تربوز؛ دومین میوه از لحاظ تولید بیشتر

content_admin
دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۲۱ - ۱۷:۶
آمار وزارت زراعت، آبیاری و مالداری نشان می‌دهد که تربوز پس از انگور، بیشترین مقدار تولید در سطح کشور را دارد. براساس این آمارها، سال گذشته بیش از 66 هزار هکتار زمین تحت کشت تربوز قرار داشت و از آن ۹۹۰ هزار و ۳۱۸ متریک‌تُن حاصل به‌ دست آمده است.

۲۱ سرطان ۱۴۰۰
آمار وزارت زراعت، آبیاری و مالداری نشان می‌دهد که تربوز پس از انگور، بیشترین مقدار تولید در سطح کشور را دارد. براساس این آمارها، سال گذشته بیش از 66 هزار هکتار زمین تحت کشت تربوز قرار داشت و از آن  ۹۹۰ هزار و ۳۱۸ متریک‌تُن حاصل به‌ دست آمده است.
نیمروز، فراه و بادغیس از تولیدکننده‌گان اصلی تربوز در سطح کشور به شمار می‌روند. سال گذشته ولایت نیمروز شاهد برداشت ۱۵۰ هزار و ۸۹۲ تُن، فراه ۱۳۷ هزار و ۲۰۷ تُن و بادغیس ۱۱۳ هزار و ۵۱ متریک‌تُن تربوز بود.
امسال نیز با وجود خشک‌سالی در اکثر ولایت‌ها، میزان تولید تربوز خوب بوده، اما جنگ و ناامنی سبب شده تا این حاصلات برداشت درست نشود.
 شماری از دهقانان نیمروز، کندز، فراه، هرات، قندهار، بلخ و بادغیس می‌گویند که آنان به‌ دلیل جنگ نتوانسته‌اند محصولات‌شان را به‌درستی جمع‌آوری کنند. این دهقانان نگران فاسد شدن محصولات‌شان هستند.
محمداسماعیل، یکی از باشنده‌گان مرکز ولایت فراه، می‎گوید که حاصلات تربوز امسال با وجود خشک‌سالی و کمبود آب خوب است، اما نبود امنیت و بازار فروش، قیمت این محصول را پایین آورده است. او گفت که قیمت یک کیلوگرام تربوز تا چهار افغانی رسیده است.
مسوولان ریاست‌های زراعت در این ولایات نیز می‌گویند که ناامنی، انتقال این محصول به دیگر ولایات را دشوار ساخته است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS