افغانستان در سکتور مرغداری به ۸۰ درصد خودکفایی رسیده است

content_admin
شنبه ۱۳۹۸/۷/۲۰ - ۱۳:۵۴
 افغانستان در سکتور مرغداری به ۸۰ درصد خودکفایی رسیده است

پس از آن که واردات مرغ‌های پیر یا «بریدر» منع شد، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با برنامه‌های حمایتی‌اش یک‌جا با سکتور خصوصی، تلاش کرده‌اند که این سکتور را به سمت خودکفایی سوق بدهند.
در حال حاضر ظرفیت سالانه‌ی تولید گوشت مرغ در کشور ۲۱۹ هزار تن است، در حالی که نیاز سالانه مصرف گوشت مرغ در افغانستان ۲۹۵ هزار تن می‌باشد. این آمار نشان می‌دهد که ۸۰ درصد گوشت مرغ در داخل تولید می‌گردد.
علی‌اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید: «خوشبختانه با توجه با برنامه‌های حمایتی و تطبیق پروژه‌هایی که وزارت زراعت بر سکتور مرغداری طی سال‌های گذشته به خصوص طی دو سال گذشته عملی ساخته سکتور مرغداری افغانستان به خودکفایی نزدیک شده، در حال حاضر ۸۰ درصد نیاز‌های مردم افغانستان از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود.»
وزارت زراعت همه‌ساله ۱۰ فارم مرغداری بزرگ تجارتی را در کشور برای سرمایه‌گذاران می‌سازد. قرار است در سال روان ۷۰ فارم مرغداری در کشور ساخته شود. هم‌چنان با بسته شدن دروازه‌ی واردات به روی مرغ‌های پیر، ده‌ها فارم بزرگ که از فعالیت باز مانده بودند دوباره به کار آغاز کردند، و چند فارم مرغداری دیگر به تازه‌گی تاسیس شده‌اند.
آقای رستمی گفت: سالانه وزارت زراعت ده‌ها فارم‌های بزرگ تجارتی را در سطح کشور می‌سازد، در سال جاری ۷۰ فارم مرغداری که ۱۰ فارم آن ۱۰ هزار قطعه‌ای است و ۶۰ فارم پنج هزار قطعه‌ای، برای سکتور خصوصی ساخته می‌شود که تقریباً ۶۰ درصد هزینه‌ی ساخت آن‌ها به همکاری مالی و تخنیکی وزارت زراعت است و بقیه سهم سرمایه‌گذاران سکتور خصوصی می‌باشد.
معروف ظفر رییس اتحادیه مرغداران افغانستان در این باره می‌گوید: «در حال حاضر در کشور ۱۰ هزار و ۸۲۴ فارم مرغداری فعالیت دارد که از میان آن‌ها هشت‌هزار و ۸۰۰ فارم مرغ‌های گوشتی و بیش از ۶۰۰ فارم، پرورشگاه‌های مرغ تخمی‌اند.»
آقای ظفر اظهار کرد: «بیش ۱۲۰ هزار نفر در بخش سکتور مرغداری فعالیت می‌کنند به صورت مستقیم و بیش از ۳۰۰ هزار به شکل غیر مستقیم در این راستا فعالیت دارند که در ۱۷ ولایت کشور، روی پرورش مرغ، بیش‌تر کار می‌شود.»
وی علاوه کرد: «مواد خوراکی مرغ‌ها، پیش از این، از خارج وارد می‌شد اما حالا در داخل کشور از جواری، سویا، گندم، جو، برنج، ویتامین و منرال‌های ترکیبی است.»
وی در اخیر گفت: «ما از مردم‌مان می‌خواهیم که از تولیدات داخلی کشور استفاده‌ی بیش‌تر کنند تا به خودکفایی برسیم.»
احمدتمیم جلال‌زی مسوول فارم افغان معیار است. آقای جلال‌زی می‌گوید: «فارم ما ظرفیت ۳۰۰ هزار مرغ را در یک زمان دارد و ۱۹۰ هزار تخم مرغ در روز تولید می‌کند، در این فارم برای بیش از ۱۰۰ نفر زمینه‌ی کار ایجاد شده است، این فارم را به هزینه هفت میلیون افغانی (دالر؟) ساخته‌ایم.»
هم‌چنان وزارت زراعت آبیاری و مالداری سالانه ده‌ها فارم کوچک مرغداری را به زنان تهی‌دست می‌سازد که در بالا رفتن سطح تولید در کشور نقش اساسی دارد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS