محصولات گل‌خانه‌های ولسوالی قادس به بازار رسید

mail-admin
شنبه ۱۳۹۹/۴/۲۱ - ۱۲:۲۷
بادغیس
 
۲۱سرطان ۱۳۹۹
محصولات گل‌خانه‌هایی که توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از طریق پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی، CBARD، در ولسوالی قادس به منظور جلوگیری از کشت کوکنار ساخته شده‌اند، وارد بازار این ولسوالی شده است.
قادس یکی از ولسوالی‌های دور افتاده‌ی ولایت بادغیس است و اکثریت باشندگان آن زراعت‌پیشه هستند.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، قبلاً در این ولسوالی ۷۳ گل‌خانه بزرگ هریک با مساحت ۴۰۴ مترمربع برای مردان و ۴۴ گل‌خانه کوچک هریک با مساحت ۶۰ مترمربع به منظور فراهم‌سازی زمینه‌ی اشتغال و درآمد برای زنان ساخته است.
عبدالعظیم یک تن از دهقانان که قبل از این مصروف کشت کوکنار بود، می‌گوید که او تنها با عرضه‌ی بادرنگ محصول گل‌خانه‌اش به بازار ولسوالی قادس، ۹۶هزار افغانی به‌دست آورده است. این دهقان ۳۴ ساله که دارای ۹ فرزند دختر و پسر است، می‌گوید که قبلاً به‌دلیل کمبود آب، بخش زیادی از زمین‌های زراعتی‌اش را کوکنار می‌کاشت. او که مالک بیست جریب زمین است، می‌افزاید که نیمی از زمین‌هایش را کوکنار می‌کاشت، اما در نتیجه‌ی تحمل سختی‌های زیاد از هر جریب زمین نزدیک به ده‌هزار افغانی به‌دست می‌آورد. اما، او حالا صاحب یک گل‌خانه‌ی بزرگ شده که تنها در طول پنج‌ ماه، از درک عرضه و فروش بادرنگ این گل‌خانه ۹۶هزار افغانی درآمده کرده است. این دهقان درنظر دارد که در فصل دوم کشت، در گل‌خانه خود بادنجان رُمی بکارد.
شاه‌محمد یک دهقان دیگر نیز در ولسوالی قادس از مستفیدشوندگان پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی است. شاه‌محمد که پدر شش فرزند است، مانند دیگر دهقانان، قبلاً نیمی از زمین‌های زراعتی‌اش را کوکنار می‌‌کاشت، اما با وجود کار و زحمات زیاد، عاید ناچیزی به‌دست می‌آورد.
این دهقان می‌گوید که از شش جریب زمین کوکنار، سالانه به ارزش ۴۵هزار افغانی عاید به‌دست می‌آورد.
شاه‌محمد پس از این‌که صاحب یک گل‌خانه بزرگ به کمک پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی شد، میزان درآمدش از کار زراعتی تغییر کرد. او می‌گوید که در پنج ماه، از گل‌خانه خود ۱۰۵هزار افغانی عاید کرده است. این دهقان هفت‌هزار کیلو بادرنگ از یک گل‌خانه‌ی ۴۰۴ مترمربع زمین وارد بازار کرده است. او درنظر دارد در فصل دوم کشت نیز سبزیجات دیگری در این گل‌خانه کشت کند.
راه‌اندازی پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی توسط وزارت زراعت در ولسوالی قادس، فرصت‌های کاری برای زنان را نیز مساعد ساخته است.
بی‌بی‌ صاحب‌خان یک خانم زراعت‌پیشه در قریه «دربند سفید» ولسوالی قادس است که از طریق پروژه وزارت زراعت برایش یک گل‌خانه‌ای در مساحت ۶۰ مترمربع زمین ساخته شده است. کار در این گل‌خانه، فعالیت اصلی روزانه بی‌بی‌ صاحب‌خان است. او با کشت بادرنگ در فصل اول برداشت در این گل‌خانه، یک‌هزار و شش‌صد کیلوگرام بادرنگ حاصل گرفته است. به گفته‌ی این خانم، هرکیلو بادرنگ در بدل ۲۰ افغانی به فروش رفته و توانسته در پنج ماه، ۳۲هزار افغانی به‌دست بیاورد. بی‌بی‌ صاحب‌خان می‌گوید که این درآمد کمک بزرگی برای تامین مخارج خانواده و آموزش فرزندانش است.
پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی، برعلاوه‌ی ساخت گل‌خانه‌ها برای زنان و مردان زراعت‌پیشه، در بخش‌های ساخت دیوارهای استنادی، بندهای آب‌گردان، تقسیم‌کننده‌ی آب، سیفون، احداث باغ‌های جدید و کشمش‌خانه نیز فعالیت‌های گسترده در ولسوالی قادس داشته است. هم‌چنین آموزش زنان و مردان زراعت‌پیشه برای کار در گل‌خانه‌ها و دیگر فعالیت‌های زراعتی نیز شامل فعالیت‌های این پروژه می‌شود.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۴:۱۴
Background image

سفر هیئت ریاست منابع بشری وزارت زراعت به ولایت ارزگان

۱ ثور ‍۱۴۰۳ هـ.ش

هیئتی از ریاست منابع وزارت زراعت، آبیاری و مالداری این وزارت به منظور ارزیابی کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالدرای ولایت ارزگان به آن ولایت سفر کردند.
این هیئت مطابق. . .

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۱:۵۴
Background image

کمپاین مجادله علیه ملخ با حضور معین زراعت و مالداری در ولایت کندز افتتاح گردید

 

کمپاین مجادله علیه ملخ  در ولایت کندز با حضور داشت مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ریچارد ترانچارد رئیس سازمان خوراک و زراعت ملل متحد در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

BACK TO NEWS