زعفران بادغیس ۳۶ درصد افزایش یافت

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۱۴:۱۹
 زعفران بادغیس ۳۶ درصد افزایش یافت

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس می‌گوید که برنامه‌های حمایتی وزارت زراعت و آب و هوای مناسب در ۱۳۹۸، باعث رشد تولید زعفران در این ولایت شده است.
با ابراز این مطلب، عبدالتواب تائب رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، از افزایش ۳۶ درصدی زعفران در سال جاری خبر می‌دهد. آقای تائب می‌گوید: «در سال جاری ساحه کشت زعفران به ۱۰.۴۸۵ هکتار زمین می‌رسد که میزان حاصلات آن به ۵۷.۵۸ کیلو گرام رسیده است؛ در حالی که حاصلات سال قبل، ۳۶.۵ کیلو گرام بود.»
تائب می‌گوید: «همکاری ریاست زراعت در انتخاب پیاز مرغوب، توافق نبات زعفران به آب هوای منطقه، در نظر گرفتن تراکم پیاز زعفران در قسمت کشت زعفران، توزیع لوازم کاشت و برداشت، توزیع کود‌های کیمیایی اداره‌ی وزارت زراعت از دلایل افزایش حاصلات زعفران در سال جاری بوده است.»
زعفران در ولسوالی‌های قادس، مقر، قلعه نو، آب‌کمری و بالامرغاب بادغیس زیادتر کشت می‌شود.
غلام‌ربانی یکی از زعفران‌کاران قریه لنگر شریف ولسوالی قادس ضمن، خرسندی از حاصلات زعفرانش می‌گوید: «حاصلات امسال زعفران خوب بود، ما برداشت خوب داشتیم ما از وزارت زراعت می‌خواهیم که در ترویج و انکشاف زعفران، ما را بیش‌تر همکاری کند.
این زعفران‌کار گفت: «در ولایت ما با داشتن زمین حاصل‌خیز و هوای مناسب زمینه خوب برای کشت زعفران وجود دارد.»
ریاست زراعت بادغیس در نظر دارد تا با راه‌اندازی آموزش‌ها در بخش کشت، تولید، پروسس و بسته‌بندی به شکل معیاری و استندرد و آگاهی‌دهی دهقانان از اهمیت اقتصادی زعفران، زمینه‌ی ایجاد قطعات نمایشی در ساحات مختلف ولایت، غرض بدیل کشت کوکنار ایجاد کند و زمینه‌ی رشد و ترویج زعفران را مهیا سازد.
ولایت بادغیس از ولایت‌های کوهستانی کشور، با داشتن محصولات پسته و خربزه و حالا پس از آن دو، زعفران، مشهور است.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۶:۱۷
Background image

ورکشاپ پلان‌گذاری نباتات تابستانی زون مرکزی دایر گردید

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست عمومی تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به‌ همکاری دفتر سازمان خوراک و غذا سازمان ملل، ورکشاپ پلانگذاری نباتات تابستانی زون مرکزی را برگزار نمود.
مولوی صدراعظم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۲:۳۹
Background image

تاکید معین مالی و اداری بر فعال سازی فابریکه لبینات ریشخور

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخوند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از فابریکه پروسس لبنیات واقع در ساحه ریشخور ولایت کابل بازدید و تاکید بر فعال سازی آن کرد.
م. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۱:۴۶
Background image

نظارت از جریان کار اعمار چکدم  در قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب

کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از جریان پیشرفت کار پروژه آبیاری اعمار چکدم قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار با حضور نماینده‌گان مقام ولایت، ریاست‌های شهرسازی و اقتصاد. . .

BACK TO NEWS