مصرف هفت‌صد میلیون افغانی برای رشد زراعت در بامیان

mail-admin
چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۱۰:۳۹
مصرف هفت‌صد میلیون افغانی برای رشد زراعت در بامیان

۱۰ جدی ۱۳۹۹
ریاست زراعت بامیان در همکاری با برخی از موسسات در سال مالی ۱۳۹۹، حدود هفت‌صد میلیون افغانی برای رشد زراعت در این ولایت مصرف کرده است.
عبدالوهاب محمدی رییس زراعت بامیان، می‌گوید که این اداره در سال جاری تحقیقاتی را بالای ۳۸ نوع کچالوی جدید اصلاح‌شده و ۵۰۰ لاین گندم در فارم تحقیقاتی ملاغلام و معرفی ورایتی‌های جدید و پرحاصل متناسب به شرایط مارکیت انجادم داده است. هم‌چنان در این بخش از شش‌هزار و ۵۰۰ دهقانان کم زمین که در بخش کشت و تولید کچالو فعالیت دارند، با توزیع بسته‌های کود کیمیاوی و ارایه‌ی خدمات موثر ترویجی از طریق پروژه مصونیت غذای و معیشت خانواده، حمایت صورت گرفته است.
رییس زراعت ولایت بامیان گفت: «در سال جاری در ولایت بامیان از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی، ۲۹۴ باب ذخیره‌گاه صفر انرژی کچالو، ۳۹ ذخیره‌گاه پیاز، ۱۰ باب سردخانه میوه اعمار گردیده و همچنان ۲۱ پایه دستگاه خشک‌کننده میوه برای باغداران توزیع گردیده است.»
وی افزود که حمایت از زنان‌ زراعت‌پیشه یکی از اولویت‌های اساسی وزارت زراعت را تشکیل می‌دهد و به منظور توانمند‌سازی اقتصادی زنان در سال جاری مورد حمایت همه‌جانبه قرار گرفته است. به گفته‌ی او، در سال مالی ۹۹ خورشیدی، ۵۰۰ فارم مرغداری برای زنان ساخته و۴۰۰ سبزخانه معیاری احداث شده و همین‌طور یک‌هزار بسته کامل پروسس لبنیات در اختیار زنان زراعت‌پیشه قرار گرفته است. هم‌چنین دو هزار راس گوسفند شیری بره‌دار اصلاح شده نیز به زنان در سطح ولایت بامیان توزیع شده است.
ریاست زراعت بامیان می‌گوید که این اداره ۳۷۳ متریک تن تخم اصلاح‌شده‌ی گندم برای کشت خزانی به ۹هزار و ۴۴۰  دهقان از طریق برنامه ملی تهیه و توزیع تخم اصلاح‌شده گندم، پروژه‌ها و موسسات هم‌کار در سطح ولایت بامیان توزیع نموده است.
در بخش باغ‌داری این ریاست در سال مالی ۱۳۹۹، یک‌هزار و ۵۷۲ جریب باغ جدید میوه در سطح ولایت از طریق پروژه ملی باغدار و مالداری، پروژه مصونیت غذایی و موساست همکار احداث کرده و هم‌چنان برای ایجاد سرسبزی و بهبود معیشت زراعتی، ۵۰ پروژه جنگل‌داری زراعتی هریک به مساحت سه جریب از طریق سیستم آبیاری سولری تطبیق گردیده است. هم‌چنان این اداره در سال جاری، برای سرسبزی و بهبود محیط‌زیست در حدود ۵۰۰‌هزار نهال اصلاح‌شده غیرمثمر را در اختیار دهقانان بامیانی قرار داده شده است و همین‌طور ۲۲۹ هکتار چراگاه و علفچر را با احداث واترشیت و پاشیدن تخم علف کوهی احیا کرده است.
رییس زراعت ولایت بامیان می‌گوید، این ریاست برای این‌که دهقانان بتوانند برای محصولات خود بازاریابی کنند، مبلغ ۲۱۷ میلیون افغانی قرضه زراعتی از طریق صندوق انکشاف زراعت در اختیار حدود یک‌هزار و هشت‌صد دهقان و اعضا کوپراتیف‌های زراعتی قرار داده است و از این طریق پروسه تولید و بازاریابی برای محصولات آن‌ها مورد حمایت قرار گرفته است.
برای جلوگیری از امراض برسلوز و طاعون نیز در حدود ۹۳ هزار راس حیوان خانه‌گی در سطح ولایت واکسین شده است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS