سفر وزیر زراعت به ننگرهار:تهداب‌گذاری، افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌ها به ارزش ۶۵۴ میلیون افغانی

content_admin
دوشنبه ۱۳۹۸/۶/۲۵ - ۱۵:۹
د ۶۵۴ میلیونه افغانیو په ارزښت د یوشمېر پروژو پرانسته، ګټې اخیستنې ته سپارل او د بنسټ ډبرې اېښودل

۲۵ سنبله ۱۳۹۸
نصیراحمد درانی وزیر زراعت، در ادامه‌ی سفرهای ولایتی‌اش این بار به ولایت ننگرهار رسید. قرار است که آقای درانی در این سفر، به ارزش ۶۵۴ میلیون افغانی شماری از پروژه‌ها را تهداب‌گذاری و برخی را افتتاح کند و نیز یک تعداد پروژه‌های دیگر را به بهره‌برداری بسپارد.
وزیر زراعت در آغاز سفرش، در نشستی با حضور والی، دهقانان، اعضای شوراهای انکشافی و بزرگان ننگرهار نیز حضور یافت و سخنرانی کرد. او گفت که امروز در چهار بخش، «سبزخانه‌ها»، «کانال‌ها و آبیاری»، «زراعت و مالداری» به ارزش ۶۵۴ میلیون افغانی پروژه‌ها افتتاح، تهداب‌گذاری و یا به بهره‌برداری سپرده می‌شود. آقای درانی گفت که شماری از کانال‌های آبیاری آماده‌ی بهره‌برداری است و نیز «مؤسسه‌ی ودان افغانستان» برای ولسوالی‌های کامه، سرخرود و بهسود به ارزش ۳۰۳ میلیون افغانی به بیش از دو هزار و ۳۰۰ مالدار در بخش مالداری برای دو سال خدمات عرضه می‌کند.
افتتاح پروژه‌ی «انکشاف زنجیره ارزش باغداری»: ۵۰ درصد کمک بلاعوض به سرمایه‌گذاران
آقای درانی یادآور شد که پروژه‌ی جدید «انکشاف زنجیره ارزش باغداری» امروز عملاً در ننگرهار به کار آغاز می‌کند. او گفت که این پروژه می‌تواند در سکتور باغداری و زراعت این ولایت، تحول بیش‌تر ایجاد کند. وزیر زراعت در باره‌ی روند عملی شدن رشد پایدار زراعت توسط این پروژه گفت: «در ایجاد باغ‌های جدید، بدون سکتور خصوصی توسعه‌ی پایدار زراعت ناممکن است، به این لحاظ ما از طریق این پروژه‌، برای سکتور خصوصی که در بخش پروسس، بسته‌بندی و لابراتوار سرمایه‌گذاری می‌کند، ۵۰ درصد کمک بلاعوض می‌کنیم.»
نصیراحمد درانی افزود که در بخش افزایش خدمات ترویج، در اکثریت مناطق مرکز آموزش‌دهی دهاقین یا مرکز معلوماتی برای دهاقین یا «FLRC» ایجاد می‌شود تا با دهقانان بیش‌تر کار شود.
تا سه ماه، ۲۳۰ سبزخانه به بهره‌برداری می‌رسد
وزیر زراعت هم‌چنان یادآور شد که در بخش سبزخانه‌ها مشکلاتی که وجود دارد که با مشورت و خواست اداره‌ی محلی و همکاری دهاقین حل می‌شود و ما ۲۳۰ سبزخانه‌ی جدید را برای خانم‌های زراعت‌پیشه‌ی شش ولسوالی هدایت می‌دهم که در نهایت در دو ماه تا سه ماه آینده برای این خانم‌ها ساخته شوند و به بهره‌برداری سپرده شود.
در ولسوای‌های تازه‌پاک‌سازی شده پروژه‌های بیش‌تر تطبیق می‌شود
نصیراحمد درانی گفت که «انکشاف متوازن برای ما یک اصل است، ولسوالی‌هایی که به همت مردم و نیروهای امنیتی تصفیه شده، نیاز به تطبیق پروژه‌های انکشافی دارد و ما برای این ولسوالی‌ها برنامه‌های منظم داریم. ظرفیت انکشاف و سرمایه‌گذاری در سکتور زراعت در این‌جا وجود دارد و ما پروژه‌ها را بیش‌تر می‌سازیم.»
تخم‌های اصلاح‌شده به موقع توزیع می‌شود
وزیر زراعت در این مراسم گفت که «مانند سال گذشته امسال نیز به وقت کشت و مشخص آن تخم‌های اصلاح‌شده به دهقانان مستحق توزیع می‌شود.» توزیع به موقع تخم‌های اصلاح‌شده برای اولین بار در سال گذشته در کنار بارنده‌گی‌های زیاد، از عوامل افزایش تولید زراعتی امسال بود.
در همین حال، شاه‌محمود میاخیل والی ننگرهار در نشست با بزرگان، دهقانان، مسوولان شوراهای انکشافی و مسوولین محلی ننگرهار گفت: «خوش هستم که وزیر صاحب به ننگرهار تشریف آورده و این ولایت وضعیت زراعت امسال نسبت به سال گذشته فوق‌العاده تغییر آمده است، برخی از ولسوالی‌هایی که در گذشته ناامن بودند، اکنون امنیت بهتر شده و داعش از ولسوالی‌های اچین، چپرهار و سایر ولسوالی‌ها نابود شده و اکنون نیاز است که پروژه‌های انکشافی به خصوص در بخش زراعت بیش‌تر شود.»
والی ننگرهار گفت: «صادرات سبزیجات و میوه‌جات ما خصوصاً به پاکستان بیش‌تر شده است و نیاز بیش‌تر به سرمایه‌گذاری با همکاری سکتور خصوصی، در بخش بسته‌بندی است.»
آقای میاخیل گفت که در نُه ولسوالی جلغوزه سیاه تولید می‌شود و ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش پروسس جلغوزه وجود دارد و فعلاً کیفیت و کمیت تولیدات زراعتی خوب شده است.
والی ننگرهار از وزیر زراعت خواست که پروژه‌های انکشافی زراعتی را در ولسوالی‌هایی که تازه تصفیه شده‌اند، تطبیق کند.
هم‌چنان در این مراسم دهقانان نیز به ابراز مشکلات‌شان پرداختند و به آن‌ها راه‌حل خواستند.
سردار ولی که به نماینده‌گی از دهقانان سخن می‌راند، گفت: «ننگرهار یک ولایت زراعتی است و برای ما برخی مشکلات وجود دارد. پروژه‌های سبزخانه‌ها بسیار مفید است، در جاهایی که باغ نیاز است، باید تمرکز شود و فعلا بر اساس نیازهای دهقانان تطبیق می‌شود. در بخش باغ‌ها، پروژه‌ی نوی که شروع می‌شود آرزو داریم که در ولسوالی‌های دور که پروژه‌ها کم‌تر تطبیق شده، باید اولویت باشد. در بخش پروگرام‌های ترویجی، خواهش ما این است که دهقانان خبر شوند و در مناطق و ولسوالی زراعتی و دور بیش‌تر شود. ‌هم‌چنین تخم‌های اصلاح‌شده در زمان مشخص و فصل کشت توزیع شود.»
قرار است در ادامه‌ی این سفر، وزیر زراعت ده‌ها پروژه و برنامه را بعضاً تهداب‌گذاری و شماری را افتتاح کند و برخی را هم به بهره‌برداری بسپارد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS