ایجاد ۱۰۸ انجمن جنگل‌داری جلغوزه و چهارمغز در سه ولایت

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۹/۳۰ - ۱۵:۴۴
 ایجاد ۱۰۸ انجمن جنگل‌داری جلغوزه و چهارمغز در سه ولایت

۳۰ قوس ۱۳۹۸
ریاست عمومی منابع طبیعی، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سال روان، ۱۰۸ انجمن جنگل‌داری جلغوزه و چهارمغز را غرض تولید نهال، احیا و حفاظت ساحات در ۱۵ ولسوالی ولایت‌های خوست، پکتیا و پکتیکا ایجاد کرده است.
این انجمن‌ها، جمعاً یک‌هزار و ۸۰ خانواده را شامل می‌شوند و برای ساخت قوریه‌های خانه‌گی جلغوزه و چهارمغز به ریاست‌های زراعت، ولایت مربوطه معرفی و پس از کسب آموزش‌های فنی، بسته‌های زراعتی را دریافت کردند.
پروژه قوریه‌های خانه‌گی جلغوزه و چهارمغز، یکی از پروژه‌های انکشافی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری است که در مطابقت به استراتژی تنظیم منابع طبیعی طرح گردیده است. این پروژه از سوی دولت جمهوری اسلامی افغانستان تمویل می‌شود و هدف اصلی آن رشد اقتصاد ملی و سهم‌گیری فعال جوامع محلی در راستای احیا و حفاظت جنگل‌های طبیعی به خصوص جنگل‌های جلغوزه و چهارمغز است.
پروژه احداث قوریه‌های خانه‌گی طی دو سال آینده (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) حدود شش میلیون نهال جلغوزه و چهارمغز را برای احیای هشت هزار و ۷۰ هکتار ساحه جنگلی از بین رفته، تولید می‌نماید که این رقم هر سال نظر به مقدار تولید نهال بالا خواهد رفت.
محمد امان امانیار، رییس جنگلات در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، می‌گوید که تطبیق پروژه قوریه‌های خانه‌گی در کوتاه‌مدت ( یک تا دو سال) سبب اشتغال و معیشت برای یک هزار و ۸۰ خانواده و در میان‌مدت با غرس حدود شش میلیون نهال در ساحه، برای هزاران نفر زمینه‌ی کار ایجاد خواهد کرد.
آقای امانیار هر چند احیای مجدد جنگل‌های جلغوزه را در مقایسه به سایر جنگل‌های میوه‌دار نسبتاً طویل‌مدت توصیف می‌کند، اما تاکید می‌ورزد که با احیای مجدد جنگل‌های تخریب‌شده زمینه معیشت پایدار برای هزاران تن از جوامع محلی فراهم خواهد شد.
بر اساس طرزالعمل این پروژه، نهال تولید شده در سه قسط از قوریه‌داران خانه‌گی خریداری می‌شود و بعد از آن توسط انجمن‌های مربوطه در ساحه‌ی اصلی جنگل غرس، حفاظت و نگهداری می‌شود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS