فارم بودنه و افزایش تولید با ماشین جوجه‌کشی جدید

content_admin
شنبه ۱۴۰۰/۳/۸ - ۱۶:۶
فارم بودنه و افزایش تولید با ماشین جوجه‌کشی جدید

نجیب‌الله یک تن از فارم‌داران بودنه در ولایت بلخ است. او به همکاری برنامه حمایت اولویت ملی دوم وزارت زارعت، یک فارم بودنه تخمی و گوشتی را با  30 درصد سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی و 70 درصد سهم وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، فعال ساخته است.
نجیب‌الله در منطقه علم‌خان قسمت دوم شهرک آزادی ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ فارم بودنه دارد. او می‌گوید که این فارم بودنه‌ در حدود 900 متر مربع زمین ساخته شده است. به گفته او، دو سال از فعالیت این فارم می‌گذرد و سالانه در حدود 3000 بودنه را پرورش می‌دهد.
 این فارم‌دار بودنه می‌افزاید که قبل از همکاری برنامه حمایت اولویت ملی دوم، فارم بودنه وی با مشکلات زیاد روبه‌رو بود. نبود برق و آسیاب دانه بودنه، از جمله مشکلات اساسی این فارم بوده است. ظرفیت ماشین‌های جوجه‌کشی این فارم در یک دوره 1000 بودنه بوده است. او می‌گوید که با کمک و سرمایه‌گذاری مشترک پروژه نام‌برده، تحولی بزرگ در روند فارم‌داری بودنه به وجود آمده است. به گفته او، این فارم اکنون با سیستم برق سولری، ماشین جوجه‌کشی بودنه با ظرفیت 4000 قطعه و ماشین آسیاب دانه بودنه مجهز شده است.
نجیب‌الله سعیدی، مسوول سکتور خصوصی برنامه حمایت اولویت ملی دوم، می‌گوید «یک فارم بودنه تخمی و گوشتی را با سهم مشترک سرمایه‌گذاری 30 درصدی سکتور خصوصی و 70 درصد سهم وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، تجهیز کرده و ساخته‌ایم.» او می‌افزاید که قبلاً این فارم ظرفیت تولید یک هزار بودنه را داشت، اما با سرمایه‌گذاری جدید، ظرفیت تولید آن به پنج هزار بودنه افزایش یافته است.
سعیدی می‌گوید «پروژه حمایت اولویت ملی دوم، به این فارم ماشین جوجه‌کشی با ظرفیت پنج هزار بودنه، آسیاب دانه بودنه و سیستم برق سولری کمک کرده است. هزینه تجهیز این فارم به 698 هزار و 571 افغانی می‌رسد. تعمیر فارم همراه با قفس‌های نگهداری بودنه با سرمایه‌گذاری یک تن از متشبثان مالداری ساخته شده است.»
هم‌چنین سعیدی می‌گوید «براساس پلان تجارتی، این فارم ظرفیت تولید 36 هزار بیضه تخم بودنه، 8 هزار قطعه بودنه گوشتی و 15 هزار قطعه بودنه زنده را در یک سال دارد که در مجموع فروشات این فارم به‌طور اوسط دو میلیون و هفت‌صد و بیست هزار افغانی در یک سال می‌شود.»
در عین حال محمد‌سالم ساعی، رییس زراعت ولایت بلخ، می‌گوید که پنج فارم بزرگ بودنه در بلخ فعالیت دارد و بازار فروش بودنه در این ولایت خوب است. به گفته‌ او، نیاز به ایجاد فارم‌های زیاد بودنه وجود دارد که این ریاست با کمک و سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی بنا بر نیاز بلند بازار، فارم‌های بودنه را ایجاد می‌کند.
از فارم‌های بودنه سه نوع محصول بودنه (تخم بودنه، بودنه ذبح و پروسس شده و بودنه زنده) به دست می‌آید که  در بازار‌های داخلی به فروش می‌رسد.
غفار، یک تن از فروشنده‌گان بودنه در شهر مزارشریف است. او می‌گوید که علاقه‌مندی مردم به گوشت و تخم بودنه زیاد است. او می‌افزاید که 12 دانه تخم بودنه را به 35 افغانی، یک بودنه ذبح شده را به 70 افغانی و بودنه‌های زنده را به قیمت‌های مختلف در بازار‌های محلی به فروش می‌رساند.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری هدف از ایجاد و تجهیز فارم‌های بودنه را جذب سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی در بخش زراعت، افزایش اشتغال‌زایی میان متشبثان مالداری و بلند بردن سطح عاید مالداران روستایی می‌گوید.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS