وزیر زراعت در اجلاس سیستم‌های غذایی سازمان ملل سخنرانی کرد

mail-admin
چهارشنبه ۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۵:۲۱
وزیر زراعت در اجلاس سیستم‌های غذایی سازمان ملل سخنرانی کرد

۶ اسد ۱۴۰۰
وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در نشست اختتامیه اجلاس سیستم‌های غذایی سازمان ملل در مورد امنیت غذایی و مدرن‌سازی زراعت افغانستان، سخنرانی کرد.
این نشست با اشتراک وزیران زراعت و برخی رهبران  ۱۱۱ کشور به شمول افغانستان برگزار شد.
داکتر انوارالحق احدی، وزیر زراعت، در این اجلاس گفت که به دلیل استفاده از سیستم سنتی زراعت و تخم‌های اصلاح نشده، سطح بهره‌وری افغانستان از زمین‌های زراعتی نسبت به کشورهای همسایه بسیار پایین است. او افزود که در افغانستان قبلاً از هر هکتار زمین ۲.۵ متریک‌تن و اکنون ۲.۷ متریک‌تُن گندم برداشت می‌شود، در حالی که کشورهای همسایه بین ۳.۵ تا ۴ متریک‌تن گندم از همین مقدار زمین برداشت می‌کنند.
آقای احدی گفت که چهار دهه جنگ در کشور باعث شده افغانستان نتواند در تولید محصولات زراعتی به خودکفایی برسد. او گفت که در دهه ۱۹۷۰ افغانستان از لحاظ تولید مواد غذایی خودکفا بود، اما اکنون ۲۵ الی ۳۰ درصد این مواد را وارد می‌کند.
از سوی دیگر، آقای احدی گفت که وزارت زراعت در ساخت سردخانه‌ها با سکتور خصوصی همکاری کرده و این کار باعث افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات، کارآفرینی و کاهش فقر شده است.
وی با اشاره به ایجاد اداره ملی غذا و ادویه، گفت که قبلاً استندردسازی محصولات دارویی و غذایی به نهادهای مختلف تعلق داشت و این امر مشکلاتی را به وجود آورده بود، اما حالا با ایجاد این اداره، مشکلات در این رابطه حل شده است.
در مورد امنیت غذایی،‌ وزیر زراعت گفت که مردم باید دسترسی آسان و ارزان به غذا داشته باشند و این کار در کشورهای فقیر، نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است. او در این مورد بر مشارکت بازیگران ملی و بین‌المللی تأکید کرد.
وزیر زراعت هم‌چنان گفت که افغانستان از استندردهای بین‌المللی در مورد دسترسی و تأمین مواد غذایی پیروی کرده و به‌زودی استراتژی سیستم غذایی خود را اعلام خواهد کرد.
وی از سازمان ملل، مؤسسات آن، سایر شرکای توسعه، مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاهی و اتحادیه‌های جهانی خواست تا به پشتی‌بانی تخنیکی و مالی‌شان از نهادهای دولتی افغانستان به هدف تعیین چشم‌انداز ۱۰ سال آینده، ادامه دهند.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۶:۱۷
Background image

ورکشاپ پلان‌گذاری نباتات تابستانی زون مرکزی دایر گردید

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست عمومی تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به‌ همکاری دفتر سازمان خوراک و غذا سازمان ملل، ورکشاپ پلانگذاری نباتات تابستانی زون مرکزی را برگزار نمود.
مولوی صدراعظم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۲:۳۹
Background image

تاکید معین مالی و اداری بر فعال سازی فابریکه لبینات ریشخور

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخوند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از فابریکه پروسس لبنیات واقع در ساحه ریشخور ولایت کابل بازدید و تاکید بر فعال سازی آن کرد.
م. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۱:۴۶
Background image

نظارت از جریان کار اعمار چکدم  در قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب

کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از جریان پیشرفت کار پروژه آبیاری اعمار چکدم قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار با حضور نماینده‌گان مقام ولایت، ریاست‌های شهرسازی و اقتصاد. . .

BACK TO NEWS