۳۶ انجمن جنگل‌داری در بادغیس جواز فعالیت گرفتند

mail-admin
چهارشنبه ۱۳۹۹/۹/۲۶ - ۱۵:۳۴
۳۶ انجمن جنگل‌داری در بادغیس جواز فعالیت گرفتند


۲۶قوس ۱۳۹۹
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، به منظور حفاظت، انکشاف و احیای جنگلات در ولایت، ۳۶ انجمن در این ولایت ایجاد کرده و این انجمن‌ها امروز رسماً جواز گرفتند.
محمدرفیع قاضی‌زاده رییس عمومی منابع طبیعی وزارت زراعت در سفر‌ش به ولایت بادغیس، جواز این انجمن‌ها را توزیع کرده است. آقای قاضی‌زاده می‌گوید که فلسفه‌ی وجودی انجمن‌ها گرفته شده از قانون تنظیم جنگلات می‌باشد و انجمن‌ها در گذشته نیز وجود داشتند اما هیچ شخصی در رابطه احساس مسولیت نمی‌کرد. او افزود که این انجمن‌ها با دریافت جواز رسمی وجوه حقوقی خود را پیدا کرده و هر انجمن رییس، معاون، منشی و اعضای خود را دارند و در زمینه حفظ و احیای جنگلات فعالیت می‌کنند.
رییس عمومی منابع طبیعی وزارت زراعت گفت که جواز این انجمن‌ها سندی میان دولت و ملت است و شهروندان را را به نگهداری و احیای جنگلات مکلف می‌سازد.
در همین‌حال، حسام‌الدین شمس والی بادغیس می‌گوید که در حفظ و نگهداری جنگلات در قدم اول مردم مسوولیت دارند و تا زمانی که با دولت همکاری نکنند، نمی‌توان با تطبیق پروژه‌های مختلف از جنگلات نگهداری کرد. آقای شمس گفت جنگلات پسته در بادغیس از جمله ثروت‌های ملی است و مربوط همه‌ی افغانستان می‌شود. والی بادغیس افزود: «افرادی بنام طالب به‌خاطر استفاده از پسته‌ی بادغیس وجود دارند که بدبختانه همه ساله از پسته‌ی این ولایت بهره می‌برند که در این قسمت اولاً باید مردم با دولت همکاری نمایند که این پدیده را از ولایت بادغیس دور بسازیم تا مردم که مالک اصلی منابع طبیعی هستند از مزایای آن مستفید شوند.»
هم‌چنین عبدالعزیز بیک رییس شورای ولایتی بادغیس نیز از مردم خواست تا در قسمت نگهداری و احیای جنگلات احساس مسوولیت نمایند.
با این‌حال، عبدالتواب طایب ریس زراعت بادغیس می‌گوید که این ولایت در گذشته‌ها با داشتن بیش از ۹۰هزار هکتار جنگل پسته و ارچه، یکی از ولایات درآمدزا بود. به گفته‌ی او، چندین دهه جنگ حدود شصت‌ درصد این جنگلات را از بین برد.
اما، طی سال‌های اخیر در نتیجه تلاش‌ها و برنامه‌های وزارت زراعت، سه‌هزار هکتار جنگل پسته بادغیس احیا شده است. پسته از محصولات مهم بادغیس است و امسال بیشتر از ۳۶هزار متریک تُن پسته از جنگلات و باغ‌های جدیدی که توسط وزارت زراعت در بادغیس احداث شده به‌دست آمده است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS