مالداری در جوزجان روبه توسعه است

mail-admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۹/۶ - ۱۱:۴۳
مالداری در جوزجان روبه توسعه است

۶قوس ۱۳۹۹
جوزجان یکی از ولایت‌های مهم برای مالداری و پرورش مواشی است. این ولایت بیش از یک‌ میلیون و شش‌صد هزار مواشی دارد.
جوزجان دارای علفچرهای وسیع می‌باشد و برای پرورش مواشی مساعد است. دشت لیلی، بیانغر، طلاکل، التی چناق، سیاکمر و تورلی از مهم‌ترین ساحات علفچر در جوزجان می‌باشد. ساحات دشت لیلی یکی از بزرگ‌ترین چراه‌گاه‌های زمستانی و تابستانی نه تنها برای مالداران این ولایت است، بلکه برای مالداران ولایات سرپل، فاریاب و غور نیز علفچر مناسب می‌باشد. چوپان‌های این ولایات در فصل زمستان از این چراگاه برای تغدیه مواشی‌شان استفاده می‌کنند. در جوزجان جمعاً یک‌میلیون و ۶۱۶هزار و ۶۹۸ راس حیوان خانه‌گی مختلف‌النوع تحت پرورش قرار دارند که اکثریت این مواشی را گوسفندان نسل قره‌قُل تشکیل می‌دهند.
پوست قره‌قُل، شیر، گوشت و پشم تولیدات عمده‌ی حیوانی جوزجان می‌باشد. پوست قره‌ُقُل جوزجان شهرت جهانی دارد.
وضعیت مالداری در جوزان در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود یافته است. اما، خشک‌سالی سال ۱۳۹۷ به وضعیت مالداری در این ولایت خساراتی سنگینی وارد کرد و در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد مواشی به‌دلیل خشک‌سالی و کمبود خوراکه حیوانی کاهش یافتند.
اما طی دو سال گذشته به اثر بارندگی کافی و فراوان وضعیت علفچرها بهبود یافت و مالداران از وضعیت مالداری‌ رضایت دارند. سکتور مالداری خوشبختانه روبه انکشاف می‌باشد و ‌می‌توان گفت که نسبت به سال‌های قبل وضعیت مالداری بهبود یافته ‌و مالداران دریک وضعیت خوب‌تری قراردارند.
در همین‌حال، ریاست زراعت آبیار و مالداری جوزجان در تشکیلات خویش یک باب فارم تکثیری و تحقیقاتی جهت ترویج و تکثیر نسل گوسفندان قره‌قُل دارد و همه ساله یک تعداد قوچ بره‌های نسلی به مالداران علاقمند توزیع می‌کند. این اقدام باعث شده تا از یک طرف نسل اصیل قره‌قُل کشور مان حفظ گردد و از جانب دیگرعلاقمندی مالداران جلب نموده و روز به روز مالداری در حالت انکشاف می‌باشد.

 

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS