیم و ما از طریق دادوستد با دیگر زنبورداران، عسل جمع‌آوری می‌کنیم. جریان طوری است، زمانی‌که آن‌ها در اوایل سال نیاز به وسایل داشته باشند، ما برای‌شان وسایل می‌دهیم و در اخیر سال از آن‌ها عسل می‌گیریم.»
پروسس عسل در این مرکز در چهار مرحله صورت می‌گیرد. نخست مواد خام از کندوهای عسل گرفته و نظر به نوعیت عسل نمونه‌گیری می‌شود و بعد برای ۱۲ تا ۴۸ ساعت در تحویل‌خانه نگهداری می‌شود. به این ترتیب، عسل، با کیفیت‌ها و استندردهای مختلف تولید می‌شود.
هم‌چنین سیدحسین حسینی مدیری اداری شرکت زراعتی «گل زیبا»، می‌‌گوید که این شرکت چهار نوع عسل تولید می‌کند. او گفت: «ما چهار نوع عسل تولید داریم: عسل کوهی، عسل گل رشقه، عسل گل سنجد و عسل گل شبدر است.»
همین‌طور مرضیه، یک زنبوردار، می‌گوید که زنبورداری در این ولایت در حال رشد است. او ۱۰ ساله می‌شود که زنبورداری می‌کند و ابتدا یک صندوق زنبور داشت و حالا ۱۰ صندوق زنبور عسل دارد.
مرضیه از وزارت زراعت خواست تا برای زنبورداران برنامه‌های آموزشی راه‌اندازی کرده و برای فروش عسل بازاریابی کند.
عسل تولیدی ولسوالی‌های ورس و پنجاب ولایت بامیان به دلیل موجودیت گل و گیاهان کوهی فراوان از کیفیت و شهرت خاصی برخوردار است.

 

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS