احداث ۳۷ جریب باغ لیمو و مالته در لغمان

content_admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۸ - ۱۵:۲۴
احداث ۳۷ جریب باغ لیمو و مالته در لغمان

پروژه زنجیره ارزش باغداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در ولایت لغمان ۳۷ جریب زمین را در شهر مهترلام باغ مالته و لیمو ساخته ‌است.
عزیزرحمان جبارخیل مسوول پروژه زنجیره ارزش باغداری یا HVCDSP، در لغمان، می‌گوید در جریان سال ۱۳۹۹ در مجموع ۳۷ جریب زمین را باغ ستروس در این ولایت ساخته‌اند. آقای جبارخیل گفت: «از این باغ‌ها که ۱۵ جریب آن لیمو ۲۲ جریب آن مالته ‌‎است به‌صورت تجارتی برای باغداران مهترلام ساختیم. پلان داریم که در جریان سال ۲۰۲۱ در مجموع ۴۹ جریب زمین را باغ ستروس و ۲۵ جریب زمین دیگر را در شهر مهترلام و ولسوالی قرغه‌ای لغمان باغ خرما بسازیم.»
باغداران در لغمان از حمایت و همکاری دولت استقبال نموده و از سرمایه‌گذاری‌شان خوشبین‌اند.
اسدالله یک‌تن از باشنده‌گان منطقه بادپَخ مرکز لغمان می‌باشد که دست به سرمایه‌گذاری بزرگی در بخش باغداری زده است. او که از همکاری وزارت زراعت مستفید شده می‌گوید: «ساحه ۵۰۰ جریب زمین را از حکومت اجاره گرفتیم در منطقه دشت بابا صاحب در مرکز لغمان، ۳۰ جریب زمین آن از طرف پروژه زنجیره ارزش باغداری وزارت زراعت برایم باغ لیمو و مالته ساخته شده، بخش دیگری از آن را خودم باغ انار، انگور و بادام ساختم. در نظر داریم آن را در سال‌های آینده افزایش دهیم.»
وی افزود که از میان باغ‌های احداث شده به کمک وزارت زراعت، ۱۰جریب آن لیمو و ۲۰ جریب دیگر مالته می‌باشد که در جریان سال ۱۳۹۹ برایش ساخته شده است. او گفت: «همکاران ریاست زراعت لغمان این باغ را به‌صورت معیاری برایم ساختند، هر هفته آمده در موارد ضروری مشوره می‌دهند، در صورت نیاز کود، دوا و یا هم که امراض متوجه درختان باشد مشوره‌های دیگر که نیاز باشد برایم همکاری می‌کنند.»
در این باغ ۱۶ نفر کار می‌کنند و روزانه هم در حدود پنج تا ده‌ نفر روزمزد می‌گیرند. این در حالیست که ریاست زراعت لغمان از احداث ۴.۵ هزار جریب باغ در چند سال گذشته خبر می‌دهد.
انجنیر محمدجمیل خوشحال رییس اداره زراعت لغمان می‌گوید: «چندین سال است که در بخش احداث باغ‌ها فعالیت می‌کنیم، در این مدت حدود چهارونیم‌هزار جریب زمین را باغ مالته، لیمو، شفتالو و املوک ساخته‌ایم.» به گفته آقای خوشحال، برای حمایت از سکتو خصوصی و احداث باغ‌های تجارتی نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده است. او گفت: «در همکاری اداره محلی لغمان و ریاست اراضی و شهرسازی در منطقه سلطان‌غازی و دشت بابا صاحب بیش از ۵۰۰ جریب زمین را به اجاره در اختیار سکتور خصوصی قرار دادیم تا در بخش زراعت و باغداری سرمایه‌گذاری کنند تا هم زمینه کار برای مردم مساعد شود و هم تولیدات داخلی افزایش یابد.»

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۹
Background image

توزیع خوراکه حیوانی را برای‌ ۶۰ فامیل مالدار در دو ولسوالی ولایت کابل 

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت در همکاری کمیته هالند به منظور  بخش رشد و انکشاف سکتور مالداری به ۶۰ فامیل مالدار در در ولسوالی‌های میربچه کوت و گلدره ولایت کابل خوراکه حیوانی توزیع کرده. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۶
Background image

کنترول و بررسي از مراکز جمع آوري پشم و کشمیره ولسوالی بغلان مرکزی

۶ اسد ۱۴۰۳ هـ.ش
 کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بغلان از ۲۶ مرکز جمع آوری پشم و کشمیره که  به همکاري دفتر کمیته هالند براي افغانستان و کمک مالي دفتر دی آی ایجاد شده است. . .

شنبه ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۵:۳۲
Background image

به ۷۰ مالدار در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ خوراکه چاق کننده حیوانات توزیع شد 

۶ سرطان ۱۴۰۳ هـ.ش
 ریاست زراعت ولایت بلخ درهمکاری کمیته هالند برای افغانستان  برای ۷۰ تن از مالدارن ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به مقدار 7 هزار کیلوگرام خوراکه کانسنتریت چاق کننده حیوانات. . .

BACK TO NEWS