به مناسبت فرارسیدن عید قربان کمپاین مجادله علیه تب خونریزی دهنده کانگو آغاز شد

mail-admin
دوشنبه ۱۴۰۳/۳/۲۱ - ۱۳:۲۱
به مناسبت فرارسیدن عید قربان کمپاین مجادله علیه تب خونریزی دهنده کانگو آغاز شد

۲۱ جوزا ۱۴۰۳ هـ.ش
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با فرا رسیدن عید سعید قربان و با درک نیازمندی جهت حفاظت از صحت هموطنان کمپاین مجادله علیه تب خون ریزی دهنده کانگو را آغاز و در رابطه به این مرض برای مردم آگاهی دهی می کند.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به منظور جلوگیری از سرایت تب خون ریزی دهنده گانگو در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان کمپاین مخصوص مجادله و آگاهی دهی را به راه انداخته است که در جریان آن در مرکز و ولایت مواشی و جای بود باش آن‌ها دواپاشی گردیده و در کنار آن معلومات لازم در رابطه به مرض برای باشنده گان اراییه می شود.
کانگو یا تب خونریزی دهنده یک بیماری کشنده است که این مرض خون ریزی دهنده از طریق حیوانات به انسان ها سرایت می کند که در جریان عید قربان خطر انتشار آن بیشتر می‌گردد. کانگو بیشتر از طریق حشرات، کنه‌ها و خزنده ها و یا هم از طریق مواشی به حیوانات انتقال می‌یابد.
این تب یک بیماری مشترک میان حیوانات و انسان‌ها است که بسیاری اوقات از طریق حیوانات به انسان‌ها انتقال می یابد و گاهی باعث مرگ انسان‌ها می شود.
به منظور جلوگیری از کنه‌های تب خونریزی دهنده کانگو دواپاشی حیوانات و جای بودباش آن‌ها و مراعت حفظ الصحه از نکات مهمی ‌باشد که از انتشار بیماری جلوگیری می‌کند.
شخص مصاب به بیماری کانگو در بدنش لکه‌های خونی نمایان می‌گردد و تب نیز می‌داشته باشد. این بیماری عموما از حیوانات با انسانها و از شخص مصاب به شخص دیگری انتقال می‌یابد؛ نخستین علامت آن تب شدید، سردردی و شخی عضلات می باشد.
 در موارد پیشرفته ممکن است شامل لکه های سبز رنگ زیر پوست، سرگیجه و در نهایت خونریزی از دهان و بینی باشد. احتمال درمان افراد مبتلا به این بیماری در سه تا چهار هفته اول وجود دارد و در صورت عدم درمان در این مدت ممکن است جان خود را از دست بدهند.
داکتران می گویند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید در هنگام برخورد با حیوانات از دستکش، ماسک، جوراب و دستکش سفید استفاده کرد.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۹
Background image

توزیع خوراکه حیوانی را برای‌ ۶۰ فامیل مالدار در دو ولسوالی ولایت کابل 

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت در همکاری کمیته هالند به منظور  بخش رشد و انکشاف سکتور مالداری به ۶۰ فامیل مالدار در در ولسوالی‌های میربچه کوت و گلدره ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع کرده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۶
Background image

کنترول و بررسي از مراکز جمع آوري پشم و کشمیره ولسوالی بغلان مرکزی

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بغلان از ۲۶ مرکز جمع آوری پشم و کشمیره که  به همکاري دفتر کمیته هالند براي افغانستان و کمک مالي دفتر دی آی ایجاد شده است. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۲
Background image

به ۷۰ مالدار در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ خوراکه چاق کننده حیوانات توزیع شد 

۶ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت ولایت بلخ درهمکاری کمیته هالند برای افغانستان  برای ۷۰ تن از مالدارن ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به مقدار 7 هزار کیلوگرام خوراکه کانسنتریت چاق کننده حیوانات. . .

BACK TO NEWS