روزانه ۳۵ هزار لیتر شیر در بلخ پروسس می‌شود

mail-admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۹/۹ - ۱۴:۰
روزانه ۳۵ هزار لیتر شیر در بلخ پروسس می‌شود

۹ قوس ۱۳۹۹
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بلخ، می‌گوید که روزانه در این ولایت ۳۵ هزار لیتر شیر در مراکز پروسس این ولایت، پروسس و تولید می‌شود.
محمد‌سالم ساعی رییس زراعت ولایت بلخ می‌گوید که روزانه بیش از ۳۵ هزار لیتر شیر در فارم‌ها و مراکز پروسس تولید و از آن ماست، دوغ، چکه، مسکه و پنیر ساخته می‌شود. به گفته‌ی او، این تولیدات در دکان‌ها و مراکز تجارتی لبنیات فروخته می‌شود.
آقای ساعی گفت: «در ولایت بلخ ۲۵ فارم تولید شیر با ۱۰ تا ۲۰۰ گاو اصلاح‌شده وجود دارد که به ‌منظور تولید شیر فعالیت می‌کنند. ‌‌هم‌چنان نسل اصلاح‌شده گاوهای شیری نیز در بین خانواده‌های دهقانان ترویج یافته است و شیر تولیدشده بیش‌تر به مراکز پروسس انتقال می‌یابد. اما مقدار تولید شیر، بیش‌تر وابسته‌گی به تعداد فارم‌های گاوداری دارد.»
رییس زراعت بلخ هم‌چنین افزود: «فارم‌های چاق‌سازی حیوانات به بیش از ۲۰ فارم رسیده که حیوانات پس از چاق‌سازی غرض فروش به کابل و ولایات هم‌جوار انتقال پیدا می‌کند. خدمات صحت حیوانی در سطح ولسوالی بهبود پیدا کرده است، اصلاح نسل و القاح مصنوعی در گاوها بیش‌تر گردیده و نسل اصلاح‌شده گاوهای شیری از نوع «هلشتاین» افزایش پیدا کرده است که از ولایت بلخ به دیگر ولایات شمال کشور‌ غرض تربیت و فروش انتقال پیدا می‌کند.»
در همین حال، شماری از مالداران ولایت بلخ از دولت می‌خواهند تا از فارم‌های موجود حمایت تخنیکی کند و با تشویق سکتور‌ خصوصی توسط پیشکش کردن برنامه‌های سب‌سایدی زمینه افزایش فارم‌های تولید و پروسس شیر را بیش‌تر بسازد.
احیای چراگاه‌ها، تهیه علوفه و ‌جیره‌ی زمستانی برای مالداران، اصلاح نسل حیوانات شیری از دیگر خواست‌های مالداران ولایت بلخ است.
با این حال، محمدسالم ساعی می‌گوید که در تولید شیر و فارم‌های گاوداری انکشاف و پیش‌رفت خوبی دیده می‌شود، مقدار تولید شیر و فعالیت فابریکه‌ها در عرصه‌ی پروسس شیر بیش‌تر گردیده است. به گفته‌ی او، فعلاً در ‌مارکیت جنس واردات لبنیات کاهش یافته، اما اراضی چراگاه در مقایسه با گذشته‌ها کم‌تر شده است. آقای ساعی تاکید کرد که مالداران به دلیل نبود چراگاه‌ها با مشکل مواجه‌اند.
ولایت بلخ از نظر مالداری شهرت دیرینه دارد. قبل از جنگ‌های داخلی در کشور، بلخ یکی از ساحات عمده‌ی پرورش گوسفندان ترکی‌ و قره‌قل به شمار می‌رفت.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۸ - ۱۵:۳۳
Background image

برای ۸۰ مالدار در ولسوالی قره باغ ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع شد

۸  ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کابل، به‌همکاری کمیته هالند برای افغانستان، برای ۸۰ خانم بیوه مالدار خوراکه حیوانی توزیع نموده است.
برای هر خانم مالدار، ۱۰۰. . .

شنبه ۱۴۰۳/۲/۸ - ۱۵:۳۲
Background image

برای ۵۲ تَن مالدار در ولسوالی شکردره ولایت کابل وسایل مالداری توزیع شد

۸  ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کابل، به همکاری کمیته هالند برای افغانستان، برای ۵۲ تَن مالدار وسایل مالداری توزیع نموده است.
سطل‌های جمع‌آوری شیر و کارت‌های ادویه. . .

شنبه ۱۴۰۳/۲/۸ - ۱۵:۳۰
Background image

توزیع ۱۵ فرد گاو شیری در ولسوالی قره باغ ولایت کابل

۸ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کابل، به همکاری موسسه «یتیم خانه افغانستان»، برای 15 فامیل بی‌بضاعت گاو شیری توزیع نموده است.
برای هرفامیل یک فرد گاو در نظر گرفته. . .

BACK TO NEWS