طرح ملی ساخت باغ‌های خرما از سوی شورای عالی اقتصادی تأیید شد

mail-admin
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۴/۲۵ - ۱۱:۴۳

۲۳ سرطان ۱۳۹۸
طرح ملی احداث باغ‌های خرما که به اساس هدایت محمداشرف غنی رییس جمهور کشور، از سوی وزارت زراعت تهیه و توسط نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری به شورای عالی اقتصادی ارایه گردیده بود، از سوی این شورا، تأیید شد.
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، ‌آبیاری و مالداری می‌گوید: «وزارت زراعت به اساس این طرح، قرار است که دو هزار و ۷۰۰ هکتار باغ تجارتی خرما بسازد و نیز سه لابراتوار را برای کشت انساج به منظور تولید و تکثیر نهال‌های اصلاح‌شده و تصدیق‌شده‌ی نژادهای گوناگون و خوش‌کیفیت خرما، ایجاد کند.»
آقای رستمی گفت: «هم‌چنان ساخت فارم تحقیقاتی و کلکسیون ملی خرما در ولایت‌های فراه، هلمند و ننگرهار و تطبیق استندردها، ‌کنترل کیفیت و صدور تصدیق‌نامه‌ها، بازاریابی و خدمات ترویجی بخش‌های دیگر این طرح وزارت زراعت است.»
برنامه‌ی وزارت زراعت در این طرح، شامل ساخت باغ‌های تجارتی خرما، استفاده از زمین‌های خشک و غیر قابل کشت برای ساخت باغ‌های خرما، تولید نهال‌های اصلاح‌شده‌ی خرما از نژادهای مختلف توسط زرع انساج، تولید محصول خوش‌کیفیت برای مارکیت‌های داخلی، زمینه‌سازی برای کار در بخش باغداری و ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری برای سکتور خصوصی و ایجاد کلکسیون ملی نهال‌های گوناگون خرما است.
در تطبیق این طرح، ۱۵.۱۱ میلیون دالر امریکایی هزینه می‌شود.
افغانستان با داشتن اقلیم متنوع، ‌تابستان گرم، خشک و طولانی، دشت‌ها و ریگ‌زارها برای کشت و تولید خرما مساعد است. کشت خرما از زمان‌های قدیم به خودرو و عنعنه‌ای در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، فراه، نیمروز، ‌هلمند، قندهار و خوست رایج بوده و توسط تخم تکثیر می‌شود. شرایط اقلیمی ولایت‌های یاد شده برای کشت و حاصل‌دهی خرما بسیار مساعد است.
در سال ۲۰۰۸، ۱۰ هزار نژاد مختلف خرما از طرف عربستان به افغانستان اهدا شد و در ولایت‌های ننگرهار، لغمان و هلمند کشت شد.
افغانستان سال گذشته ۱۸ هزار و ۷۶۰ تن خرما به ارزش ۹.۲ میلیون دالر امریکایی واردات داشته است. هدف اساسی وزارت زراعت با ساخت و تطبیق این طرح، افزایش تولید خرمای خوش‌کیفیت به منظور تعویض واردات است. خودکفایی در تولید خرمای مصرفی داخلی، می‌تواند سالانه حدود ۱۰ میلیون دالر به رشد اقتصاد افغانستان بیفزاید و در کنار آن، زمینه‌های کاروبار و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری را فراهم کند.
وزارت زراعت هم‌چنان از سرمایه‌گذاران و سکتور خصوصی می‌خواهد که برای دریافت همکاری‌ها در تطبیق این طرح، به این وزارت مراجعه کنند.

تازه ترین اخبار

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۷
Background image

اشتراک موسسات فعال در سکتور زراعت در نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی

نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی با شعار «زمینه سازی بنیادی به زراعت زمینه ساز خوکفایی افغانستان» در بادام باغ کابل از ۱۲ الی ۱۵ ثور برگذار می‌شود، که در این نمایشگاه موسسات همکار وزارت. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۱
Background image

ملاقات معین زراعت و مالداری با مسوولان دفتر"تی. ام. آی"

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با محمد حامد امیری مسوول عملیاتی و شماری از مسوولان دیگر دفتر "تی. ام. آی" پیرامون ساخت فارم‌های مالداری گفتگو. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۳:۱۷
Background image

معین زراعت و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار کرد

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار و پیرامون اشتراک در نمایشگاه ملی بادام باغ گفتگو نمود.
مولوی صدراعظم عثمانی در. . .

BACK TO NEWS