میزان حاصلات مالته ننگرهار به بیش از هشت‌هزار تن رسید

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۹/۲۳ - ۱۱:۱۴
 میزان حاصلات مالته ننگرهار به بیش از هشت‌هزار تن رسید

ننگرهار به پایتخت ستروس افغانستان مشهور است و مالته یکی از میوه‌های مشهور مربوط به خانواده ستروس می‌باشد. مالته بیش‌ترین باغ‌های ستروس در ننگرهار را تشکیل می‌دهد.
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت ننگرهار، می‌گوید که حاصل‌دهی باغ‌های مالته و پردرآمد بودن آن، میزان علاقمندی مردم به احداث باغ‌های ستروس را بیشتر ساخته است.
محمدضمیر بهسودی سرپرست ریاست زراعت ننگرهار، می‌گوید که یک‌‌هزار و ۸۸ جریب باغ مالته تنها از طرف ریاست زراعت ساخته و متباقی از طرف ریاست کانال ننگرهار ساخته‌شده‌است. از باغ‌های ریاست زراعت، امسال بیش از سه‌هزار و ۵۹۰ متریک تُن حاصل برداشته و چهارهزار و ۴۰۰ متریک تُن دیگر هم از باغ‌های کانال بدست‌آمده‌است.
سرپرست ریاست زراعت ننگرهار می‌گوید علاقه‌مندی مردم برای ساخت باغ‌های مالته افزایش یافته‌است. به گفته وی، روزانه به صدها تن از باشنده‌های ننگرهار از مناطق مختلف به ریاست زراعت مراجعه می‌کنند تا باغ‌ مالته برای‌شان ساخته شود. آقای بهسودی می‌افزاید که نیاز افغانستان به مالته، سالانه به دو صدهزار تن می‌رسد. او تاکید کرد که ریاست زراعت تلاش دارد تا با امکانات موجود باغ‌های بیش‌تر ستروس که مالته یکی از آن‌هاست بسازد و نیازمندی افغانستان برآورده شود.
باغ‌های مالته در چهارده ولسوالی ننگرهار ساخته‌شده ‌است. در عین‌حال، باغداران ننگرهار از حاصل پر درآمد این میوه خبر می‌دهند.
نصیراحمد یک تن از باشنده‌گان قریه شگی ولسوالی کوزکونر می‌گوید: «چند سال قبل کارمندان وزارت زراعت آمدند و ما را تشویق کردند تا باغ مالته بسازیم. من هم سه جریب زمین را باغ مالته ساختم. سابق گندم و جواری کشت می‌کردیم، حاصل کم‌ می‌گرفتیم. از گندم حدود بیست‌هزار افغانی حاصل می‌گرفتیم، اما امسال از فروش مالته ۲۵۰هزار افغانی پول بدست آوردیم. در ضمن برای تمام فامیل ما مصروفیت ایجاد شده، گندم و جواری زحمت زیاد داشت درآمد کم، از فروش حاصل مالته یک خانه جور کردیم. به شمول خودم، شش نفر دیگر از اعضای فامیل ما در این باغ مصروف‌اند.»
وی از دولت خواست تا در گسترش هرچه بیشتر ساخت همچو باغ‌ها تلاش نماید. او گفت: «سال گذشته یک لک افغانی فروش کردیم، آرزو دارم که سال‌های آینده درآمد آن زیاد شود.»
سردار باغدار دیگری از ولسوالی خیوه است که سه جریب زمینش را از طریق برنامه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت به باغ مالته تبدیل کرده است. او می‌گوید: «عاید مالته بسیار خوب است، امسال ۲۸هزار هزار افغانی فروش کردیم. تجار آمد و از باغم مالته را خرید. در زندگی ما یک بر چهار تغییر آمده است. برای ۵ نفر زمینه کار مساعد شده، هم‌چنان دهقانان علاقمند شده تا زمین‌های خویش را باغ بسازند. من بسیاری خوشحالم که در سرسبزی و زیبایی وطن سهم گرفتم و در ضمن پول مشروع برای خوانده‌ام آوردم.»
ندیم یک باغ‌دار دیگر نیز در این مورد می‌گوید: «سه‌و‌نیم جریب زمین را باغ مالته جور کردیم. سال گذشته یک‌ونیم لک فروش کردیم. امسال ۳۵۰هزار افغانی فروش داشتیم. تمنا داریم که بازار دیگری هم جور شود. افتخار می‌کنم که در وطن کار می‌کنم. وطنم سبز شده و مردم هم بخاطر تفریح و چکر به باغ‌های ما می‌آیند.»
قابل ذکر است حدود ۳۵۰ جریب زمین باغ لیمو و ۱۱۰ جریب نارنج از خانواده‌ی ستروس در ننگرهار ساخته شده است.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۹
Background image

توزیع خوراکه حیوانی را برای‌ ۶۰ فامیل مالدار در دو ولسوالی ولایت کابل 

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت در همکاری کمیته هالند به منظور  بخش رشد و انکشاف سکتور مالداری به ۶۰ فامیل مالدار در در ولسوالی‌های میربچه کوت و گلدره ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع کرده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۶
Background image

کنترول و بررسي از مراکز جمع آوري پشم و کشمیره ولسوالی بغلان مرکزی

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بغلان از ۲۶ مرکز جمع آوری پشم و کشمیره که  به همکاري دفتر کمیته هالند براي افغانستان و کمک مالي دفتر دی آی ایجاد شده است. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۲
Background image

به ۷۰ مالدار در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ خوراکه چاق کننده حیوانات توزیع شد 

۶ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت ولایت بلخ درهمکاری کمیته هالند برای افغانستان  برای ۷۰ تن از مالدارن ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به مقدار 7 هزار کیلوگرام خوراکه کانسنتریت چاق کننده حیوانات. . .

BACK TO NEWS