میله دهقان و بیست‌وپنجمین نمایشگاه محصولات زراعتی

mail-admin
میله دهقان

Event dates

Event dates -

Location کابل، بادام باغ

پایان موفقانه‌ی نمایشگاه زراعتی بادام‌باغ با حضور گسترده‌ی مردم

مهرداد احمدی
بیست‌وپنجمین نمایشگاه زراعتی بادام‌باغ، از دوم تا پنجم حمل، تحت شعار «تولید معیاری، زراعت تجارتی» با تنوع و امکانات بیشتر از سوی وزارت، آبیاری و مالداری برگزار شد. این نمایشگاه، سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزار نشده بود.
در این نمایشگاه چهار روزه، در ۲۸۶ غرفه محصولات زراعتی، حیوانی، تکنولوژی‌های جدید زراعتی و صنایع دستی زنان به نمایش گذاشته‌ شده بود.
هم‌چنین این نمایشگاه، امسال با امکانات بیشتری همراه بود و همه‌ی کارمندان وزارت زراعت، غرفه‌داران و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه، به انترنت رایگان از طریق وای‌فای دست‌رسی داشتند.
در ضمن برای بهتر برگزار شدن این نمایشگاه، جاده‌های خاکی آن قیرریزی و تشناب‌های آن با امکانات بیشتر مجهز شده بود. در عین‌حال، برای دست‌رسی بازدیدکنندگان و غرفه‌داران به مواد خوراکی، یک کافی‌شاپ نیز فعال بود. موسیقی و پخش آهنگ‌های میهنی بخش دیگری این نمایشگاه بود.
باوجودی که نمایشگاه با تنوع و امکانات بیشتری برگزار شد، اما برخی پیش‌بینی‌ها در باره احتمال خشک‌سالی امسال، شماری از شهروندان را نگران ساخته است.
اما، داکتر انوارالحق‌ احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، می‌گوید که این وزارت سال جدید را با «خوش‌بینی مبتنی‌بر واقعیت» آغاز می‌کند.
آقای احدی که دوم حمل، در مراسم افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه زراعتی بادام‌باغ صحبت می‌کرد، گفت که باران‌های بهاری از شدت خشک‌سالی احتمالی امسال می‌کاهد و در عین‌حال، وزارت زراعت برای مقابله با پیامدهای منفی خشک‌سالی احتمالی برنامه‌های مشخصی روی‌دست دارد. آقای احدی افزود: «سال ۱۳۹۹ باوجودی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، برای وزارت زراعت سال بدی نبود. در سال جاری خشک‌سالی پیش‌بینی شده است، اما باران‌هایی که شده از شدت خشک‌سالی می‌کاهد. در این زمینه وزارت زراعت هم برنامه‌هایی خود را دارد.» او تاکید کرد که وزارت زراعت پیشنهادات مشخصی برای چگونگی تامین غله‌جات و علوفه طرح و به زودی به حکومت ارایه می‌کند.
افزایش میزان توزیع تخم‌های اصلاح‌شده گندم به دهقانان، کمک به سکتور خصوصی در راستای تولید، پروسس و بازاریابی محصولات زراعتی، ساخت فارم‌های ماهی‌های گرم‌آبی و سردآبی، ساخت مراکز جدید پروسس شیر، تجهیز مراکز لابراتواری برای تشخیص بیماری‌های حیوانی در پانزده ولایت، از جمله دیگر برنامه‌های وزارت زراعت در سال جاری است.
با این‌حال، داکتر انوارالحق احدی می‌گوید که وزارت زراعت در سال جاری نسبت به وضعیت زراعتی در کشور، خوش‌بین است و این خوش‌بینی از برنامه‌هایی که روی‌دست گرفته شده است، ناشی می‌شود. او گفت: «ما سال جدید را با خوش‌بینی آغاز می‌کنیم و خوش‌بینی ما مبتنی‌بر واقع‌بینی است.»
خودکفایی در غله‌جات و لبنیات
داکتر انوارالحق‌ احدی هم‌چنین در آغاز این نمایشگاه گفت که افغانستان طی سه تا چهار سال‌ آینده در بخش‌های تولید گندم، برنج، لبنیات و گوشت مرغ به خودکفایی خواهد رسید. او گفت: «ان‌شاءالله در سه-چهار سال آینده، ما در قسمت تولید گندم، برنج، لبنیات و مرغ‌داری خود را به خودکفایی خواهیم رساند. باغداری را خوب توسعه خواهیم داد، زراعت افغانستان را به شکل تجارتی عیار خواهیم ساخت، معقولیت اقتصادی کشت را بیش‌تر خواهیم کرد، صادرات محصولات زراعتی را به قدر قابل ملاحظه زیاد خواهیم ساخت، صنعت زراعتی را خوب رشد خواهیم داد و زنجیره ارزشی را در بسیاری از موارد در داخل کشور تکمیل خواهیم کرد.»
در همین‌حال، حبیب‌الله حبیبی رییس بخش انکشاف سکتور خصوصی در وزارت زراعت، می‌گوید که در نمایشگاه زراعتی امسال، محصولات زراعتی، حیوانی، تکنولوژی‌های زراعتی و صنایع دستی زنان در ۲۸۶ غرفه برای چهار روز به نمایش گذاشت شد. آقای حبیبی در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: «در این نمایشگاه، ۲۸۶ شرکت زراعتی و مالداری در آن شرکت کرده که ۲۰۷ شرکت آن در بخش میوه‌های خشک، میوه‌های تازه، زعفران، نباتات طبی و صنعتی، تخم‌های اصلاح‌شده، لبنیات، ماشین‌آلات زراعتی و تحقیقاتی بوده و ۷۹ شرکت دیگر در بخش‌های صنایع دستی زنان می‌باشند. یک بخش دیگر این نمایشگاه به نمایش نسل‌های اصلاح‌شده حیوانات، معرفی تکنولوژی‌های زراعتی و انکشاف‌های جدید در بخش زراعت و مالداری اختصاص داده شده است.»
هم‌چنین لیلما محمودی یک خانم زراعت‌پیشه، می‌گوید که فعالیت‌های وزارت زراعت طی سال‌های گذشته منجر بهبود شرایط اقتصادی مردم شده است. او که قبلاً خانم خانه بود، می‌گوید که ۱۳ سال قبل از سوی وزارت زراعت و برخی از موسسات زمینه برایش مساعد شد تا به فعالیت‌های زراعتی و تجارتی رو بیاورد. شوهر لیلما نزدیک به ۱۸ سال است از بیماری رنج می‌برَد و او به تنهایی نیازمندی‌های هشت دختر و یک پسر خُردسالش را تامین می‌کند. لیلما گفت که چهار دخترش داکتر و یک دخترش معلم است و زمینه‌ی تحصیل تمام فرزندانش را تنها خودش با استفاده از فعالیت‌های زراعتی و تجارتی مساعد ساخته است. لیلما با ابراز قدردانی از کمک‌های وزارت زراعت، گفت که محصولاتش به دلیل بسته‌بندی نادرست بازار خوبی ندارد و از این وزارت خواست تا در زمینه بسته‌بندی محصولاتش وی را همکاری کند.
هم‌چنین حاجی عزیز یک دهقان از ولسوالی فرزه کابل، گفت که کارکرد وزارت زراعت در بخش‌های مختلف زراعتی و آبیاری گسترده بوده، اما این فعالیت‌ها بسنده نیست. او از وزارت زراعت خواست تا در بخش مهار آب‌ها توجه جدی‌تری داشته باشد.
در همین‌حال، نثاراحمد غوریانی وزیر صنعت و تجارت کشور در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت که این وزارت همکار وزارت زراعت است. به گفته‌ی او، افغانستان سال گذشته نزدیک به ۸۹۰ میلیون دالر صادرات داشت که بخش عمده‌ی این صادرات، محصولات زراعتی بوده است.
هم‌چنین جلال‌الدین سعید مشاور رییس‌جمهور در بخش صادرات، در این مراسم گفت که افغانستان سال گذشته در بخش میوه‌جات تولیدات خوبی داشته، اما نیاز دارد تا مراکز بسته‌بندی معیاری در زون‌های مختلف داشته باشد.
تفریح و ترس از ناامنی
نمایشگاه بهاری امسال، برای برخی از بازدیدکنندگان با ترس از انفجار نیز همراه بود. برخی از خانواده‌هایی که برای بازید از غرفه‌ها و تفریح به این نمایشگاه آمده بودند، می‌گویند که ترس از انفجار از عمده‌ترین دلیل غیابت خیلی از خانواده‌ها و شهروندان در این نمایشگاه به شمار می‌رود. هرچند مساله امنیتی برحضور مردم در مکان‌های مزدحم تاثیرگذار بوده، اما در نمایشگاه امسال، ده‌هاهزار شهروند به منظور تفریح و بازدید از تولیدات داخلی در این نمایشگاه حضور یافته‌ بودند.
اما، شماری از بازدیدکنندگان از بیست‌وپنجمین نمایشگاه زراعتی بادام‌باغ، از اتخاذ تدابیر لازم امنیتی در این نمایشگاه ابراز رضایت داشتند.
مریم یک تن از این بازدیدکنندگان می‌گوید: «باوجودی که وضعیت امنیتی بسیار خراب است، اما در این‌جا که آمدیم بسیار خوش شدیم و تدابیر امنیتی خوب گرفته شده است. تلاشی‌ها خیلی خوب و دقیق است و از نیروهای امنیتی خود تشکری می‌کنیم. زمانی که در ساحه نمایشگاه گشت‌وگذار داریم، کسی مزاحم ما شده نمی‌تواند، حضور نیروهای امنیتی گسترده است.»
هم‌چنین حمید دانش، یک تن دیگر از بازدیدگان از نمایشگاه، گفت که او در ابتدا به‌دلیل وضعیت بد امنیتی از حضور در این نمایشگاه دلهره داشت، اما زمانی که تدابیر امنیتی را دید، مطمین شد. او که با اعضای خانواده خود در این نمایشگاه آمده بود، گفت: «از ابتدا دلهره داشتیم، اما زمانی که دیدم نیروهای امنیتی به صورت درست آن امنیت را گرفته و ما با خاطر آسوده می‌توانیم در نمایشگاه از غرفه‌ها دیدن کرده و گشت‌وگذار کنیم.»
نمایشگاه زراعتی امسال، با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. در این نمایشگاه، صدها تن از نیروهای امنیتی مصروف تامین امنیت بودند.
نمایشگاه زراعتی بادام‌باغ، در کنار نمایش عمده‌ترین و مهم‌ترین محصولات زراعتی و صنایع دستی زنان، محل مناسبی برای تفریح خانواده‌ها نیز بود.
نسرین و ثریا، دو تن از خانم‌های بازدید‌کننده از این نمایشگاه، گفتند که آنان به‌دلیل وضعیت بد امنیتی نتوانستند از دیگر مکان‌های تفریحی در کابل دیدن کنند، اما برگزاری این نمایشگاه زمینه را برای خانواده‌ها مساعد ساخت تا ضمن تفریح، از محصولات زراعتی و صنایع دستی زنان دیدن کنند. آنان می‌ا‌فزایند که همزمان با تفریح، با برخی از جدیدترین محصولات زراعتی، لبنی و صنایع دستی زنان نیز آشنا شده‌اند.
نسرین و ثریا می‌افزایند که آنان پس از این می‌توانند به منظور تقویت اقتصاد کشور، از محصولات زراعتی و صنایع دستی زنان خریداری کنند.
غرفه‌داران نیز از سهولت‌های ایجاد شده در این نمایشگاه ابراز رضایت کرده می‌گویند که امسال دست‌رسی به امکانات بیشتر شده است.
سلیمان مسوول سفیدپر میهن که در این نمایشگاه محصولات گوشت به نمایش گذاشته بود، گفت: «امسال امکانات و سهولت‌ها خوب شده، سرک‌ها پخته‌کاری شده، سایه‌بان‌ها ساخته، کافی‌شاپ وجود دارد و دست‌شویی‌ها پاک و مجهز شده و همین‌طور دست‌رسی به انترنت رایگان شده است.»
او هم‌چنین از وزارت زراعت خواست تا به منظور رونق‌یافتن بیشتر نمایشگاه، تسهیلات و امکانات بیشتری را فراهم‌ سازد.
فردوس یک غرفه‌دار دیگر که محصولات لبینی شامل ماست، مسکه، شیر، قیماق، تخم مرغ، چکه و دوغ به نمایش گذاشته بود نیز، از سهولت‌های ایجاد شده ابراز رضایت کرده گفت: «نظربه نمایشگاه‌های گذشته، امسال نزدیک به هفتاد درصد در سطح خود نمایشگاه تغییرات آمده است. ما از این تغییرات استقبال می‌کنیم و از وزارت زراعت در این باره تشکری می‌کنیم. ما می‌خواهیم که برای نمایشگاه‌های بعدی امکانات را بیشتر و بیشتر بسازد.»
بیست‌وپنجمین نمایشگاه زراعتی بادام‌باغ، امسال موفقانه به پایان رسید. در این نمایشگاه باوجودی که روزهای اول و دوم با هوای ابری و بارانی همراه بود، حضور مردم خیلی گسترده بود.
جشن دهقان همه‌ساله از سوی وزارت زراعت در دوم حمل که روز دهقان است، به همراه نمایشگاه زراعتی بر پا داشته می‌شود. هم‌چنان در موسم خزان همه ساله نمایشگاه زراعتی توسط وزارت زراعت برگزار می‌شود.

میله دهقان و بیست‌وپنجمین نمایشگاه محصولات زراعتی
تولید معیاری، زراعت تجارتی
زمان: ۲ تا ۵ حمل ۱۴۰۰
مکان: بادام‌باغ، کابل

 لینک‌ها: