از روز جهانی غذا در وزارت زراعت تجلیل شد

mail-admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۵۹
د کرنې په وزارت کې د خوړو نړیواله ورځ ونمانځل شوه


۲۷ میزان ۱۳۹۹
روز جهانی غذا، از سوی سازمان‌ خوراک و زراعت ملل متحد، «FAO» و برنامه غذایی جهان، WFP، در هم‌آهنگی مشترک با وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با حضور مقام‌های این‌ نهادها و نماینده‌گان برخی از نهادهای دیگر دولتی و غیردولتی، در مقر وزارت زراعت با شعار «کاشت، تغذیه، پایدار، با هم‌دیگر» تجلیل شد.
حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در آغاز مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی غذا، گفت که شیوع ویروس کرونا، میزان گرسنه‌گی در سطح جهان را افزایش داده است. او گفت میزان جمعیت جهان همین اکنون به ۷.۶ میلیارد نفر می‌رسد و تا سه دهه‌ی دیگر این رقم نزدیک به ده میلیارد نفر خواهد رسید. آقای غفوری افزود که هم‌اکنون دو میلیارد نفر در جهان از گرسنه‌گی رنج می‌برند.
معین آبیاری و منابع طبیعی گفت که افغانستان نیز از همه‌گیری ویروس کرونا شدیداً متاثر شده و همین اکنون ۱۰.۹ میلیون نفر یعنی حدود ۳۵ درصد جمعیت این کشور در حالت بحرانی زنده‌گی دارند و با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند. آقای غفوری در عین حال تاکید کرد افغانستان با وجودی که با بحران‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و جنگ مواجه است، در بخش تولید گندم دست‌آوردهای خوبی داشته است. حشمت‌الله غفوری افزود که افغانستان از جمله کشورهایی است که بیش‌ترین استفاده از گندم دارد و امسال میزان تولید گندم در این کشور با پنج درصد افزایش به ۵.۱ میلیون  تُن رسیده است. او گفت: «ما امسال سه درصد در کشت گندم آبی و هشت در کشت گندم للمی و در کل پنج‌ درصد در تولید گندم افزایش داشتیم. یعنی میزان تولید گندم امسال به ۵.۱۸ میلیون  تُن گندم می‌رسد. تنها ۱.۳ میلیون  تُن کمبود داریم. انشاالله این کمبود گندم در سال‌های آینده با پروژه‌های بزرگی که تحت کار است، ساحات بیش‌تری که تحت آبیاری قرار می‌گیرد و کارهای بسیاری که روی ساحات تحت کشت فعلی عملی می‌شود، تولید گندم به شش میلیون  تُن خواهد رسید.»
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت هم‌چنین گفت که امسال دو پروژه بزرگ نیز در عرصه‌ی زراعت و آبیاری راه‌اندازی شده است. به گفته آقای غفوری، این پروژه‌ها که شامل راه‌اندازی برنامه مدیریت محصولات زراعتی و پروژه اضطراری زراعت و مصونیت غذایی می‌شود، امسال راه‌اندازی شده است. پروژه اضطراری زراعت و مصونیت غذایی در برگیرنده احیای سیستم‌های آبیاری، مدیریت آب‌ریزه‌ها و تهیه تخم اصلاح‌شده گندم است. آقای غفوری تاکید کرد که از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی حدود ۱۲ ‌هزار ساختمان شامل ذخیره‌گاه‌ها و سردخانه‌های صفر انرژی در سراسر کشور در حال ساخت است که ساخت این ساختمان‌ها از ضایع و فاسد شدن محصولات زراعتی جلوگیری می‌کند. به گفته‌ی او، بالای این دو پروژه زراعتی که از سوی وزارت‌ زراعت راه‌اندازی شده است، بیش از ۱۴ میلیارد افغانی سرمایه‌گذاری شده است.
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت تاکید کرد که راه‌اندازی این پروژه‌ها برعلاوه‌ی این که ده‌ها هزار فرصت شغلی دایمی و موقتی ایجاد کرده، به رفع گرسنه‌گی و تامین مواد غذایی نیز کمک زیادی می‌کند.
راجندرا آریال رییس سازمان خوراک و زراعت ملل متحد، FAO، در افغانستان، می‌گوید که شیوع ویروس کرونا در جهان روی سکتور زراعت تاثیرات منفی زیادی گذاشته است آقای آریال در مراسم امروزی گفت: «شیوع بیماری همه‌گیر کرونا تاثیرات خیلی منفی بالای سکتور زراعت گذاشته است. با استفاده از فرصت در این روز، سازمان خوراک و زراعت ملل متحد اعلام تعهد می‌نماید که همه‌ی سکتورهای دولت، سکتور خصوصی و دهقانان را در مقاوم‌سازی سیستم غذایی و حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه کمک نماید تا این قشر آسیب‌پذیر بتواند در مقابل وضعیت فعلی به‌وجود آمده مقاومت نموده و از امنیت غذایی خانواده‌های خود محافظت نمایند.»
هم‌چنین پارواتی راماسوامی معاون برنامه غذایی جهان، WFP، در افغانستان نیز، گفت که همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون تاثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی زیادی به جا گذاشته است. خانم راماسوامی گفت:‌ »تاثیرات منفی اجتماعی و اقتصادی کووید-۱۹ در افغانستان تهدیدات موجود بر امنیت غذایی را که نتیجه تغییرات اقلیمی و چندین دهه جنگ می‌باشد را بیش‌تر می‌سازد. حالا بیش‌تر از هر زمان دیگر، کاشت، تغذیه، پایداری، با هم بودن، ما را تشویق می‌کند تا دست‌به‌دست هم داده از آینده‌ی خود محافظت کنیم.»
این مقام برنامه غذایی جهان تاکید کرد که حالا بیش‌تر از هر زمان دیگر نیاز به همبسته‌گی جهانی جهت کمک به آسیب‌پذیرترین و ناپایدارترین افراد جامعه از لحاظ امنیت غذایی دیده می‌شود.
در این مراسم احمدویس بصیری معاون مسلکی اداره ملی تنظیم آب، عزت‌الله صدیقی معاون مسلکی اداره ملی حفاظت از محیط زیست و ممتاز یوسف‌زی رییس اتحادیه سراسری زنان زراعت‌پیشه افغانستان نیز سخنرانی کرده و بر اهمیت توجه به آب، هوا و زراعت برای رفع مشکل گرسنه‌گی تاکید کردند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS