مالداری در جوزجان رو به توسعه است

content_admin
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱۵ - ۱۶:۲۵
مالداری در جوزجان رو به توسعه است

جوزجان یکی از ولایت‌های مهم برای مالداری و پرورش حیوانات است. این ولایت بیش از یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار حیوان دارد.
جوزجان دارای چراگاه‌های وسیع می‌باشد و برای پرورش حیوانات مساعد است. دشت لیلی، بیانغر، طلاکل، التی چناق، سیاه‌کمر و تورلی از مهم‌ترین ساحات چراگاهی در جوزجان است.
ساحات دشت لیلی یکی از بزرگ‌ترین چراگاه‌های زمستانی و تابستانی نه تنها برای مالداران این ولایت است، بلکه برای مالداران ولایات سرپل، فاریاب و غور نیز چراگاهی مناسب است. چوپان‌های این ولایات در فصل زمستان از این چراگاه برای تغذیه –حیوانات‌شان استفاده می‌کنند. در جوزجان جمعاً یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۶۹۸ حیوان خانه‌گی مختلف تحت پرورش قرار دارند که اکثریت این حیوانات را گوسفندان قره‌قلی تشکیل می‌دهد.
پوست قره‌قل، شیر، گوشت و پشم تولیدات عمده‌ی حیوانی جوزجان می‌باشد. پوست قره‌قل جوزجان شهرت جهانی دارد.
وضعیت مالداری در جوزجان در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود یافته است. اما، خشک‌سالی در ۱۳۹۷ به وضعیت مالداری در این ولایت خساراتی سنگینی وارد کرد و در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد حیوانات به دلیل خشک‌سالی و کمبود خوراکه حیوانی کاهش یافت.
اما طی دو سال گذشته به اثر بارنده‌گی کافی و فراوان وضعیت چراگاه‌ها بهبود یافت و حالا مالداران از وضعیت مالداری‌ رضایت دارند. سکتور مالداری خوشبختانه روبه انکشاف می‌باشد و ‌می‌توان گفت که نسبت به سال‌های قبل وضعیت مالداری بهبود یافته ‌و مالداران دریک وضعیت خوب‌تری قرار دارند.
در همین حال، ریاست زراعت آبیاری و مالداری جوزجان در تشکیلات خویش یک باب فارم تکثیری و تحقیقاتی جهت ترویج و تکثیر نسل گوسفندان قره‌قلی دارد و همه ساله یک تعداد قوچ بره‌های نسلی به مالداران علاقه‌مند توزیع می‌کند. این اقدام باعث شده تا از یک طرف نسل اصیل قره‌قلی کشورمان حفظ گردد و از جانب دیگر علاقه‌مندی مالداران جلب کرده و روز به روز مالداری در حالت انکشاف است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۴۰
Background image

برنامه آگاهی‌دهی راجع به اهمیت علفچرها در ولسوالی قادس ولایت بادغیس دایر شد 

برنامه آموزشی پيرامون اهمیت و استفاده درست ازعلفچرهای عامه برای مالداران ولسوالی قادس ولایت بادغیس از سوی کارمندان ریاست زراعت آن ولایت دایر گردید.
آمریت منابع طبیعی ریاست زراعت، آبیاری. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۳۳
Background image

نشست مشورتی مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با اعضای کمیته هالند برای افغانستان 

نشست مشورتی با اشتراک مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، مدیریت های خدمات زراعتی و مالداری ولسوالی‌ها، و مسئولان کميته هالند و ده‌ها تن از مالداران در فارم شگوفان. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۲۹
Background image

کمپاین مبارزه با ملخ‌ها در ولسوالی رباط سنگی هرات آغاز شد

مسئولان در ولسوالی رباط سنگی هرات ‌می‌گویند از دو روز به این‌سو ملخ‌ها به کشت و زارهای زراعتی دهقانان این ولسوالی هجوم آورده اند و  کمپاین نا بودی آن‌ها آغاز شده تا از ضرر رساندن به کشت. . .

BACK TO NEWS